Först i Sverige med hybrid latexskrivare

PUBLICERAD: 20 december 2018
UPPDATERAD: 20 december
Hybriden HP Latex R2000.

Ackert Reklam tar in Sveriges första HP Latex R2000 i produktionsanläggningen i Mölndal. Leverantör är Visutech som utlovar en HP-skrivare i R-serien i sin monter på mässan Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Martin Ackert, vd på Ackert Reklam i Mölndal utanför Göteborg.

Ackert Reklam är specialiserade på produktion av rollup, banderoll, textilvepor, bildekor, reflexdekor och butiksmaterial. Tillverkningen, med fokus på visuell kommunikation, sker i företagets produktion i Mölndal. Ackert har nu tagit beslutet att investera i en HP Latex R2000. Det är en hybridmaskin med latexteknik som skriver ut på flexibla och rigida material. Bläcket är vattenbaserat och ger luktfria utskrifter med lång hållbarhet, enligt Visutech. Maskininstallationen sker i slutet av januari 2019.

– Vi har sedan introduktionen av HP Latex-teknologin använt tekniken i vår produktion med gott resultat. Våra kunder uppskattar att vi använder miljövänliga tekniker och ligger i framkant både gällande material och bläck, säger vd:n Martin Ackert på Ackert Reklam.

I produktionen kommer Ackert printa både styva och flexibla material.

– Det vi vill komma åt är latexkvaliteten även på styva material, men även att latex-printa vitt på rullmaterial. Maskinen är även 3M MCS-godkänd, vilket gör att vi kan fortsätta leverera mycket bra resultat och bra garantier.

Vad blir ert fokus under 2019?

– För 2019 ser vi fortsatt ökad efterfrågan på skivmaterial, men även textil. Kunderna ökar förväntningarna gällande snabbhet och flexibilitet, vilket är spännande. Produktionerna blir mindre och mindre, men måste gå snabbare och vara kundunika.

Under Sign & Print Scandinavia som äger rum den 5–7 februari i Kistamässan ställer Visutech ut en HP Latex R-skrivare i montern.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5