Maskinaffärer på mässan

PUBLICERAD: 9 oktober 2019
UPPDATERAD: 9 oktober
Hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering var fokusområdena på Labelexpo 2019.

Labelexpo 2019 kan summeras och försäljningen av maskiner tickade på för tillverkarna. Mässan hade den största internationella närvaron hittills.

Totalt deltog 693 utställare på mässan, som ägde rum den 24-27 september, vid Bryssel Expo i Belgien. Tonvikt låg på att presentera  tekniker för etikett- och förpackningstryck och många livedemonstrationer hölls på plats. Utställarna samsades i nio hallar som täckte nästan 40 000 kvadratmeter golvyta. En ökning jämfört med förra mässan 2017 som totalt uppgick till 37 000 kvadratmeter, enligt mässarrangören.

Fler internationella utställare

Mässan la i år extra fokus på de växande områdena hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering. I en högre utsträckning än tidigare var internationella utställare representerade på mässan. De kom från länder som Japan, Indien och Kina. Östeuropeiska länder och Ryssland visade också en allt starkare närvaro.

Domino höll livedemonstrationer med bläckpressen N610i.

Affärer gick i lås under de fyra dagarna. Redan första dagen sålde Domino bläckstrålepressen med sju färger, N610i, till en belgisk konverterare. Konica Minolta som lanserade etikett-och tonerpressen AccurioLabel 230 fick också utdelning direkt med en försäljning. Som Sign&Print tidigare har berättat sålde tillverkaren totalt sju linor under mässan – de flesta till Tyskland men även några till Frankrike och Italien. HP kunde glädjas åt ett jämnt tal när nummer 200 av den digitala etikettpressen HP Indigo 20000 såldes till en slovensk konverterare.

Pressar och efterbehandling
Grafotronic visade många många maskinnyheter på Labelexpo.

Vidare sålde Gallus tre pressar till Indien. Italienska pressleverantören Lombardi fick igenom fem försäljningar av tryckpressen Synchroline 430 under showens första två dagar. På efterbehandlingssidan sålde danska Grafisk Maskinfabrik utrustning till en brittisk konverterare. Grafotronic premiärvisade ett laserskärningssystem, vilket såldes till ett amerikanskt etikettföretag. Screen Europe fick för första gången in en försäljning i Tyskland med det digitala systemet Trupress.

Indiska och kinesiska tillverkare

Indiska företag klarade sig särkilt bra på mässan. UV Graphic Technologies sålde sju Ultraflex UFO-pressar, Multitec gjorde en affär med en servo S1-press ihop med en rysk konverterare, och Monotech Systems sålde tre Colornovo-pressar till Kina, Europa och Asien.

Kinesiska tillverkare kunde också visa försäljningar. Wanjies sålde en av sina printrar till en spansk konverterare och Rhyguan sålde tre efterbehandlingssystem redan dag ett. Två system gick till Tyskland och ett till Italien.

 

 

Läs vidare

Världspremiär för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på Drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en ny egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.
_DSC0105

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.
Easy-plus

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)