”Den största myten om papper någonsin”

Många tror att det digitala kommer ta allt större plats och att papperet sakta men säkert börjar dö ut. Janne Høgshøj, som undervisar om trycksaker, ser däremot ett växande intresse för trycksaker bland unga.

På Sign&Print Scandinavia kan besökare se Danish Connections trycksaksutställning bre ut sig. Bakom företaget står Janne Høgshøj som är en utbildad grafisk designer, och bland annat har en bakgrund som papperskonsulent på Papyrus. Mer om utställningen kan läsas här.

– Många tror att papperet kommer att dö ut och är något som förstör vår miljö. Men det är faktiskt tvärtom. Papperet tillverkas ju inte av regnskog, vilket påverkar miljön negativt när den skövlas. Det är nog den största myten någonsin om papper, berättar Janne och utvecklar:

– Papperet är tillverkat av nordisk skog och för varje gammalt träd vi sågar ner, planteras det två nya. Och det är de nya träden som producerar tar upp mest koldioxid.

Ett växande intresse för miljön präglar dock de trender som går att urskilja i trycksaksdjungeln.

– Papper som är strävare och gjorda av till exempel gräs är populärt. Mina elever vill helst ha en rå, industriell känsla på sin trycksak. Det har också blivit mer populärt att tillverka papplådor och likande med små fack som man kan återanvända och lägga grejer i när den fyllt sin funktion, berättar Janne.

Med växande möjligheter i den digitala världen blir det ofta det tryckta valet som ifrågasätts.

– Det handlar om visuell kommunikation, oavsett om det är tryckta eller digitala medier. När jag undervisar för reklambyråer så säger jag alltid att man ska välja med omsorg och tänka på vad kunden vill ha. Men det kräver att du har kunskap om de olika tillvägagångssätten, säger Janne och fortsätter:

– Jag tycker det är problematisk att allt fler som undervisar fokuserar för mycket på det digitala och inte det tryckta mediumet. Som sagt så älskar den yngre målgruppen papper just nu. De skapar storytelling med hjälp av papper.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: