Kodak breddar 3dp-strategin

PUBLICERAD: 8 november 2017
UPPDATERAD: 14 november

Kodak är onekligen fortfarande ett av världens mest kända varumärken och en föregångare i fotobranschen. Men i den allt snabbare digitaliseringen har företaget gått kräftgång och inte hittat sin plats i det nya landskapet. Blir 3d-skrivartekniken ett nytt ben för företaget att stå på? Det finns tecken som talar för det.

I slutet av oktober tillkännagav Kodak att de ingår ett licensavtal med Smart International. I praktiken betyder det att Kodak börjar sälja en extruderingsskrivare utvecklad av Smart International, men marknadsförd med Kodaks logga och namnet Portrait 3D Printer. På sikt kommer Kodak att utveckla egna material till 3d-skrivaren, men initialt står Smart International för materialet. Försäljningen beräknas komma igång i slutet av 2017 och början av 2018. Det finns ännu ingen teknisk specifikation på vare sig skrivare eller material, mer än att listpriset hamnar på 2800 dollar.

Kodak gav sig in på 3d-området på allvar för några år sedan. En omfattande omstrukturering år 2014 utmynnade bland annat i nya affärsområdet Micro 3D Printing and Packaging. Sedan blev det rätt tyst fram till våren 2016, då företaget drog igång affärsområdet Advanced Materials and 3D Printing Technology, ett namn som tydligare uttrycker företagets ambitioner. Satsningen sammanföll också med att Kodak inledde ett samarbete med Carbon och deras CLIP-teknik. Enligt avtalet ska Kodak utveckla nya material för Carbons 3d-skrivare.

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150