Nilssons tryckeri växer med köp av trycksaksförmedlare

Nilssons Tryckeri i Bjärnum växer med förvärvet av Dataform. På bilden ses försäljningschefen Tore Jönsson och vd:n Anders Jacobsson.

Affären med TMG avser hela Dataforms och Häftdesigns kundbas och sortiment.
– Vi både stärker vår kärnverksamhet och breddar oss med trading, säger vd:n Anders Jacobsson på Nilssons Tryckeri.

Dataform inklusive Häftdesign i Kumla, som fram tills i dag har ingått i den grafiska koncernen TMG Media Group AB, kommer övertas av Nilssons tryckeri vid årskiftet. Dataform har i sortimentet allt från kontorstrycksaker till etiketter, datalistor till kundanpassade produkter. Häftdesign som blev en del av Dataform 2015 är nischade på häftisar, memoblock, kantlimmade block och så vidare.

– För oss som producerande företag innebär detta väldigt mycket. Vi får tillgång till Dataforms stora kundbas och breda produktkatalog. En annan mycket viktig faktor är att Dataform inte har egen produktion utan köper in från andra aktörer, både i Sverige och utomlands. Mycket av detta kan vi producera själva, vilket ger ett stort mervärde, säger Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri som har stort fokus på rotationstryck av kontorstrycksaker i sin produktion. Nilssons bedriver sin tryckeriverksamhet i Bjärnum, norr om Hässleholm i Skåne.

Magnus Claesson, koncernchef för Taberg Media Group AB.

Magnus Claesson, koncernchef för Taberg Media Group AB:

– Med denna affär fortsätter vi vår renodling av TMG:s kärnverksamhet. Vi är också trygga med att Nilssons tryckeri kommer att ta väl hand om och utveckla Dataform vidare.

Nilssons tryckeri kommer ställa ut på mässan Sign&Print Scandinavia i början av februari. Tore Jönsson, försäljningschef på Nilssons tryckeri säger att förvärvet av Dataform, och vad det innebär i förlängningen för tryckeriets erbjudande, kommer att bli den stora snackisen i montern.

– Vi visar våra vanligaste produkter, exempelvis setblanketter, stamsats- och limblock, kollegiespiralblock (hel tråd), integrerade kort med mera. Dessutom visar vi produkter från vårt nyligen förvärvade bolag Dataform/Häftdesign.

Vad har ni för förhoppningar på mässan?
– Vi har kunder över stora delar av landet och tycker det är ett bra tillfälle att mer ingående få informera om våra trycksaker, våra genomförda investeringar samt diskutera framtid. Självklart är många också nyfikna på vårt köp av Dataform/Häftdesign och detta är ett utmärkt tillfälle att ge mer information, säger Tore Jönsson.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: