Skyltföretag vill se skärpt producentansvar

PUBLICERAD: 3 december 2019
UPPDATERAD: 3 december
Accus i Malmö presenterar ett nytt uthyrningskoncept.

Det måste bli ett omtag gällande slit- och slängattityderna, menar skyltföretaget Accus som börjar hyra ut skyltar och även vill se ett skärpt producentansvar.
– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas, säger Amanda Cawood.

Accus vill med sitt nya grepp, ett uthyrningskoncept, visa att en skylt har flera liv, framgår i ett pressmeddelande.

– Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar, säger Amanda Cawood, projektledare på skyltföretaget i Malmö.

Vill göra nya av gamla
Accus vd André Zandelin, ekodesigner Liv Andersson och projektledaren Amanda Cawood.

Företaget presenterar ett nytt uthyrningskoncept.

– Vi vill få tillbaka skyltar som inte längre används och riskerar att slängas. Genom att hyra ut dem i stället för att sälja dem kan vi få reda på när en skylt inte längre behövs. Då kan vi få tillbaka dem och göra nya skyltar.

Högre krav på producenterna

Accus vill också att lagstiftningen skärps. Enligt företaget tillverkas uppskattningsvis 5 000 ton nya skyltar i Sverige varje år, men några siffror gällande hur många som slängs finns inte. Majoriteten av alla nytillverkade skyltar är engångsskyltar, anpassade efter ett företags logotyp och en speciell lokal.

– Vi vill se ett större krav på utökat producentansvar när det gäller skyltar. Vi lyder i dag den för elektronik och har alltså ett visst producentansvar, men vi vill utöka det så att vi hittar sätt att säkerställa att skyltar inte blir avfall, utan används på nytt, säger Amanda Cawood.

Återanvänder materialen

Enligt Accus tillverkas företagets skyltar för inomhus- och utomhusbruk i hundra procent återvunnen akrylplast, och materialen i skyltarna kan separeras och återanvändas till 98 procent.

– För mig är det extremt viktigt att driva en verksamhet som är ansvarsfull och hållbar. Vi jobbar med att utveckla cirkulära skyltprodukter och affärsmodeller, säger företagets vd André Zandelin.

Sign&Print har nyligen berättat om kedjan Skyltstället som också har börjat erbjuda skyltuthyrning,

 

Läs vidare

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

EFI släpper nya storformatsskrivare

Den nya hybrid LED-skrivaren och flatbädds LED-skrivaren har fler funktioner, bättre bildkvalitet och presterar snabbare enligt EFI.
Ken_Hanulec_efi

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319