Så undviker du fel i bokproduktionen

24 råd kring bokproduktion har tagits fram av medlemsorganisationen Grafiska Företagen.

Grafiska Företagen har tagit fram en checklista för bokproduktion. 24 punkter värda att tänka på om allt från övergripande råd till limhäftning, klammerhäftning och linnetrådshäftning.

Checklistan från Grafiska Företagen har tagits fram för att hjälpa till att undvika vanliga fel och störningar i bokproduktionen. I listan finns övergripande råd, exempelvis att utfallande bilder bör läggas utanför slutformatet. Att ramar, linjer, bilder och dylikt bör undvikas över falska uppslag eftersom det gör det svårt att få exakt passning mellan sidornas satsytor. En annan sak att tänka på är att linjer, ramar eller dylikt inte bör placeras nära skärkanterna.

Det avhandlas även några punkter kring vad som är viktigt att tänka på vid limhäftning, klammerhäftning, linnetrådshäftning samt vid produktion av pärmböcker.

Grafiska Företagen är en bransch- och arbetsgivarorganisationen för grafisk industri och företräder omkring 450 medlemsföretag. Grafiska Företagen ställer ut på Sign & Print-mässan, 5-7 februari, som hålls på Kistamässan i Stockholm.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: