Kvalitet och ekonomi i Agfas nya superskrivare

   Över 450 kvadratmeter tryck i timmen är specifikationen för Agfas nya arbetshäst Jeti Tauro H3300 LED. Det är en storformatsskrivare som i allt är dimensionerad för att stå och producera dygnet runt, veckan runt. Och det är en hybridmaskin, så att den både kan köra rulle till rulle och med hårda material. Väljer du det senare så finns både robotladdning och avläggning av skivor, så att maskinen kan stå och arbeta helt automatiskt.

När jag besöker Agfa för att vara med på premiären, har de två maskiner uppställda – för att parallellt visa båda flödena. Valet av LED för härdningen gör att energiförbrukningen är närmast försumbar vid trycket av det, 3,3 meter breda materialet. Storleken är vald för att kunna köra två parallella jobb på varsin 1,6 meter bred rulle.

Jag pratar med operatören, som även arbetat med den mindre 2,5 meter breda maskinen och som var med när den härdade med uv-ljus som producerade med kvicksilverlampor.

– LED ger fördelen att det inte blir så varmt. Det sparar energi och gör att du kan använda fler material. Med LED kan vi trycka på styren eller en tunn film – något som inte gick med uv. Men det går också att trycka på wellpapp nu när temperaturen inte blir så hög. Jag ser inga nackdelar – bara fördelar – med bytet till LED.

Reinhilde Alaert är ansvarig för framtagandet av den nya maskinen. När jag pratar med henne påpekar hon fördelen med att Agfa är ett kemiföretag i grunden. Företaget har sina rötter inom filmproduktion – något som i dag nästan helt försvunnit. Enda spåret på den sidan är att man är en av världens tre stora tryckplåtstillverkare.

Kemikunnandet används numera till att utveckla och tillverka eget bläck. Agfa producerar i princip allt storformatsbläck själva. Och varje gång man träffar dem, så påpekar de fördelen med att kunna ta fram ett bläck som precist är anpassat till det skrivhuvud man valt. Faktum är att Agfa även säljer bläck till konkurrenter. Vilka vill man dock inte berätta.

Agfa Nordens storformatansvarige Nils-Arne Sletten, Jeti Tauros produktchef Reinhilde Alaert och norska Copycats chef Geir Thorbjørnsen.

I de maskiner som konstrueras för dygnet-runt produktion är det uteslutande Ricoh-huvuden som används. I det här fallet piezohuvudet Ricoh MH5420. Det kännetecknas av att samtliga droppar skjuts iväg, men de som inte ska till materialet samlas upp och re-cirkuleras. Det ständiga flödet av bläck gör att man inte riskerar igensatta huvuden. Om maskinen stått still i några timmar måste man dock börja med att tvätta av huvudena och köra en automatisk rengöringscykel på några minuter, innan produktionen sätter igång.

Vid själva huvudena hålls en konstans temperatur på 50 grader, för att få en exakt droppe. Det är den enda värmen i maskinen. Därför har man också kunnat plocka bort det utsugningsrör som suttit på tidigare modeller.

Agfas maskiner produceras i huvudsak på två ställen. Textilmaskinerna produceras av två konkurrerande företag i Korea medan de stora arbetshästarna – som Jeti Tauro – tillverkas i Toronto i Kanada.

Jag ber Reinhilde Alaert berätta mer om maskinen. Hon lyfter då först fram kvalitén.

– Oavsett om du väljer att kunna köra de stora jumborullarna obemannade i timmar eller om du låter robotarna sköta att mata in upp till fyra boards samtidigt, så är matningen perfekt och du får exakta högar med boards i avläggaren.

– Jag är också övertygad om att vi har den lägsta totalkostnaden på marknaden. Under maskinens livslängd köper du bläck för mer pengar än vad du betalar för maskinen. Därför är det mycket intressant att vi har ett så högt pigmentinnehåll i vårt bläck, så att du har en mycket låg bläckförbrukning. Trots det kan du sträcka det färdiga materialet eller forma det för wrapping utan att färgen spricker eller ger problem.

– Agfa har också många års erfarenhet av att skapa arbetsflöden. Storefront möjliggör för kunderna att skicka filer direkt in i systemet och Apogee är i dag anpassat för att både styra tryckeri och storformatproduktion.

Johannes Köpman arbetar med finansiering inom Agfa. Han är placerad i Stockholm även om hans arbetsområde går långt utöver Norden. Han säger att kunden ofta pratar finansiering med Agfa när det gäler den här typen av maskiner.

– Man gör typiskt en kalkyl som visar att maskinen är betald efter två-tre år. Men de flesta väljer ändå att köpa den och betala över fem år. Maskinen håller naturligtvis betydligt längre än så, men därefter söker man kanske någon ny teknisk fördel när de fem åren har gått.

Det har gått bra för den tidigare 2,5 meter breda modellen. När nu 3,3 meter breda maskinen börjar säljas i sommar, med ytterligare högre produktivitet och lägre kostnad per tryckt kvadratmeter, ska det bli mycket spännande att följa utvecklingen.

Tags: , , ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: