Utomhusreklam skjuter i höjden

Utomhusreklam visar en tillväxt om 30,4 procent över senaste året. Faksimil: Mediebyråbarometern/Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråer investerar friskt i utomhusreklam. När andra mediekanaler backar visar denna kategori en tillväxt om 30,4 procent.

–  Framför allt så ser vi ett stort behov av att öka räckvidden för annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Sveriges Mediebyråer redovisar varje månad hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen – mediebyråerna. När andra reklamvägar backar så går utomhusreklam som tåget. De totala investeringarna sjönk med 9,3 procent under januari, jämfört med januari i fjol. Investeringar via utomhus- och trafikreklam ökar däremot och får en tillväxt om 30,4 procent. En ökning från 86 miljoner kronor till drygt 112 miljoner kronor. Det är den högsta noterade siffran för en januarimånad sedan mätningarna startade i augusti 2006. Radio gjorde sin starkaste januarimånad någonsin med en ökning om 2, 2 procent.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer säger att flera faktorer ligger bakom utvecklingen för utomhusreklam:

–  Framför allt så ser vi ett stort behov av att öka räckvidden för annonsörerna. Trenden som har varit är att nå mer och mer spetsade och tilltänkta målgrupper, vilket många kan. Däremot är det inte lika lätt längre att nå flera och många personer samtidigt, säger Staffan Slörner.

Hur går snacket bland era medlemmar kring utomhusreklam?

– Bland medlemmarna är det svårigheten att få en räckvidd som det pratas om. Vi ser samma ökning i radio och istället en minskning i tv, som inte genererar lika många kontakter längre som för fem år sen. Så de som i dag använder sig av utomhusreklam och radio är nog de som tidigare använt sig av tv för att marknadsföra sig.

Staffan Slörner säger att utomhusreklam fortsatt ser ut att stå starkt:

– Som det ser ut nu är det siffror som kommer hålla i sig nu under det första halvåret. Samtidigt är det svårt att förutspå hur det kommer se ut längre fram i tiden.

De samlade printkategorierna uppvisar dock en negativ tillväxt om 21,7 procent under månaden, jämfört med samma period föregående år.

Trots dalande siffror inom de flesta mediekategorierna så påtalar föreningen Sveriges Mediebyråer att januari 2018 visar en stark utveckling då investeringsnivån är den näst högsta i Mediebyråbarometerns historia.

Sveriges Mediebyråer skriver på sin hemsida att de i dagsläget har cirka 1 100 personmedlemmar fördelade på 40 mediebyråer, som idag hanterar ca 15 miljarder kronor i kommunikationsinvesteringar åt sina uppdragsgivare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *