Här får fordon nytt liv

Daniel Hägg, verksamhetschef för skylt och dekor på TC Företagen i Södertälje.

TC Företagen mixar två branscher i sin affärsidé – bilvård och kreativ skylt- och fordonsgrafik.

Helheten är företagets styrka. Det berättar Daniel Hägg, verksamhetschef för skylt och dekor på TC Företagen i Södertälje. Dels arbetar man med att gå igenom bilar som gått färdigt sina mil i bland annat uthyrningssyfte. Bilarna ses över med service och bilvård. Parallellt med detta arbetar den kreativa grafiska avdelningen med att skapa och montera hel- och delfolieringar samt dekorationer som pryder fordonen. Allt efter kundens önskemål.
– Vi går igenom och ser över bilarna. Bucklor och lackskador fixas, glas lagas och bilarna tvättas så att de ser bra ut. Sedan fotograferar vi dem så att de kan gå ut till försäljning hos återförsäljare. Vi erbjuder en helhetslösning med det som funkar bäst för kunden.

Bilvårdssidan har varit stommen i TC Företagen sedan starten 2002. Den grafiska kreativa avdelningen tillkom 2005 och står i dag för cirka en tredjedel av företagets omsättning. Daniel Hägg säger att verksamheterna har utvecklats organiskt utefter vad kunderna efterfrågar och vad det finns för behov.
– När vi svängde över och även började erbjuda tryck till skylt och dekor så fanns fordonen redan i vårt flöde vilket gjorde att vi kunde erbjuda kunderna ett mervärde genom att sätta dekor på dem när vi ändå hanterade deras fordon. Därifrån har det växt till det vi har i dag – en liten säljorganisation, grafiker, produktion och montering.

Jozephine Oskarsson fotograferar fordonen i företagets fotostudio innan de går vidare ut till försäljning.

I det grafiska affärsområdet produceras olika skyltar för inom- och utomhusbruk, både i Forex lättviktsskivor och aluminium. Kundens behov och önskemål är det som styr och marknadens utbud av material utvecklas även det ständigt. Men den stora delen är visuell kommunikation i form av hel- och delfolieringar av alla typer av fordon.
– Mycket av det vi gör är tjänstebilsloggor, allt från små till större paket. Vi har kunder med allt från en bil till flera hundra fordon. Vi vill kunna ge service till alla oavsett och då behöver vi planera på olika sätt för att kunna lyckas med det.

Emilie Johansson arbetar i produktionen med skylt- och fordonsdekor.

Maskinparken har växt successivt i takt med marknadens efterfrågan men idag är uppsättningen maskiner dubbel. Det innebar dubbla uppsättningar av HP-latexprintrar, Summa-skärbord, laminatorer, rullskär, och en stor HP Scitex printer. Det är väsentligt att produktionen inte står still:
– Vi märker att vi blir väldigt sårbara om vi inte kan printa eller skära något en dag. Då har vi problem.

Företaget arbetar med de stora varumärkena inom folier, vinyler och dekorer. Daniel Hägg säger att de litar till fullo på sina leverantörers expertis, och alltid får hjälp när det uppkommer frågor.
– Vi har några Hexismaterial som vi genomgående gör egna infärgningar av folier på. Ett recept som vi har beställt och utvecklat i samarbete med Hexis.
– De är bra människor att ha att göra med, och man får bra hjälp. Det blir aldrig något tjafs eller strul om något har gått fel. Utan det är lösningsorienterat och vi jobbar mot samma mål.
– Om vi ska printa något som ska kläs på fordon så är det Hexis material som vi använder idag med tillhörande laminat. Sedan har vi en mängd skärfolier. Vilken typ av skärfolie det blir i slutändan handlar snarare om vad grafikerna har ritat, och vilken folie som passar bäst ihop med färgen.

TC Företagen arbetar med de stora varumärkena – bland annat Hexis.

Daniel Hägg säger att en färdiglevererad folie har exakt samma färg varje gång. Det som kan vara kruxet är när de själva ska printa folier till beställningar som återkommer med jämna mellanrum. Ett problem alla i branschen brottas med, enligt Hägg.
– Utmaningen när det kommer till folier är att hitta färgen, en viss kulör, vilken snurra den finns på, och hur vi kan matcha det bäst med vad kunden vill ha. Sedan kan du alltid printa, men det finns en risk att du inte får exakt samma resultat från gång till gång.
– Finns det en skärfolie som man kan använda så är det ju bra. Men du har självklart inte samma möjligheter som när du printar. Du kan inte göra ett komplicerat mönster eller toningar på samma sätt utan det du kan göra är att kombinera några färger.

Dekorspecialisten Jörgen Lindström i färd med skalpellen.

Företagets täckningsområde med alla sina montörer är främst Mälardalen och Stockholm. Men de åker även ut på specialuppdrag, ibland även utom rikets gränser.
– Annars har vi samarbetspartner ute i landet som vi arbetat med tidigare och som vi vet levererar bra resultat.
En och annan privatperson slinker ibland in med en exklusiv bil mellan företagens fordonsflottor. Där hjälper de också gärna till.
– Då handlar det främst om att montera en skyddsfolie för att skydda lacken. Där erbjuder vi en väldigt bra transparent stenskottsfolie Bodyfence från Hexis som vi arbetar med.
Daniel ser positivt på den framtida utvecklingen och säger att de hela tiden är måna om att vara lyhörda för vad kunderna vill ha.
– Folierna blir bättre hela tiden. Hållbarheten blir bättre, och det ser bättre ut och kunderna får upp ögonen för att det går att marknadsföra sig väldigt bra med de här fordonen som vi ofta jobbar med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Hon förvandlar feltryckta ark till klimatsmart förpackningsmaterial

Malmöbon Tintin Blackwell är grafisk formgivare och vet hur mycket feltryckt papper det finns på tryckerier runt om i landet. Tintin driver även ett småskaligt företag där hon säljer olivolja från sin familjs lund i Grekland. Istället för att köpa in förpackningsmaterial har hon gjort förfrågningar hos tryckerier om att få använda feltryckta pappersark när hon ska packa sin produkt. Nu har hon fått napp.

Publicerat av: