Drupa flyttas fram

Till följd av coronavirusets utbredning ställs Drupa-mässan in. Mässan skjuts fram ett år. Även förpackningsmässan Interpack går samma öde till mötes.

Messe Düsseldorf skjuter fram den internationella tryckmässan Drupa som var tänkt att hållas 16-26 juni. Den kommer nu istället att äga rum från 20-30 april 2021 till följd av coronavirusets spridning. Även förpackningsmässan i maj, Interpack, gör samma sak och arrangeras istället 25 februari till 3 mars 2021.

Messe Düsseldorf skriver i ett pressmeddelande att besluten baseras på rekommendationen från den tyska regeringen och Robert Koch-institutets principer vid bedömningen av risken för större händelser, samt den senaste tidens betydande ökning av antalet personer som har blivit smittade i sjukdomen Covid-19, i Europa och globalt. Dessutom utfärdade staden Düsseldorf 11 mars ett beslut om förbud mot större evenemang med mer än 1 000 deltagare.

– Beslutet togs i nära samråd med vår rådgivande styrelse och sponsororganisationer, säger Werner M. Dornscheidt, styrelseordförande för Messe Düsseldorf i ett uttalande.

Beslutet att ställa in mässan rimmar också med vad många företag har önskat, enligt arrangören:

– Som deras partner gör vi för närvarande allt för att minska de ekonomiska förlusterna som våra utställare lidit.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: