”Den största myten om papper någonsin”

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 6 februari

Många tror att det digitala kommer ta allt större plats och att papperet sakta men säkert börjar dö ut. Janne Høgshøj, som undervisar om trycksaker, ser däremot ett växande intresse för trycksaker bland unga.

På Sign&Print Scandinavia kan besökare se Danish Connections trycksaksutställning bre ut sig. Bakom företaget står Janne Høgshøj som är en utbildad grafisk designer, och bland annat har en bakgrund som papperskonsulent på Papyrus. Mer om utställningen kan läsas här.

– Många tror att papperet kommer att dö ut och är något som förstör vår miljö. Men det är faktiskt tvärtom. Papperet tillverkas ju inte av regnskog, vilket påverkar miljön negativt när den skövlas. Det är nog den största myten någonsin om papper, berättar Janne och utvecklar:

– Papperet är tillverkat av nordisk skog och för varje gammalt träd vi sågar ner, planteras det två nya. Och det är de nya träden som producerar tar upp mest koldioxid.

Ett växande intresse för miljön präglar dock de trender som går att urskilja i trycksaksdjungeln.

– Papper som är strävare och gjorda av till exempel gräs är populärt. Mina elever vill helst ha en rå, industriell känsla på sin trycksak. Det har också blivit mer populärt att tillverka papplådor och likande med små fack som man kan återanvända och lägga grejer i när den fyllt sin funktion, berättar Janne.

Med växande möjligheter i den digitala världen blir det ofta det tryckta valet som ifrågasätts.

– Det handlar om visuell kommunikation, oavsett om det är tryckta eller digitala medier. När jag undervisar för reklambyråer så säger jag alltid att man ska välja med omsorg och tänka på vad kunden vill ha. Men det kräver att du har kunskap om de olika tillvägagångssätten, säger Janne och fortsätter:

– Jag tycker det är problematisk att allt fler som undervisar fokuserar för mycket på det digitala och inte det tryckta mediumet. Som sagt så älskar den yngre målgruppen papper just nu. De skapar storytelling med hjälp av papper.

 

Läs vidare

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

Det här händer på Sign Print&Pack i Odense

Nu är det mindre än en månad kvar till vår mässa i Danmark.
FotoJet-(99)

Nya insikter kan tredubbla återvinningscyklerna för papper

Ny forskning visar att vi kan öka antalet gånger papper kan återvinnas, vilket kan revolutionera pappersindustrin.
9b6e914d-83fa-4ef4-b629-50aeccf3cef9

Lessebo Paper: "Vi har lyckats nå unikt låga CO2-siffror"

Lessebo Paper har klarat av att minska sina koldioxidutsläpp med stor framgång. Ett ton papper hos dem ger 11 kilo CO2.
– Det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, säger Jens Olson, vd för Lessebo Paper.
DSC_0461-copy-thumb-1

Senaste nytt

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041