Quadient fortsätter driva automation

PUBLICERAD: 15 januari 2020
UPPDATERAD: 15 januari
Normalt ses Renz mindre maskiner för spiralbindning. Men de gör även helt automatiska linjer.

Neopost har bytt namn till Quadient. Fokus i den svenska organisationen ligger dock inte på namnbytet utan på ett antal rejäla affärer som gjorts under 2019. Kundernas fokus på produktivitet och volymer har varit bra för företaget.

Neopost har några av de riktigt stora märkena inom efterbehandling. Kern på kuvertering, Hunkeler på efterbehandling av rotationstryck, Duplo för automatiserad broschyrframställning, Renz för wire-produktion samt Komfi och GMP inom laminat och laminering.

Det är flera år sedan vi såg de första stora digitalpressarna installeras. Då handlade det om att producera direktreklam eller böcker i stora volymer. Universitetets tryckeri i Lund och direktreklamgiganten Parajett i Landskrona är ett par exempel på detta. När vi för ett par månader sedan skrev om Exakta i Malmö och deras investering, så var det dock ett trendbrott. Här handlade det om att högkvalitativt tryck skulle flyttas från offset till att tryckas digitalt. Och två nya leverantörer flyttade in i centrum av verksamheten. Fortfarande görs de stora volymerna i företagets tre stora Heidelbergpressar, igång dygnet runt, sju dagar i veckan. Och de rejäla schweiziska Müller Martini maskinerna står för volymen av efterbehandling.

Patrick Andersson är chef på Exakta i Malmö. Här står han framför de två stora Canon rotationsmaskiner som installerades i höstas.
Köpte två rotationspressar

Men, det nya är att istället för en fjärde offsetpress så valde Exakta att köpa två rotationspressar från Canon och en serie ny efterbehandling från Neopost. Som vi tidigare kunnat berätta, så har Exakta valt Hunkeler efterbehandling för att skära ner rotationstrycket till ark som sedan kan bli till böcker och broschyrer.

Innan maskinerna blivit fullt inkörda har responsen på de nya möjligheterna varit stark. Därför har Exakta gjort ytterligare en investering, nämligen i Renz största maskin för wire-bindning, Inline 500. Även här är det Neopost som har agenturen och har ansvarat för försäljningen.

– 2000 kalendrar, skolböcker och liknande kan maximalt produceras i timmen i den här maskinen, berättar Björn Olsson hos Neopost.

Exaktas investering i automatisk efterbehandling av digitaltrycket kompletteras nu med Renz största maskin för spiralbindning. Och tiden från beslut till installation var kort, för att hinna med julproduktionen. Det konstaterar Björn Olsson från Quadient, tidigare Neopost, som levererat maskinen.

– I daglig drift, med byten och ändring av storlekar, kan man räkna med att få ut ungefär 1500 färdiga produkter i timmen. Årsproduktionen är koncentrerad till tre månader, så man behöver en maskin som har hög kapacitet under kort tid.

– Renz är ett klassiskt tyskt industriföretag. De har fin ordning, gamla fabriksattityder, man känner hur smörjoljan doftar. Renz tillverkar också väldigt mycket av maskinerna själva. Helt enkelt en konventionell tysk maskinproducent, som håller hög kvalitet, säger Björn Olsson.

Ser konkurrens från begagnatmarknaden

Det gick snabbt från det första intresset tills maskinen var på plats i Exaktas lokaler i Malmö. Orsaken var givetvis att även hinna med årets kalenderproduktion inför julen.

– De senaste åren har vi pressats mycket av begagnade maskiner och maskiner från lågkostnadsländer, berättar Björn Olsson, som också konstaterar att intresset nu har vänt. De tryckerier som finns kvar har krav på sig att vara högeffektiva och driftsäkra.

– Då går det inte att det saknas reservdelar, att CE-märkningen brister, att kvaliteten i maskinerna varierar eller att manualerna inte är fullständiga. Det skulle bli väldigt kostsamt både för oss och våra kunder, ifall vi började sälja den typen av maskiner. Det finns egentligen två problem när fokus är på att sälja väldigt billigt. Det ena är att det inte finns tid för ordentliga kvalitetskontroller. Titta som jämförelse på en tysk maskin, där du har ett antal olika kvalitetskontrollanter som varit inne och granskat under produktionens gång. Det andra som sparar pengar är om man inte har en ordentlig produktutveckling. Om det inte finns personer som är frigjorda bara för att tänka ut hur maskinen kan förbättras och bli mer effektiv.

Fritt tänkande förbättrar maskiner

Björn Olsson påpekar att det här tänkandet inte bara ses hos de som gör de riktigt stora maskinerna.

– Ta schweiziska Multigraf, som tillverkar de mindre maskiner vi har för att biga, perforera och falsa. Små, kompakta och relativt tillgängliga för operatörerna. Hög detaljkvalitet. Vi har försvinnande låg nedtid på dem. Finns enstaka maskiner som haft lite besvär, men totalen är fin.

– Eller titta på japanska Duplo, som just är ett exempel på hur fortsatt produktutveckling lett fram till dagens tre modeller för att automatiskt skära, biga och perforera. De har tre modeller som täcker 90 procent av marknaden. Och du har i princip 100 procent upptid med nuvarande sortimentet. Det som säljs i dag är DC616, 646 och 746.

– Den minsta är också den vi säljer mest av. Den fungerar i så många olika miljöer och är lätt att försvara investeringsmässigt. Perforera, skära, biga. Den kan allt. Men är inte riktigt lika snabb som de större och i den minsta kan man inte byta ut verktyg, utan det är fasta verktyg i den. Den kan inte perforera partiellt, men väl i längsgående riktning. Men slitsen gör att visitkort lätt ordnas, konstaterar Björn Olsson.

Partiell lack till bokomslag

Det som däremot går trögt i Norden, jämfört med södra Europa, är olika typer av partiell lackering. Medan företag som Duplo säljer bra av de här lösningarna i Italien, så är intresset här uppe mycket litet för att förse trycket med speciella effekter. Det är nästan bara för bokomslag och en del förpackningar som det används.

Varför det är så, kan Björn Olsson inte svara på, trots att han har ett helt liv av grafisk erfarenhet i ryggen – både från leverantörssidan och som vd för ett tryckeri.

– Laminering, där man skyddar hela trycket, har desto större intresse. Här har också koreanska GMP tagit ett rejält kliv genom att utveckla sin Ultra Bond till en ny variant som heter Tiger Bond. Det är ju problematiskt när en hel sida är digitaltryckt med 400 procents färg och man vill klistra fast ett laminat på något som kanske har en yta av silikon. Med Tiger Bond kan du gå ner i laminattjocklek och ändå bevara en god vidhäftning. Viktigt är också att GMP:s produkter är godkända för kontakt med livsmedel och att de är biologiskt nedbrytbara.

– Så nu kommer du att kunna läsa din pocketbok, vika omslaget fram och tillbaka och ändå inte uppleva att laminatet lossnar eller att omslaget börjar krylla sig, avslutar Björn Olsson.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150