På agendan: Framtiden för offset

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 19 augusti

Det vankas en heldag kring offsettryckets framtid. Drygt ett dussin kända namn i branschen kommer tala under eventet som arrangeras av Grafiska Företagen och Grafkom. OBS: Eventet är inställt.

Hur ser framtiden ut för den traditionella trycktekniken offset? Det är ämnet för heldagseventet The future of offset som hålls i Malmö. Fler än tolv talare är inbjudna för att dela med sig om sina åsikter i frågan, vilka de viktigaste trenderna är och vilka nya produkter som är på ingång.

På talarlistan inför eventet finns bland annat Steefan Vanhooren, president hos Agfa Graphics, som kommer att tala om tryck i allmänhet, men framför allt offsettryckets framtid samt trender. Esben Mols Kabell, vd på Lasertryck tar sikte på produktmix och offset. Kasper Larsen på KLS Pureprint berättar om företagets omställning till att bli världens grönaste tryckeri. Företag som Horizon, Heidelberg och Kodak kommer också finnas på plats med representanter som ska föreläsa.

Eventdagen hålls på Sankt Gertrud i Malmö, 24 september. Alla talare hittar du här.

 

Läs vidare

Heidelberg justerar strategin efter ett positivt år

Heidelberg överträffade sina egna förväntningar under det utmanande räkenskapsåret 2022/2023.
GallusOne

Medvind för Vollsjö Tryck

Familjeföretaget har funnit sin nya grej med tryck av bipacksedlar. Nu backas satsningen upp med en ny tryckpress och en effektivare produktion.
Vollsjö_Jimmy

Heidelberg satsar stort på flexo

Med en helt ny tryckmaskin ger sig Heidelberg in i kampen om falskartongmarknaden. Detta är en växande marknad där flexotekniken spelar en framträdande roll.
boardmaster_panel

Offsetdivision under nytt namn

I december berättade vi att Agfas offsetdel sålts till kapitalfonden Aurelius Group. Därmed skulle också Agfa-namnet ändras. Nu står det klart att Agfa Offset Solutions kommer att fortsätta under varumärket ECO3.
eco3

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959