Medaljregn över Dreyer Kliché

PUBLICERAD: 17 maj 2019
UPPDATERAD: 17 maj
Conni Dreyer och hennes man Allan Dreyer är glada för medaljvinsterna.

Årets tävling av FSEA Gold Leaf Award är avgjord och Dreyer Kliché fick tre medaljer. Två brons, och en med den eftertraktade guldfärgen.

Organisationen FSEA, Foil and Speciality Effects Association som står bakom Gold Leaf Awards prisar det bästa inom metallfolietryck, relieftryck och andra specialeffekter. Mer än 450 bidrag fanns med i årets tävling och de kom från hela världen. Danska Dreyer Kliché fick återigen ett kvitto på sina bländande tekniker och smarta lösningar. Med sig hem i bagaget tar de med sig två brons och en guldmedalj.

Julkort och påskkort som tog hem bronsmedaljer.

– Vi är väldigt stolta över att vara en av de bästa inom vår bransch, säger Conni Dreyer och skickar ett tack till sina affärspartner Foilco och Finishing Touch.

Påskkort och julkort

Bronsmedaljerna tilldelades två gratulationskort. Ett påskkort visar hur man kan metallisera specialfärger när man använder silver hotfoil. Logotypefärger finns sällan som en standardfolie, men kan skapas med hjälp av folie och 4-färgstryck. Den andra bronsplatsen gäller ett julkort med ett julhjärta som är en kombination av prägling och struktur.

HC Andersen tema

Företagets Tinder box – med temat HC Andersens konstsaga Elddonet –kammade hem guldet. Trädet är gjort med fyra folier, där vi har byggt upp alla blad. Bladen ser ut som om de har olika gröna folier, eftersom reflexen från ljuset fångar den vackra strukturen, och får ögat att tro att det finns fler färger.

Vinnarbidraget bygger på HC Andersens konstsaga Elddonet.

Trästammen har en holografisk folie och prägling är genomgående på hela motivet, dock inte bladen. Till brons, silver och guldhundarna används fyra folier och prägling. Blindpräglade trädrötter i bakgrunden och genomgående hög detaljrikedom. Alla vinnare i de olika klasserna kan ses här.

 

 

 

Läs vidare

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm