Ger lyft åt svartvitt

Matz Hammarström är chef för hela Markbladet och Tomas Hammarström för Markbladet Digitaltryck.

Markbladet digitaltryck och printshop med sitt fokus på fotoapplikationer har installerat ett sjunde färgverk till sin HP Indigo 7900 för att ge ett lyft åt svartvita bilder.

Det var i somras som Markbladet investerade den digitala tryckpressen HP Indigo 7900. De valde redan då att satsa på extra färgverk för färgerna Light Cyan och Light Magenta, för att komplettera processfärgerna CMYK. Nu gör de ytterligare ett tillägg på färgsidan. Det handlar om Light Black som används tillsammans med vanlig svart i tvåfärgstryck för svartvita monokroma fotografier. Light Black gör gråtonernas övergångar mjukare och förbättrar kvaliteten på bilderna. Tomas Hammarström på Markbladet digitaltryck och printshop ser förbättringarna:

Digitala tryckpressen HP Indigo 7900.

– Vi har kunder som kräver hög kvalité på svartvita tryck utan färgstick och med Light Black uppnår vi detta. Vi trycker tvåfärgstryck till samma, eller till och med bättre, kvalité än om vi hade tryckt dem i fyrfärg. Resultatet är bättre än förväntat.

Markbladet digitaltryck och printshop som innehar två digitala tryckpressar från HP producerar bland annat fotoapplikationer som fotoböcker, fotokalendrar, gratulationskort och professionella fotografier med mera.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: