Mässa tar grepp om tryck på wellpapp

PUBLICERAD: 29 januari 2018
UPPDATERAD: 29 januari
Den nya mässdelen ska inspirera och ge kunskap om digitaltryck på bland annat wellpapp.

Fespa satsar på en ny mässdel som ska visa möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp och liner. En marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Övergången till tryck med bläck har öppnat upp helt nya möjligheter för tillverkare av digitalpressar. I Spanien är en EFI-kund i full dygnet-runt produktion och HP har installationer i både Europa och USA. Även andra tillverkare har visat exempel på produktion i hög hastighet. Inte konstigt kanske, med tanke på att det här är en marknad som spås omsätta över 20 miljarder kronor redan om ett par år.

Under Fespa i Berlin, 15-18 maj, kommer organisationen att ordna en särskild utställning för att visa på möjligheterna med att trycka digitalt på wellpapp eller på liner. Mässans nya del kommer fokusera på fördelarna med att integrera digital teknik i produktionen. Syftet är att ge inspiration och ny kunskap om digitaltryckta profilerade applikationer som till exempel reklamförpackningar, wellpapplådor anpassade för transport av farligt gods samt försäljningsdisplayer.

Förutom lösningar för att förbättra arbetsflödet med digital tryckteknik kommer följande element i tryckprocessen diskuteras: det specifika material som ska tryckas på, hantering av material, primers, bläck, bestrykningar, lack, skärning och falsning.

Under utställningen kommer besökarna kunna diskutera digitala möjligheter med ett flertal olika tryckpress-leverantörer som exempelvis HP, Lamina, Sun Automation, Inca Digital och BCS-Autobox. Talare på plats kommer bestå av oberoende branschspecialister, experter och varumärkesrepresentanter.

 

 

 

Läs vidare

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm