PÅ Media spanade in ett skär- och fräsbord på Sign&Print-mässan. Efter att de sedan testade att stansa lite knepigare HP Indigo-trycksaker, var saken klar och investeringen ett faktum.
Digitaltryckeriet PÅ Media i Hägersten med sina nio anställda blev först i Norden med att investera i en sjufärgs digitalpress, HP Indigo 5900, i mitten av förra året. Med den arkmatade tryckpressen fick de möjlighet att variabeltrycka papper och kartong upp till 500 gram. De kunde även addera matt och blank partiell effekt, vitt tryck på kulörta och transparenta material, fluorescerande och Pantonefärger med digitaltryck.
Testkörde jobb
Nu har tryckeriet byggt på efterbehandlingsledet med ett skärbord och digital foliering.
– Vi betraktade Summa-bordet på Sign&Print-mässan hos Color Systems. Vi visste sedan innan att det var bra på storformat och figurskärning, men frågan var om det kunde hantera det som kommer ut ur en HP Indigo-press. Kan den även vara ett stöd där, frågade sig Thomas Pall, vd på PÅ Media.
Tryckeriet beslutade sig för att provköra några kritiska jobb, och bokade in en demokörning hos återförsäljaren Color Systems.
– Vi tog några svåra jobb med oss och körde dem för att se hur kvaliteten blev, säger han och tillägger att de vanligtvis inte arbetar med jobb som inte har så jättestora upplagor som ska stansas.
Tre verktyg
Ihop med digitalpressen kan Summa-bordet bearbeta nio ark i varje omgång. Resultatet från testkörningen blev lyckat och PÅ Media valde att slå till på ett Summa-bord med tre verktyg i verktygshållaren för att snabbare kunna köra fler olika typer av intag. Två verktyg är annars bordets standardutförande.
– Med tre verktyg så slipper vi kalibrera och skruva så mycket mellan jobben.
Strategin för PÅ Media är att vara kreativa:
– Vi investerar mycket för att få det där lilla extra, med digital foliering, figurstansade trycksaker och variabelt tryck. Det känns spännande.
Thomas Pall ser en efterfrågan på digital foliering. Med den nya lamineringsmaskinen med OTF för foliering kommer kunderna som redan idag väljer foliering få kortare leveranstider och mer speltid. Och det kundsegmentet som hittills idag ansett att det har varit för dyrt och valt bort att foliera ett omslag kan de nu knyta till sig.
– Det är dem som inte vill lägga cirka 5 000 kronor utan 2 000 kronor istället. Det är där vi tror att vi kommer se störst förändring eller ökning, att det kommer att bli mer tillgängligt för kunderna med en häftigare typ av trycksak.
Ökad kreativitet
En annan fördel är att investeringen gör att de inte behöver förlita sig på underleverantörer i så stor utsträckning. Thomas Pall räknar också med att den kreativa avdelningen kan göra fler saker själva, såsom till exempel dummys.
–Det blir kul att kunna tänka bredare kring vad man kan göra för trycksaker. Det kommer också säkert vara ett lyft för vår studio och ateljeavdelning så att de kan bli ännu mer kreativa. Att de kan släppa loss tyglarna mer.