Signcom dukar upp med hela fyra montrar på Sign&Print Scandinavia och visar sina senaste produkter inom display och printmedia, miljövänliga material och nya print- och skärlösningar. En av montrarna kommer att helt och hållet tillägnas lasergravyr.
Återförsäljaren Signcom har mycket att visa ur sitt sortiment. Det är allt från maskiner, förbrukningsmaterial, programvaror och tjänster till skylt- och storbildsframställning gravyr, märkning, fräsning och 3d-skrivare.
På Sign&Print Scandinavia lägger de stor vikt på miljövänliga material och produkter inom display och printmedia å ena sidan, och å andra sidan print- och skärlösningar. JJ Hendriks, kommersiell chef på Signcom, säger att det handlar om spännande produkter för en effektivare produktion.
– Det blir flera snackisar i Signcoms montrar. Printmedia och folier överraskar med helt nya egenskaper och samtidigt möter de krav marknaden har idag. Nya möjligheter med specialapplikationer blir en annan snackis. Och liksom på Sign&Print-mässan i Oslo (19-20 september i fjol, red anm.) är det hos Signcom som stämningen är som bäst.
Två premiärvisningar
I utbudet finns skärlösningen MultiCam APEX 1R som i och med mässan kommer att få premiär i Sverige. Maskinen är anpassad för att skära en mängd material som kompositmaterial, skum, Katz, Beelite, plast, och trä.
För första gången i Skandinavien kommer Signcom även att visa Mimaki-maskinen UCJV300 med uv- och led-härdning. Det är en storformatsskrivare med integrerad skärning som möjliggör volymproduktion av etiketter, dekaler, displayer, fordonsdekor, förpackningar med mera. Maskinen kommer nu även med lack för att få en mer matt, glansig eller texturerad ytbehandling.
I utställningen dedikeras en av montrarna helt till lasergravyr. Här ses Epilog-maskiner med gravyrmaterial från Rowmarks. Bland företagets övriga leverantörer ses bland andra Aristo, General Formulations, Katz Displayboard och Yellotools.
– Vi förväntar oss en mycket entusiastisk och engagerande mässa. En plats där såväl användarnas, leverantörernas och våra kunniga medarbetares samlade kunskap höjer nivån för vad som är möjligt.
De ska föreläsa
JJ Hendriks håller också ett föredrag på mässan som beskrivs som en utmanande föreläsning om dagens mediealternativ och deras resultat. Under rubriken ”Det finns inte någon planet B – den obekväma föreläsningen” ställs bland annat frågan om alternativa printmedier, kundnöjdhet och lågt ekologiskt avtryck är en möjlig kombination. Föreläsningen sker på mässans röda scen den 7 februari.
Tidigare under samma dag kliver också Ivo van der Lem från Mimaki Europe upp på scenen för att prata om möjligheterna inom uv-print. Hela seminarieprogrammet går att läsa här.