Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

Vd:n Patrik Sjölin och marknadschefen Johannes Råsbrant framför Addbrands lager och tryckeri i Bankeryd.

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

 

I maj 2018 ömsade Kuvertteamet skinn och blev till Addbrand. Giganten inom support av kontorstryck ville därmed markera att kuvert nu bara står för halva omsättningen medan skyltar, roll-uper, papper och emballage vuxit och tillsammans blivit lika stort.

– Och nej, det är inte för att vi trycker färre kuvert. Med över 400 miljoner sålda kuvert har 2018 tvärtom varit all time high för vår kuvertförsäljning. Men allt det andra har vuxit ännu mer. Dessutom har vi ju nu adderat Turnex produkter och kompetens vilket känns fantastiskt bra, säger vd Patrik Sjölin och illustrerar det med produktkatalogen, där kuverten bara står för de första 16 av totalt 84 sidor.

Trots att kuverttryckningen hade all time high under 2018, så står den nu bara för knappt hälften av Addbrands omsättning.

Sälj genom mellanled

Katalogen är också första gången man fullt ut ser resultatet av hopslagningen med pappersgrossisten Turnex. Ett samgående som visade sig vara rätt enkelt att göra, eftersom båda företagen hade filosofin att bara sälja genom ett grafiskt mellanled. Addbrand har också för några år sedan förvärvat aktiemajoriteten i norska Lyche Konvolutt. Tanken är att nu utveckla Lyche så att de, på norska marknaden, även erbjuder det allt bredare sortimentet från Addbrand och att
Lyche någon gång under 2019 byter namn till Addbrand Norge.

Strax före jul togs nästa steg då Addbrand tog över danska A-Mail, som de följt under många år och där de nu lyckades komma överens om ett övertagande.

 

Limmade och wire-bundna block är en mycket viktig produkt hos Addbrand. Allt tillverkas i Sverige, här av Tomas Eriksson i Bankeryd.

Karin Östhed och Marie Svensson arbetar båda med visitkort och andra småordrar som man har tusentals av hos Addbrand. Genom en rationell produktion gör Addbrand sig attraktiva för de tryckerier som de jobbar med.

Naturligtvis har inte den ökade kuverttryckningen något med en ökad efterfrågan att göra. Kuvertanvändningen går ner med ungefär fem procent om året, men marknaden har samtidigt konsoliderats till några få, effektiva aktörer. Och Addbrand har över tid – också genom finanskrisen 2008 och 2009 – haft en god och stabil lönsamhet och kunnat växa och ta marknadsandelar. Nu har man i Sverige 100-talet anställda och omsätter runt 200 miljoner kronor, med 4-5 procent på sista raden.

Nytt affärsområde

Mitt i finanskrisen gick företaget också in i ett nytt affärsområde.

– 2009 övertog vi Ord&Råd, som var producenter av storbild och expo. Affären hade gjorts upp innan finanskraschen, men vi hade kapital och stod fast vid att genomföra. Under 2010, när de flesta företag skakade, kunde vi istället gasa, berättar Patrik Sjölin och visar runt i de stora lokaler där det nu trycks på textil och kartong.

Johannes Råsbrant med skivor som tryckts i storformat. Många skyltar och beachflaggor produceras till landets butiker och kontor.

En person som funnits med länge, är marknadschefen Johannes Råsbrant. Han jobbade med kundsupport på huvudkontoret i Bankeryd, men 2006 förde kärleken honom till Stockholm. Istället för att säga upp sig så startade han ett säljkontor där, vilket visat sig vara en bra strategi.

– Det är skojigt att arbeta med Addbrand, för här finns det en långsiktighet. Det är enklare att arbeta med marknadsbiten när jag ser utvecklingen framåt. Jag vet att vi arbetar för att vara lönsamma och ständigt investerar i nya produktioner, varumärken och affärsområden.

 

Motiverad personal

Patrik Sjölin blir glad när han hör Johannes synpunkter. Patrik förklarar att hans numera viktigaste uppgift är att motivera personalen och att det näst viktigaste är att hitta nya produkter och tjänster som de kan erbjuda kunderna. Motiverade medarbetare ses som en central punkt i företagets utveckling. Det ska nu också appliceras i Danmark.

Även pennorna trycks i Sverige, med Svanengodkänd färg, hos Addbrand. Här sköter Tal Hirsch den speciella tryckpressen.

– Med köpet av A-Mail ser vi en jättemarknad i Danmark för vårt helt unika erbjudande till marknaden. Vår grafiska kund kan välja att köpa med eller utan tryck av oss. Därför är det så otroligt viktigt för oss när vi pratar, att vi arbetar med tryck. Det är inte alla som uppskattar vid första anblicken. Men ordet trygghet är så himla viktigt för oss. Det kan vara en tryckare som ibland trycker själv men plötsligt får en större order som hon behöver hjälp med. Eller en tryckare som säljer tio beachflaggor och vet att vi kan göra dem helt färdiga. Vi har till och med egna sömmerskor, som syr flaggorna.

– Eller så får tryckeriet en order på 1000 konferensblock och producerar dem själva. Sedan kommer en order på 20 000 block och då vänder de sig till oss. Med samma webbsystem kan de handla av oss, vare sig de vill ha kuvert och papper (genom förvärvet av Turnex) eller om de vill ha det färdigtryckt. Beställer de trycket från oss, behöver de aldrig vara oroliga för att vi sedan ska stjäla kunden, för vi säljer aldrig direkt till slutkund.

En värdefull partner

Johannes Råsbrant påpekar också att många leverantörer ser Addbrand som en värdefull partner. Han nämner Arctic Paper, som väljer att leverera stora volymer själva och överlåter mindre leveranser för tryckerier och kontorsvaruhandel till Addbrand. De senare kan ju leverera en mix av produkter vid samma tillfälle.

– Våra kunder vet också att allt trycks i Sverige. Konferensblocken är inte från Kina och beachflaggorna inte från Polen. Allt är tryckt i Sverige, med kollektivavtalade löner, ISO-certifikat och Svanenmärkning, påpekar Johannes Råsbrant, detta koncept kallar vi ”Print By Sweden”, Patrik lägger till:

– Beställer du miljontals kuvert, så trycker vi dem dock i samband med tillverkningen hos vår delägare Mayer Kuvert i Tyskland. Mayer kan trycka både på rulle och ark, innan papperet viks ihop till kuvert. Men i normalfallet trycks kuverten i någon av de arton specialpressar som står i Bankeryd. Och nu kommer snart också den första tryckpressen med inkjet. Då kan vi trycka mycket små serier, eftersom ingen tryckplåt behöver framställas.

Duplo DC-745 har program för att automatiskt ställa in och skära alla de 130 olika format på visitkort som kundernas kunder kräver.

 

Ett hållbarhetstänk

Men inkjet innebär samtidigt en utmaning. Medan offsetfärgen har ett försumbart pris så kostar bläcket ibland mer än vad det går att få betalt för trycket. Patrik Sjölin påpekar att inkjetpriserna måste ner för att vara konkurrenskraftiga i större volymer. När det gäller konkurrens ser han också en utmaning för den Eco-profil som Addbrand har.

– Med hållbarhetstankarna i dag är det rätt tryggt att det görs här i Bankeryd.
Vi har mängder av grafiska företag och återförsäljare som är här med sina kunder och visar vad vi gör. Det är enklare, smidigare och tryggare att arbeta med en produktion som ligger i Sverige. Men vi får samtidigt inte vara dyrare. Det är samma som när du själv går och handlar. Köper du Eco-produkter får de inte hela tiden vara mycket dyrare. Det gäller att kunna utmana prismässigt också. Men Eco är för oss viktigt – både för världen och för att ge våra återförsäljare ytterligare ett argument, som inte är pris, avslutar Patrik Sjölin.

Addbrand

Hette tidigare Kuvertteamet

95 anställda i Sverige och 210 miljoner i omsättning.

20 i Norge som omsätter 50 miljoner och 9 anställda i Danmark, som omsätter 33 miljoner kronor.

Sålde drygt 400 miljoner kuvert för den svenska marknaden under 2018. Det är vart tredje kuvert i Sverige.

Kunderna är tryckerier och kontorsvaruhandlare. Snittordern är på 3000 kronor, så webbplatsen för beställning och automation i hanteringen är helt centralt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Horizon visade framtidens smarta produktion

Horizon bjöd in till Think Smart Factory i Kyoto, Japan. Det var det första eventet i sitt slag och kunderna fick en försmak på hur ett fullständigt automatiserat arbetsflöde kan integreras i efterbehandlingen. Det avser hela flödet från webborder till färdig produkt med Horizons nya webbaserade plattform iCE Link. Horizon kryddade eventet ytterligare med att demonstrera maskinnyheter.

Publicerat av: