Nilssons tryckeri växer med köp av trycksaksförmedlare

Nilssons Tryckeri i Bjärnum växer med förvärvet av Dataform. På bilden ses försäljningschefen Tore Jönsson och vd:n Anders Jacobsson.

Affären med TMG avser hela Dataforms och Häftdesigns kundbas och sortiment.
– Vi både stärker vår kärnverksamhet och breddar oss med trading, säger vd:n Anders Jacobsson på Nilssons Tryckeri.

Dataform inklusive Häftdesign i Kumla, som fram tills i dag har ingått i den grafiska koncernen TMG Media Group AB, kommer övertas av Nilssons tryckeri vid årskiftet. Dataform har i sortimentet allt från kontorstrycksaker till etiketter, datalistor till kundanpassade produkter. Häftdesign som blev en del av Dataform 2015 är nischade på häftisar, memoblock, kantlimmade block och så vidare.

– För oss som producerande företag innebär detta väldigt mycket. Vi får tillgång till Dataforms stora kundbas och breda produktkatalog. En annan mycket viktig faktor är att Dataform inte har egen produktion utan köper in från andra aktörer, både i Sverige och utomlands. Mycket av detta kan vi producera själva, vilket ger ett stort mervärde, säger Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri som har stort fokus på rotationstryck av kontorstrycksaker i sin produktion. Nilssons bedriver sin tryckeriverksamhet i Bjärnum, norr om Hässleholm i Skåne.

Magnus Claesson, koncernchef för Taberg Media Group AB.

Magnus Claesson, koncernchef för Taberg Media Group AB:

– Med denna affär fortsätter vi vår renodling av TMG:s kärnverksamhet. Vi är också trygga med att Nilssons tryckeri kommer att ta väl hand om och utveckla Dataform vidare.

Nilssons tryckeri kommer ställa ut på mässan Sign&Print Scandinavia i början av februari. Tore Jönsson, försäljningschef på Nilssons tryckeri säger att förvärvet av Dataform, och vad det innebär i förlängningen för tryckeriets erbjudande, kommer att bli den stora snackisen i montern.

– Vi visar våra vanligaste produkter, exempelvis setblanketter, stamsats- och limblock, kollegiespiralblock (hel tråd), integrerade kort med mera. Dessutom visar vi produkter från vårt nyligen förvärvade bolag Dataform/Häftdesign.

Vad har ni för förhoppningar på mässan?
– Vi har kunder över stora delar av landet och tycker det är ett bra tillfälle att mer ingående få informera om våra trycksaker, våra genomförda investeringar samt diskutera framtid. Självklart är många också nyfikna på vårt köp av Dataform/Häftdesign och detta är ett utmärkt tillfälle att ge mer information, säger Tore Jönsson.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: