Memjet tar grepp om fler segment

PUBLICERAD: 3 september 2019
UPPDATERAD: 3 september
Memjet bjöd in till pressträff på sitt huvudkontor i San Diego för att ge en försmak på företagets senaste skrivhuvudsteknik Duraflex. Den publika lanseringen sker på Labelexpo 24-27 september.
Memjet bjöd in till pressträff på sitt huvudkontor i San Diego för att ge en försmak på företagets senaste skrivhuvudsteknik Duraflex. Den publika lanseringen sker på Labelexpo 24-27 september.

Det globala teknikföretaget Memjet tillverkar skrivhuvuden och utskriftssystem till flera kända maskintillverkare. Nu släpper de tredje generationens bläckhuvuden som kommer efter företagets prisade teknik Duralink. Målet är att göra sig ett större namn bland maskintillverkarna i Europa.

Memjet slog igenom med skrivhuvudstekniken Versapass för mindre desktopprintrar, och följde upp med Duralink för tyngre grafiska tryckproduktioner, storformat och digitaltryckt förpackning. Nu bygger de vidare med tredje generationens skrivhuvuden Duraflex, och som namnet hintar om är det printhuvuden som syftar till att vara flexibla till att leta sig in i fler marknadssegment. Dessa huvuden kan gå hand i hand med OEM-tillverkares lättare produktionsmaskiner. Användningsområdena för tekniken riktar in sig på civiltryck, såväl ark- som rulltryck, men också digitala kontorsskrivare för att skriva ut dokument och trycksaker, samt pressar för etiketter samt förpackningar.

Snabbt till marknaden

Affärsidén för Memjet är att i rask takt utveckla och bygga unika utskriftssystem samt tillhörande komponentlösningar för att snabbt ta dem till marknaden. Att bygga relationer och ingå samarbeten med nya och existerande originaltillverkare – så kallade OEM-partner. Med kvaliteten i sina skrivhuvuden och utskriftssystem ska de stå konkurrenskraftiga med sin komponentförsörjning inom modulära utskriftssystem och skrivhuvuden med tillhörande egenutvecklat bläck.

Arnaud Linquette, Senior vice president för Memjet i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Arnaud Linquette, Senior vice president för Memjet i Europa, Mellanöstern och Afrika.

– När en kund kommer till oss så gör vi allt, bläck, primer, skrivhuvuden och modulära utskriftssystem. Vi erbjuder hela paketet till kunden, säger Arnaud Linquette, Senior vice president för Memjet i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Tekniken termisk inkjet

Företagets första teknik Versapass, ett digitalt utskriftssystem med färgsublimering, har funnits på marknaden sedan 2009. Plattformens maskinmöjligheter har genom åren breddats. Installationer kan göras i olika skrivare som adresserar olika marknader från bordsprintrar till storformat med mera. Skrivhuvudenas munstycksarkitektur gör det möjligt att avfyra 774 miljoner bläckdroppar i storlekarna 1,2 picoliter per sekund. Bara på en tum sitter 1 600 munstycken placerade. Fem färgkanaler sitter i varje skrivhuvud.

Bläckstråletekniken som de nu skapar sig ett namn med är termisk inkjet som använder värmeenergi eller elektricitet för att värma upp bläcket och sedan fästa det på substratet. Företaget startade i Sydney, Australien. I dag är de ett mindre, men ändå globalt företag som har drygt 350 anställda uppdelade på sex städer i världen. Huvudkontoret är beläget i Kalifornien utanför San Diego. System och mjukvara sätts ihop i Singapore. Memjet kan luta sig tillbaka på ett tusental patent. Efter 15 års research- och utvecklingsarbete har 12 000 systemenheter installerats runtom i världen. Totalt erbjuder företaget 52 olika produkter inom åtta marknadssegment.

Huvudkonkurrenterna de brottas med på marknaden är leverantörer av piezohuvuden.

 

På Memjets huvudkontor utanför San Diego i Kalifornien finns ett testlaboratorium där företagets teknikinnovationer testas med olika maskinmärken.
På Memjets huvudkontor utanför San Diego i Kalifornien finns ett testlaboratorium där företagets teknikinnovationer testas med olika maskinmärken.

Från start har utvecklingen av Versapass-tekniken varit den produkt som varit på tapeten och som har bosatt sig i flera olika typer av främst bordsskrivare för etiketter och enklare postutskick.

Inkjet på frammarsch

När Duralink lanserades under 2017, visade företaget att de även kan erbjuda teknik för tyngre produktion. Det är utskriftssystem med pigmentbläck uppbyggt med en modul för varje färgkanal som kan implementeras i originaltillverkarnas mer industriella skrivare som producerar större upplagor inom kommersiellt tryck, wellpapp- och kartongtryck samt flexibla förpackningar. I det modulära systemet som bjuder på en del nyheter finns allt från ett nytt egenutvecklat bläck, skrivhuvuden och en rad modulanpassade lösningar beroende på vart systemen ska sättas in.

Hur utskriftssystemet i slutändan kommer designas är en fråga som tas i samarbete med respektive OEM-tillverkares behov. Linquette säger att det är ett väldigt strategiskt beslut för en OEM-tillverkare att välja en printmodulsleverantör. Det kan ta allt från 5 till 15 år.

– Duralink är också modulär, du har ju sex sju komponenter i Duralink. Memjet levererar hela printsystemet. Det är en stor fördel jämfört med piezo-världen för där köper du först skrivhuvudet, sen måste du hitta en bläckleverantör och sen system för att driva tekniken.

– Från maskiningenjörernas synvinkel så förbättrar det tiden till marknadslansering.

Ser att digitaltrycket växer

Duralink är ett pigmentbaserat utskriftssystem som enligt Memjet är både flexibelt och ekonomiskt. Tryckbredden erbjuds upp till 100 tum (2,5 meter) och hastigheten kan dra iväg till 203 meter per minut. Skrivhuvudets munstycken har fem gångers redundans och utskriftskvaliteten är 1600 x 1585 dpi.

Övre bilden visar Duralink-skrivhuvudet som kom ut på marknaden under 2017. Nedanför ses den senaste innovationen Duraflex.
Övre bilden visar Duralink-skrivhuvudet som kom ut på marknaden under 2017. Nedanför ses den senaste innovationen Duraflex.

Linquette är övertygad att inkjet är på stark frammarsch. Han säger att tonertekniken har varit dominerande över lång tid om man tittar på digitaltrycksmarknaden. Samtidigt går traditionellt tryck nedåt och digitaltrycket växer.

– Nu ligger tonertekniken mer stabilt eller minskar, men inkjet växer snabbt och år 2025 ser det ut att bli en betydande volym som kommer växla över till inkjet.

Konkurrerar med attraktivt pris

– Det fanns två hinder med inkjet som har gjort att utvecklingen har gått sakta framåt. Det var printkvaliteten och kostnaden. Det som är intressant med Duralink är att tekniken adresserar efterfrågan på printkvalitet, en upplösning på 1600 x 1600 dpi. Det möter också efterfrågan när det kommer till tryckhållfastheten med vårt pigmentbläck. Andra delen är att Memjets teknik är kostnadseffektiv. Priset på själva skrivhuvudet är attraktivt och även den totala ägandekostnaden, för du förbrukar mindre bläck med termisk inkjet jämfört med traditionell piezo. Det innebär 10–20 procent mindre bläckförbrukning plus att det inkluderar en längre livslängd för printhuvudet. Allt detta gör att det kommer att växa snabbare, säger han och summerar:

– Jag tror tonertekniken kommer att minska och att inkjet kommer att öka. Jag föredrar att vara på inkjetsidan, istället för tonersidan. 

Partner i Europa

Företagets tekniker används redan i dag hos några tillverkare på den europeiska marknaden, men då främst i bordsprintrar och på etikettsidan. Exempelvis Gallus som är en del av Heidelberg där det har släppts en ny lösning i Portugal. Trojan Label i Danmark, och Xanté är andra. Men tittar man på kommersiellt tryck i större volymer så är det fortfarande väldigt nytt, för Duralink släpptes mer eller mindre för ett år sedan, påtalar Arnaud Linquette.

MGI blir första kunden i Frankrike. Det finns även ett pågående utvecklingssamarbete med en kund som de ännu inte kan nämna vid namn.

– Det viktigaste för oss nu är att utveckla vårt affärsområde med Duralink i Europa. Alla länder där är intressanta för oss. Självklart länder som Tyskland, Italien Spanien och Frankrike.

Produktportföljen breddas nu yttterligare, och så även marknadssegmenten de kan rulla in i.

Den senaste produkten

Den allra senaste innovationen heter Duraflex, och kommer för första gången att visas upp under Labelexpo-mässsan i Bryssel, 24–27 september. Duraflex är i princip den nya plattformen som ersätter Versapass. Med tekniken siktar de på att leta sig in i nya marknadssegment, de som tillverkar kontorsskrivare och skrivare för lätt till medel produktion.

Arnaud Linquette säger, att det blir första världspremiären i Europa istället för USA, vilket visar att Memjet nu menar allvar i Europa och ska flytta fram positionerna. Även i Skandinavien:

– Vi har ännu inte riktigt börjat bearbeta de nordiska länderna så mycket än, helt enkelt för att det inte har funnits så mycket tid.

  Det är en hel del stora varumärken och högteknologiska företag i Norden. Vi har goda kontakter i bland annat Sverige, och Sverige är också känt för att vara ett högteknologiskt land. Det är även ett attraktivt land inom förpackningar.

Kim Beswick, general manager på Memjet, presenterade senaste teknikinnovationen Duraflex.
Kim Beswick, general manager på Memjet, presenterade senaste teknikinnovationen Duraflex.

Den nya plattformen Duraflex är även den ett pigmentbaserat, flexibelt och ekonomiskt modulärt utskriftssystem med skrivhuvuden som skriver ut med vattenbaserat bläck. Memjet framhåller att skrivhuvudena har en lång livslängd (över 50 liter bläck) och en förbättrad stabilitet när bläckdropparna placeras på substratet.

Storleken på bläckdropparna är 2,2 picoliter. Skrivhuvudets munstycken har två gångers redundans. Om ett bläckmunstycke blir igensatt så ersätts det med ett annat.

Ser potential på etikettsidan

Med utskriftssystemet kan tillverkare av kontors- och industriella skrivare bygga bänkskrivare och instegsmodeller för lättare produktion och storformatskonfigurationer upp till 50 tum (1,2 meter). Etikett– och förpackningsområdet är också tilltalande med tekniken, menar Memjet. Skrivhuvudena som jobbar med CMYK finns i printbredderna A4 och A3+ och kan byggas på upp till 1,2 meter i bredd. Utskrifterna sker i ett pass och hastigheten når upp till 46 meter per minut. Enligt Memjet är printkvaliteten att likna med offset upp till 1600 x 1600 dpi.

I vilka segment ser du att ni har störst tillväxtpotential?

– Jag tror att etikettsidan kommer att hjälpa oss att expandera, men även den lättare tryckproduktionen, exempelvis kontorsskrivare, kan bli en stark möjlighet. Det är ett affärsområde som vi inte har i dag. Förpackningar är ett annat område. Smarta förpackningar i kartong, säger Arnaud Linquette.

Pratar med 160 tillverkare

Memjet samarbetar med över 24 tillverkare på olika marknader globalt, däribland Xanté, Canon Océ, Gallus som ägs av Heidelberg, Trojan Label, MGI, Konica Minolta och Colordyne Technologies. Målet är att rekrytera mer personal i Europa för att attrahera fler OEM-tillverkare, samt att utveckla företagets marknadsföring.

– Om man tittar på den totala pipelinen som vi har med Duralink så pratar vi med omkring 160 tillverkare över hela världen. 45 procent av dessa företag är från Europa. Det är en bra företagssiffra. Över 60 företag, både små och stora namn i Europa pratar vi om Duralink med inom bland annat wellpapp, storformat och etiketter.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922