Sticker ut i stenhård konkurrens

PUBLICERAD: 17 maj 2019
UPPDATERAD: 17 maj
Nils-Arne Sletten, Agfa, visar kvalitet vid mode med 450 kvadratmeter per timme i Tauro.

Agfa fortsätter att sticka ut i den stenhårda konkurrensen om kunderna med de stora volymerna och högsta kraven på bildkvalitet. På Fespa visades bland annat Tauro H3300 som producerar 450 säljbara kvadratmeter i timmen. Den finns i ett helt automatiskt läge, som exempelvis lämpar sig för wellpapp eller stora kampanjer på stan.
Det är fyra punkter som Agfa lyfter fram när jag frågar nordiskt ansvarige Nils-Arne Sletten.

– Det första är produktiviteten. Med de lönekostnader vi har i Norden så är det avgörande att kunna producera maximalt på kort tid.

– Det andra är kostnaden. Agfa envisas med sitt högpigmenterade bläck, som är dyrt att framställa men som gör att man bara behöver ett eller ett par pass för att få bra täckning. Det ger också kunderna en betydligt lägre kostnad per kvadratmeter. Det här kan vi dokumentera.

– Service är en kärnprodukt hos oss. Vår nordiska chef för hela Agfa var tidigare global servicechef. Servicen är aldrig långt borta – och den är kunnig.

Sedan lyfter Nils-Arne Sletten fram Agfas arbetsflöde Asanti. Många inom storformat väljer att använda de inbyggda rippar som följer med de maskiner de köper. Det landar i olika flöden och system för varje skrivare. Med Agfas Asanti, som kan användas oberoende av vilka skrivare man har, så får användaren ett arbetsflöde.

– Det betyder att alla filer kommer in i samma pipeline, där de automatiskt granskas och det görs preflight. Om filen är bristfällig skickas den tillbaka till kund, utan att någon på tryckeriet ännu varit involverad.

– Alla skrivare kalibreras mot samma standard, så att jobb från olika fabrikat ska kunna användas tillsammans i en kampanj. Det kan vara flera år gamla skrivare från Mimaki, Roland, Durst eller någon annan som kalibreras ihop.

– Det är inte ovanligt att kunder använder Agfas Asanti även om de inte har någon Agfa skrivare, avslutar Nils-Arne Sletten.

Läs vidare

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)