Sticker ut i stenhård konkurrens

PUBLICERAD: 17 maj 2019
UPPDATERAD: 17 maj
Nils-Arne Sletten, Agfa, visar kvalitet vid mode med 450 kvadratmeter per timme i Tauro.

Agfa fortsätter att sticka ut i den stenhårda konkurrensen om kunderna med de stora volymerna och högsta kraven på bildkvalitet. På Fespa visades bland annat Tauro H3300 som producerar 450 säljbara kvadratmeter i timmen. Den finns i ett helt automatiskt läge, som exempelvis lämpar sig för wellpapp eller stora kampanjer på stan.
Det är fyra punkter som Agfa lyfter fram när jag frågar nordiskt ansvarige Nils-Arne Sletten.

– Det första är produktiviteten. Med de lönekostnader vi har i Norden så är det avgörande att kunna producera maximalt på kort tid.

– Det andra är kostnaden. Agfa envisas med sitt högpigmenterade bläck, som är dyrt att framställa men som gör att man bara behöver ett eller ett par pass för att få bra täckning. Det ger också kunderna en betydligt lägre kostnad per kvadratmeter. Det här kan vi dokumentera.

– Service är en kärnprodukt hos oss. Vår nordiska chef för hela Agfa var tidigare global servicechef. Servicen är aldrig långt borta – och den är kunnig.

Sedan lyfter Nils-Arne Sletten fram Agfas arbetsflöde Asanti. Många inom storformat väljer att använda de inbyggda rippar som följer med de maskiner de köper. Det landar i olika flöden och system för varje skrivare. Med Agfas Asanti, som kan användas oberoende av vilka skrivare man har, så får användaren ett arbetsflöde.

– Det betyder att alla filer kommer in i samma pipeline, där de automatiskt granskas och det görs preflight. Om filen är bristfällig skickas den tillbaka till kund, utan att någon på tryckeriet ännu varit involverad.

– Alla skrivare kalibreras mot samma standard, så att jobb från olika fabrikat ska kunna användas tillsammans i en kampanj. Det kan vara flera år gamla skrivare från Mimaki, Roland, Durst eller någon annan som kalibreras ihop.

– Det är inte ovanligt att kunder använder Agfas Asanti även om de inte har någon Agfa skrivare, avslutar Nils-Arne Sletten.

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Soft signage i raketfart

Jet Print Storbilder kan ha Sveriges största skärbord när de nu investerar i ett Haslerbord på 5x5 meter. Dessutom har de köpt en 3,2-meters sublimeringsskrivare från EFI för polyestertyg.
sop576omslag2JEditJetprint-lampor2-topaz-denoise-sharpen-faceai-2

EFI släpper nya storformatsskrivare

Den nya hybrid LED-skrivaren och flatbädds LED-skrivaren har fler funktioner, bättre bildkvalitet och presterar snabbare enligt EFI.
Ken_Hanulec_efi

Senaste nytt

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041