Agfa fortsätter att sticka ut i den stenhårda konkurrensen om kunderna med de stora volymerna och högsta kraven på bildkvalitet. På Fespa visades bland annat Tauro H3300 som producerar 450 säljbara kvadratmeter i timmen. Den finns i ett helt automatiskt läge, som exempelvis lämpar sig för wellpapp eller stora kampanjer på stan.
Det är fyra punkter som Agfa lyfter fram när jag frågar nordiskt ansvarige Nils-Arne Sletten.
– Det första är produktiviteten. Med de lönekostnader vi har i Norden så är det avgörande att kunna producera maximalt på kort tid.
– Det andra är kostnaden. Agfa envisas med sitt högpigmenterade bläck, som är dyrt att framställa men som gör att man bara behöver ett eller ett par pass för att få bra täckning. Det ger också kunderna en betydligt lägre kostnad per kvadratmeter. Det här kan vi dokumentera.
– Service är en kärnprodukt hos oss. Vår nordiska chef för hela Agfa var tidigare global servicechef. Servicen är aldrig långt borta – och den är kunnig.
Sedan lyfter Nils-Arne Sletten fram Agfas arbetsflöde Asanti. Många inom storformat väljer att använda de inbyggda rippar som följer med de maskiner de köper. Det landar i olika flöden och system för varje skrivare. Med Agfas Asanti, som kan användas oberoende av vilka skrivare man har, så får användaren ett arbetsflöde.
– Det betyder att alla filer kommer in i samma pipeline, där de automatiskt granskas och det görs preflight. Om filen är bristfällig skickas den tillbaka till kund, utan att någon på tryckeriet ännu varit involverad.
– Alla skrivare kalibreras mot samma standard, så att jobb från olika fabrikat ska kunna användas tillsammans i en kampanj. Det kan vara flera år gamla skrivare från Mimaki, Roland, Durst eller någon annan som kalibreras ihop.
– Det är inte ovanligt att kunder använder Agfas Asanti även om de inte har någon Agfa skrivare, avslutar Nils-Arne Sletten.