Kodak breddar 3dp-strategin

Kodak är onekligen fortfarande ett av världens mest kända varumärken och en föregångare i fotobranschen. Men i den allt snabbare digitaliseringen har företaget gått kräftgång och inte hittat sin plats i det nya landskapet. Blir 3d-skrivartekniken ett nytt ben för företaget att stå på? Det finns tecken som talar för det.

I slutet av oktober tillkännagav Kodak att de ingår ett licensavtal med Smart International. I praktiken betyder det att Kodak börjar sälja en extruderingsskrivare utvecklad av Smart International, men marknadsförd med Kodaks logga och namnet Portrait 3D Printer. På sikt kommer Kodak att utveckla egna material till 3d-skrivaren, men initialt står Smart International för materialet. Försäljningen beräknas komma igång i slutet av 2017 och början av 2018. Det finns ännu ingen teknisk specifikation på vare sig skrivare eller material, mer än att listpriset hamnar på 2800 dollar.

Kodak gav sig in på 3d-området på allvar för några år sedan. En omfattande omstrukturering år 2014 utmynnade bland annat i nya affärsområdet Micro 3D Printing and Packaging. Sedan blev det rätt tyst fram till våren 2016, då företaget drog igång affärsområdet Advanced Materials and 3D Printing Technology, ett namn som tydligare uttrycker företagets ambitioner. Satsningen sammanföll också med att Kodak inledde ett samarbete med Carbon och deras CLIP-teknik. Enligt avtalet ska Kodak utveckla nya material för Carbons 3d-skrivare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nannatrycket halverar
kostnad för papper och färg

Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Publicerat av: