Mässa tar grepp om tryck på wellpapp

PUBLICERAD: 29 januari 2018
UPPDATERAD: 29 januari
Den nya mässdelen ska inspirera och ge kunskap om digitaltryck på bland annat wellpapp.

Fespa satsar på en ny mässdel som ska visa möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp och liner. En marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Övergången till tryck med bläck har öppnat upp helt nya möjligheter för tillverkare av digitalpressar. I Spanien är en EFI-kund i full dygnet-runt produktion och HP har installationer i både Europa och USA. Även andra tillverkare har visat exempel på produktion i hög hastighet. Inte konstigt kanske, med tanke på att det här är en marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Under Fespa i Berlin, 15-18 maj, kommer organisationen att ordna en särskild utställning för att visa på möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp eller på liner. Mässans nya del kommer fokusera på fördelarna med att integrera digital teknik i produktionen. Syftet är att ge inspiration och ny kunskap om digitaltryckta profilerade applikationer som till exempel reklamförpackningar, wellpapplådor anpassade för transport av farligt gods samt försäljningsdisplayer.

Förutom lösningar för att förbättra arbetsflödet med digital tryckteknik kommer följande element i tryckprocessen diskuteras: det specifika material som ska tryckas på, hantering av material, primers, bläck, bestrykningar, lack, skärning och falsning.

Under utställningen kommer besökarna kunna diskutera digitala möjligheter med ett flertal olika tryckpress-leverantörer som exempelvis HP, Lamina, Sun Automation, Inca Digital och BCS-Autobox. Talare på plats kommer bestå av oberoende branschspecialister, experter och varumärkesrepresentanter.

 

 

 

Läs vidare

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Metalliska element i etiketter minskar förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att ta strid mot piratkopior.
XEI_pr2403_PR_KURZ_EG

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i en tonerpress.
henrik-beskuren

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper