Utomhusreklam skjuter i höjden

PUBLICERAD: 20 februari 2018
UPPDATERAD: 20 februari
Utomhusreklam visar en tillväxt om 30,4 procent över senaste året. Faksimil: Mediebyråbarometern/Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråer investerar friskt i utomhusreklam. När andra mediekanaler backar visar denna kategori en tillväxt om 30,4 procent.

–  Framför allt så ser vi ett stort behov av att öka räckvidden för annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen – mediebyråerna. När andra reklamvägar backar så går utomhusreklam som tåget. De totala investeringarna sjönk med 9,3 procent under januari, jämfört med januari i fjol. Investeringar via utomhus- och trafikreklam ökar däremot och får en tillväxt om 30,4 procent. En ökning från 86 miljoner kronor till drygt 112 miljoner kronor. Det är den högsta noterade siffran för en januarimånad sedan mätningarna startade i augusti 2006. Radio gjorde sin starkaste januarimånad någonsin med en ökning om 2, 2 procent.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer säger att flera faktorer ligger bakom utvecklingen för utomhusreklam:

–  Framför allt så ser vi ett stort behov av att öka räckvidden för annonsörerna. Trenden som har varit är att nå mer och mer spetsade och tilltänkta målgrupper, vilket många kan. Däremot är det inte lika lätt längre att nå flera och många personer samtidigt, säger Staffan Slörner.

Hur går snacket bland era medlemmar kring utomhusreklam?

– Bland medlemmarna är det svårigheten att få en räckvidd som det pratas om. Vi ser samma ökning i radio och istället en minskning i tv, som inte genererar lika många kontakter längre som för fem år sen. Så de som i dag använder sig av utomhusreklam och radio är nog de som tidigare använt sig av tv för att marknadsföra sig.

Staffan Slörner säger att utomhusreklam fortsatt ser ut att stå starkt:

– Som det ser ut nu är det siffror som kommer hålla i sig nu under det första halvåret. Samtidigt är det svårt att förutspå hur det kommer se ut längre fram i tiden.

De samlade printkategorierna uppvisar dock en negativ tillväxt om 21,7 procent under månaden, jämfört med samma period föregående år.

Trots dalande siffror inom de flesta mediekategorierna så påtalar föreningen Sveriges Mediebyråer att januari 2018 visar en stark utveckling då investeringsnivån är den näst högsta i Mediebyråbarometerns historia.

Sveriges Mediebyråer skriver på sin hemsida att de i dagsläget har cirka 1 100 personmedlemmar fördelade på 40 mediebyråer, som idag hanterar ca 15 miljarder kronor i kommunikationsinvesteringar åt sina uppdragsgivare.

 

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150