Avery lanserar liner av återvunnen PET

Avery Dennison blir det första etikettföretaget att introducera en liner av återvunnen PET för en rad självhäftande etiketter på den europeiska marknaden.

Avery Dennison lanserar en liner av återvunnen PET.

En liner är bäraren av etiketten innan den appliceras. Avery Dennison skriver i ett pressmeddelande att de har utvecklat ett sådant material, helt tillverkat av återvunnen PET (rPET), noggrannt utvalda från konsument och hushållsavfall. I oktober ska det nya materialet lanseras i Europa till ett antal av företagets självhäftande etikettprodukter.

– Vi är glada över att kunna lansera en rPET-liner i vår produktportfölj. Det blir en liner, som inte bara är lätt att återvinna, utan som också är tillverkad av redan återvunnet material, säger Jasper Zonnenberg, global chef för Avery Dennison films.

Han påtalar dock att tillgången på lämplig rPET för närvarande är begränsad då ställs höga krav på kvaliteten av materialet samtidigt. Samtidigt krävs en omsorgsfull hantering i produktionen.

– Initialt kommer vi att ha en begränsad leverans av vår rPET-liner  – men vi kommer snart att kunna skala upp produktionen betydligt och vi siktar mot att få rPET som alternativ i alla våra film- och papperskonstruktioner.

Den nya linern är ett led i företagets åtta uppsatta hållbarhetsmål som sträcker sig genom hela värdekedjan och syftar till att reducera avfallet i verksamheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: