Det måste bli ett omtag gällande slit- och slängattityderna, menar skyltföretaget Accus som börjar hyra ut skyltar och även vill se ett skärpt producentansvar.
– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas, säger Amanda Cawood.
Accus vill med sitt nya grepp, ett uthyrningskoncept, visa att en skylt har flera liv, framgår i ett pressmeddelande.
– Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar, säger Amanda Cawood, projektledare på skyltföretaget i Malmö.
Vill göra nya av gamla
Företaget presenterar ett nytt uthyrningskoncept.
– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas. Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar.
Högre krav på producenterna
Accus vill också att lagstiftningen skärps. Enligt företaget tillverkas uppskattningsvis 5 000 ton nya skyltar i Sverige varje år, men några siffror gällande hur många som slängs finns inte. Majoriteten av alla nytillverkade skyltar är engångsskyltar, anpassade efter ett företags logotyp och en speciell lokal.
– Vi vill se ett större krav på utökat producentansvar när det gäller skyltar. Vi lyder i dag den för elektronik och har alltså ett visst producentansvar, men vi vill utöka det så att vi hittar sätt att säkerställa att skyltar inte blir avfall, utan används på nytt, säger Amanda Cawood.
Återanvänder materialen
Enligt Accus tillverkas företagets skyltar för inomhus- och utomhusbruk i hundra procent återvunnen akrylplast, och materialen i skyltarna kan separeras och återanvändas till 98 procent.
– För mig är det extremt viktigt att driva en verksamhet som är ansvarsfull och hållbar. Vi jobbar med att utveckla cirkulära skyltprodukter och affärsmodeller, säger företagets vd André Zandelin.
Sign&Print har nyligen berättat om kedjan Skyltstället som också har börjat erbjuda skyltuthyrning,