Skyltföretag vill se skärpt producentansvar

PUBLICERAD: 3 december 2019
UPPDATERAD: 3 december
Accus i Malmö presenterar ett nytt uthyrningskoncept.

Det måste bli ett omtag gällande slit- och slängattityderna, menar skyltföretaget Accus som börjar hyra ut skyltar och även vill se ett skärpt producentansvar.
– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas, säger Amanda Cawood.

Accus vill med sitt nya grepp, ett uthyrningskoncept, visa att en skylt har flera liv, framgår i ett pressmeddelande.

– Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar, säger Amanda Cawood, projektledare på skyltföretaget i Malmö.

Vill göra nya av gamla
Accus vd André Zandelin, ekodesigner Liv Andersson och projektledaren Amanda Cawood.

Företaget presenterar ett nytt uthyrningskoncept.

– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas. Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar.

Högre krav på producenterna

Accus vill också att lagstiftningen skärps. Enligt företaget tillverkas uppskattningsvis 5 000 ton nya skyltar i Sverige varje år, men några siffror gällande hur många som slängs finns inte. Majoriteten av alla nytillverkade skyltar är engångsskyltar, anpassade efter ett företags logotyp och en speciell lokal.

– Vi vill se ett större krav på utökat producentansvar när det gäller skyltar. Vi lyder i dag den för elektronik och har alltså ett visst producentansvar, men vi vill utöka det så att vi hittar sätt att säkerställa att skyltar inte blir avfall, utan används på nytt, säger Amanda Cawood.

Återanvänder materialen

Enligt Accus tillverkas företagets skyltar för inomhus- och utomhusbruk i hundra procent återvunnen akrylplast, och materialen i skyltarna kan separeras och återanvändas till 98 procent.

– För mig är det extremt viktigt att driva en verksamhet som är ansvarsfull och hållbar. Vi jobbar med att utveckla cirkulära skyltprodukter och affärsmodeller, säger företagets vd André Zandelin.

Sign&Print har nyligen berättat om kedjan Skyltstället som också har börjat erbjuda skyltuthyrning,

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Konica Minolta: Det här kan du förvänta dig av Drupa

Tryckerier som håller sig uppdaterade kring tekniska trender och innovationer kommer bäst kunna utnyttja och se potentialen, skriver Konica Minolta i ett pressmeddelande. Under Drupa kommer de visa sin syn på vart framtidens tryckteknik är på väg.
Konica-Minolta-Drupa

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm