onsdag 18. maj – vecka 20
Daniel Hägg, verksamhetschef för skylt och dekor på TC Företagen i Södertälje.
TC Företagen mixar två branscher i sin affärsidé – bilvård och kreativ skylt- och fordonsgrafik.
Helheten är företagets styrka. Det berättar Daniel Hägg, verksamhetschef för skylt och dekor på TC Företagen i Södertälje. Dels arbetar man med att gå igenom bilar som gått färdigt sina mil i bland annat uthyrningssyfte. Bilarna ses över med service och bilvård. Parallellt med detta arbetar den kreativa grafiska avdelningen med att skapa och montera hel- och delfolieringar samt dekorationer som pryder fordonen. Allt efter kundens önskemål.
– Vi går igenom och ser över bilarna. Bucklor och lackskador fixas, glas lagas och bilarna tvättas så att de ser bra ut. Sedan fotograferar vi dem så att de kan gå ut till försäljning hos återförsäljare. Vi erbjuder en helhetslösning med det som funkar bäst för kunden.
Bilvårdssidan har varit stommen i TC Företagen sedan starten 2002. Den grafiska kreativa avdelningen tillkom 2005 och står i dag för cirka en tredjedel av företagets omsättning. Daniel Hägg säger att verksamheterna har utvecklats organiskt utefter vad kunderna efterfrågar och vad det finns för behov.
– När vi svängde över och även började erbjuda tryck till skylt och dekor så fanns fordonen redan i vårt flöde vilket gjorde att vi kunde erbjuda kunderna ett mervärde genom att sätta dekor på dem när vi ändå hanterade deras fordon. Därifrån har det växt till det vi har i dag – en liten säljorganisation, grafiker, produktion och montering.
Jozephine Oskarsson fotograferar fordonen i företagets fotostudio innan de går vidare ut till försäljning.
I det grafiska affärsområdet produceras olika skyltar för inom- och utomhusbruk, både i Forex lättviktsskivor och aluminium. Kundens behov och önskemål är det som styr och marknadens utbud av material utvecklas även det ständigt. Men den stora delen är visuell kommunikation i form av hel- och delfolieringar av alla typer av fordon.
– Mycket av det vi gör är tjänstebilsloggor, allt från små till större paket. Vi har kunder med allt från en bil till flera hundra fordon. Vi vill kunna ge service till alla oavsett och då behöver vi planera på olika sätt för att kunna lyckas med det.
Emilie Johansson arbetar i produktionen med skylt- och fordonsdekor.
Maskinparken har växt successivt i takt med marknadens efterfrågan men idag är uppsättningen maskiner dubbel. Det innebar dubbla uppsättningar av HP-latexprintrar, Summa-skärbord, laminatorer, rullskär, och en stor HP Scitex printer. Det är väsentligt att produktionen inte står still:
– Vi märker att vi blir väldigt sårbara om vi inte kan printa eller skära något en dag. Då har vi problem.
Företaget arbetar med de stora varumärkena inom folier, vinyler och dekorer. Daniel Hägg säger att de litar till fullo på sina leverantörers expertis, och alltid får hjälp när det uppkommer frågor.
– Vi har några Hexismaterial som vi genomgående gör egna infärgningar av folier på. Ett recept som vi har beställt och utvecklat i samarbete med Hexis.
– De är bra människor att ha att göra med, och man får bra hjälp. Det blir aldrig något tjafs eller strul om något har gått fel. Utan det är lösningsorienterat och vi jobbar mot samma mål.
– Om vi ska printa något som ska kläs på fordon så är det Hexis material som vi använder idag med tillhörande laminat. Sedan har vi en mängd skärfolier. Vilken typ av skärfolie det blir i slutändan handlar snarare om vad grafikerna har ritat, och vilken folie som passar bäst ihop med färgen.
TC Företagen arbetar med de stora varumärkena – bland annat Hexis.
Daniel Hägg säger att en färdiglevererad folie har exakt samma färg varje gång. Det som kan vara kruxet är när de själva ska printa folier till beställningar som återkommer med jämna mellanrum. Ett problem alla i branschen brottas med, enligt Hägg.
– Utmaningen när det kommer till folier är att hitta färgen, en viss kulör, vilken snurra den finns på, och hur vi kan matcha det bäst med vad kunden vill ha. Sedan kan du alltid printa, men det finns en risk att du inte får exakt samma resultat från gång till gång.
– Finns det en skärfolie som man kan använda så är det ju bra. Men du har självklart inte samma möjligheter som när du printar. Du kan inte göra ett komplicerat mönster eller toningar på samma sätt utan det du kan göra är att kombinera några färger.
Dekorspecialisten Jörgen Lindström i färd med skalpellen.
Företagets täckningsområde med alla sina montörer är främst Mälardalen och Stockholm. Men de åker även ut på specialuppdrag, ibland även utom rikets gränser.
– Annars har vi samarbetspartner ute i landet som vi arbetat med tidigare och som vi vet levererar bra resultat.
En och annan privatperson slinker ibland in med en exklusiv bil mellan företagens fordonsflottor. Där hjälper de också gärna till.
– Då handlar det främst om att montera en skyddsfolie för att skydda lacken. Där erbjuder vi en väldigt bra transparent stenskottsfolie Bodyfence från Hexis som vi arbetar med.
Daniel ser positivt på den framtida utvecklingen och säger att de hela tiden är måna om att vara lyhörda för vad kunderna vill ha.
– Folierna blir bättre hela tiden. Hållbarheten blir bättre, och det ser bättre ut och kunderna får upp ögonen för att det går att marknadsföra sig väldigt bra med de här fordonen som vi ofta jobbar med.
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av: