Danskt tryckeri jagar skarpa priser

BM Grafisk med Heini och Börje Möller i spetsen har nyligen investerat i sitt bokbinderi.

BM Grafisk med Heini och Børge Møller i spetsen har nyligen investerat i sitt bokbinderi.

Det danska tryckeriet Børge Møller Grafisk, BM Grafisk, ser att antalet jobb ökar. Nu har de investerat i sin efterbehandling med nya maskiner från Horizon. 

Vi säger inte att vi är bäst, vi har bara inte mött någon bättre. Orden kommer med en glimt i ögat från Børge Møller på BM Grafisk i Danmark. Tryckeriet satsar på mellanstora upplagor och format till sin Heidelberg för halvformat, som installerades i augusti 2019. Ett bra år, enligt tryckeriet själva.

Den nya Heidelberg, som är väsentligt mycket snabbare och lättare att arbeta med än den gamla maskinen, skulle kunnat ha kört i ett skift till skillnad från den gamla som körde två. Men det gick bara inte, det var för många jobb. Så den nya maskinen har kört i två skift sedan installationen. Tillväxten beror på många nya kunder som till exempel vill trycka förpackningar. De trycker också en hel del affischer i formatet 50 x 70 centimeter.

Mer tidningstryck

Företaget har upplevt något nytt. Fler kunder vill trycka jobb flera gånger om året, till exempel tidningar.

– Nu kan vi se att utrustningen är uppbokad för flera månader framåt. Det kunde vi inte tidigare, säger vd:n Heini Møller nöjt.

Även om det i dag är Heini Møller som är vd på företaget så kommer fortfarande den tidigare vd:n Børge Møller till tryckeriet varje dag och hjälper till med bokbindningen. På sommaren tillåter han sig dock att ta ledigt i några dagar i veckan om vädret är tillräckligt bra för en golftur.

BM Grafisk är mycket nöjda med sin stora skärm som ger dem en bra överblick.

BM Grafisk är mycket nöjda med sin stora skärm som ger dem en bra överblick.

Horizon i maskinparken

Heini Møller ansvarar för utrustningen och har koll på när ett byte av utrustning eller nya investeringar i maskinparken bör göras. I höstas blev Heini Møller irriterad över att tryckeriet skickade iväg många upplagor till laminering och limbindning. Så han pratade med personalen för att ta reda på om det var meningsfullt att ta in arbetet i huset och vilken utrustning de i så fall skulle satsa på.

Till slut kom Heini Møller i kontakt med Frank Mailind  från maskintillverkaren Horizon och de bestämde ett möte i Quickborn i Tyskland, där Møller kunde se all utrustning “live” och till och med få trycka på knapparna. Han var imponerad över den “vansinnigt vackra finishen” som maskinerna kunde ge, vilket resulterade i en order av en lamineringsmaskin och en limbindare. Detta betyder att de numera kan producera mer ekonomiskt, oavsett om det är små eller stora jobb.

I dag finns det en hel del Horizon-utrustning i bokbinderiet. Personalen känner till både utrustningen och vem de ska ringa för service om behovet uppstår. I samband med expansionen av maskinparken i bokbinderiet anställdes också en skicklig bokbindare.

 

Ny medarbetare layoutar jobben

Bokbindaren är inte den enda nya medarbetaren. De har också utbildat en student inom grafisk media. En ung kvinna som varit med och bidragit till att tillväxten från året innan ser ut att fortsätta 2020. Detta sker bland annat genom att några av tidningarna inte bara trycks hos BM Grafisk, utan även layoutas.

Inför Børge Møllers guldbröllop har inbjudningarna producerats inhouse.

Inför Børge Møllers guldbröllop har inbjudningarna producerats inhouse.

Børge Møller ska snart fira guldbröllop. Och inbjudningarna är självklart producerade inhouse. De har ingen säljpersonal på tryckeriet utan använder sitt nätverk flitigt och får därigenom många kunder. Det har gått väldigt bra, men det är inte något man enbart ska förlita sig på. Därför har Heini Møller beslutat sig för att åka ut och besöka minst en ny kund en dag varannan vecka.

– Det är viktigt att kemin i ett samarbete fungerar, men också att priset är skarpt. Med vår nya utrustning i bokbinderiet kan vi styra jobben mycket bättre, och därmed också leverera skarpare priser, säger Heini Møller och Børge Møller tillägger:

– Vi är inte de billigaste, och vi säger inte att vi är bäst. Vi har bara inte mött någon som är bättre.

Räknar pris med block och penna

Priserna beräknas fortfarande manuellt med block och penna. För större jobb inkluderar de även arbetskraften i uträkningen.

– Vår produktion kännetecknas av många olika typer av uppgifter, både av papper, format och efterbehandling, att det är svårt att använda ett uträkningssystem, förklarar Heini Møller.

Med den nya utrustningen kan de lösa flera uppgifter internt, och de är noggranna med att tala om för sina kunder att deras trycksaker produceras i Danmark. Deras lådor är till och med märkta med “Danskproducerad trycksak”.

– Det är många kunder som tycker att det är positivt, säger Heini Møller och Børge Møller tillägger:

– Och om något görs utanför vårt tryckeri är vi fortfarande mycket noggranna med att det ska vara producerat i Danmark.

Utmaning att finna rätt pris

För Heini Møller är utmaningen med att ligga i framkant att “hålla fast vid det” samtidigt som man ska vara involverad i det senaste, även inom it och miljö. BM Grafisk har också blivit FSC-certifierade. Utmaningen är att hitta de rätta priserna, som inte är skarpare än vad företaget kommer vara imorgon.

 

Text: Lis Lykke, Översättning: Hanna Jangenfeldt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nannatrycket halverar
kostnad för papper och färg

Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Publicerat av: