”Den största myten om papper någonsin”

Många tror att det digitala kommer ta allt större plats och att papperet sakta men säkert börjar dö ut. Janne Høgshøj, som undervisar om trycksaker, ser däremot ett växande intresse för trycksaker bland unga.

På Sign&Print Scandinavia kan besökare se Danish Connections trycksaksutställning bre ut sig. Bakom företaget står Janne Høgshøj som är en utbildad grafisk designer, och bland annat har en bakgrund som papperskonsulent på Papyrus. Mer om utställningen kan läsas här.

– Många tror att papperet kommer att dö ut och är något som förstör vår miljö. Men det är faktiskt tvärtom. Papperet tillverkas ju inte av regnskog, vilket påverkar miljön negativt när den skövlas. Det är nog den största myten någonsin om papper, berättar Janne och utvecklar:

– Papperet är tillverkat av nordisk skog och för varje gammalt träd vi sågar ner, planteras det två nya. Och det är de nya träden som producerar tar upp mest koldioxid.

Ett växande intresse för miljön präglar dock de trender som går att urskilja i trycksaksdjungeln.

– Papper som är strävare och gjorda av till exempel gräs är populärt. Mina elever vill helst ha en rå, industriell känsla på sin trycksak. Det har också blivit mer populärt att tillverka papplådor och likande med små fack som man kan återanvända och lägga grejer i när den fyllt sin funktion, berättar Janne.

Med växande möjligheter i den digitala världen blir det ofta det tryckta valet som ifrågasätts.

– Det handlar om visuell kommunikation, oavsett om det är tryckta eller digitala medier. När jag undervisar för reklambyråer så säger jag alltid att man ska välja med omsorg och tänka på vad kunden vill ha. Men det kräver att du har kunskap om de olika tillvägagångssätten, säger Janne och fortsätter:

– Jag tycker det är problematisk att allt fler som undervisar fokuserar för mycket på det digitala och inte det tryckta mediumet. Som sagt så älskar den yngre målgruppen papper just nu. De skapar storytelling med hjälp av papper.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: