Marknaden för digital skyltning håller på att konsolideras. Zetadisplay, en svensk totalleverantör inom digital skyltning, har hittat ett sätt att stå starkt på marknaden – att äga kunden.
Tänk dig en kopiator på ett kontor. Köper vi den? Nej. Bryr vi oss om vad den kostar? Nej. Den är i de flesta fall en kontorsservice där maskinen var femte år byts ut. Regelbundet kommer det någon som fixar och reparerar den om det behövs. Och när den går sönder förväntar vi oss att någon kommer och byter ut den.
Precis som kopiatorn, kommer den digitala skärmen inom en snar framtid att ses alltmer som en service. Det blir en tjänst som ett ensamt företag tar ett helhetsgrepp om. Detta blir en del av utvecklingen när marknaden för digitala skärmar konsolideras, förklarar Zetadisplays kommunikationschef Daniel Oelker.
– Man måste kunna hantera stora kunder och ha mer organisationskraft för att leva upp till det behov som finns i dag, säger Daniel Oelker.
Zetadisplay blir ett alltmer kontrakterat fullservice-tjänstebolag och under 2018 har de lagt fokus på att konsoliderat sin verksamhet – med mjukvara och tjänster står i fokus.
– Vi har valt är att stå mellan kunden som en integratör, men som även erbjuder en egen mjukvara. Vi bygger ihop våra tekniska plattformar till en gemensam lösning och kommer konsolidera varumärken under Zetadisplay. På så sätt blir vårt erbjudande tydligare och vi kan äga relationen till kunden.
Tredje största på världsmarknaden
Vad gäller världsmarknaden tillhör i dag 25 procent Europa, Mellanöstern och Afrika, som årligen växer med tvåsiffriga tal. Med vår befolkningsmängd i åtanke, är Norden den tredje största, vilket Daniel ser är ett tecken på att marknaden är mer penetrerad än i resten av Europa.
För totalleverantörerna i branschen finns det olika tillväxtvägar att gå, menar Daniel. Antingen satsar man på en specifik kund, till exempel en stor aktör som Mcdonalds och erövrar nya marknaden med den. Eller så växer man geografiskt genom förvärv och bygger upp en balanserad kundportfölj.
– Detta har resulterat i att allt fler företag anammar en reklambyråstruktur som har all kompetens som krävs för att leverera ett färdigt koncept – både tekniskt och kreativt.
Den snabbt expanderande marknaden kräver inte bara att företagen håller jämna steg med teknikutvecklingen, utan också med kundernas allt högre förväntningar.
– Det blir mer och mer komplext vilket kräver att du har människor som förstår helheten för att kunna implementera koncepten, säger Daniel och utvecklar:
– Det är där vår utmaning ligger – att kunna hantera detta utan att tappa fokus på framtid och på lönsamhet. Man måste både gasa och bromsa samtidigt.
Fler områden att satsa på
Zetadisplay erbjuder sin egenutvecklade mjukvara för digitala skärmar, men hårdvaran levereras av en extern partner, organiserad via Zetadisplay. Den största installationen som företaget har gjort i Sverige gjordes under 2018 för spelbolaget ATG med 7000 installationer i 2000 butiker landet över.
– Grunden ligger i hur du kan koppla ihop allt med kundens data. ATG är ett exempel. Det är den största installationen vi gjort i Sverige och det tog över 6000 timmar att utveckla det. Det är arbetet bakom själva skärmen som tar tid.
Enligt Daniel är det just licens- och serviceintäkter för en egenutvecklad mjukvara som totalleverantörer kan vara lönsamma med. Men också på kontrakterade tjänster, konsulttjänster för konceptutveckling och de drifttjänster som tillkommer efter installation av en skärm.
Förutom konsolidering ser Zetadisplay möjligheter att expandera inom andra områden i framtiden.
– Alla har pratat om retail i 20 år men vi tror att det finns en rad olika områden som inte är exploaterade än. Där tror vi att det finns massor av möjligheter, avslutar Daniel Oelker.
Om Zetadisplay
Sen 2014 har företaget ökat sin nettoomsättning från cirka 58,5 miljoner till 404 miljoner år 2018.
Huvudkontor i Malmö. Bolaget har även kontor i Danmark, Norge, Finland, Estland och Nederländerna.
Antal anställda: Cirka 140 medarbetare vid åtta kontor i sex länder.