"Vi ser en stor tillväxt världen över"

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 7 maj
Claus Larsen, nordisk affärschef på Roland DG.
Claus Larsen, nordisk affärschef på Roland DG.

Roland DG ser en ökad tillväxt inom personaliserade tryck på klädesplagg. Under Fespa, som skjutits fram till oktober, skulle de visat upp sin senaste textilprinter, XT-640S-DTG.

– Vi ser en stor tillväxt världen över inom textiltryck, säger Claus Larsen, Nordisk affärschef på Roland DG.

XT-640S-DTG är en textilskrivare med ett jiggbaserat system. Detta innebär att maskinen kan arbeta med upp till tolv jiggar i olika storlekar, från small till xxxl. I praktiken innebär det att du kan ställa in trycket från 200 x 260 millimeter upp till 390 x 490 millimeter, utefter behov. Den kan producera mellan 60 till 450 t-tröjor i timmen i CMYK, beroende på antal jiggar och upplösning, och med vitt mellan 30 och 150 till ett pris på mindre än 70 000 euro.

Jiggarnas storlekar finns redan integrerade i mjukvaran som medföljer, så oavsett om du har en mix av t-tröjor så kommer maskinen ställas in enligt den storlek som krävs.

– Hittills finns det tre olika storlekar. Det finns även en funktion för att trycka i nacken på tröjan utan att öppna den.

Skulle lanseras på Fespa

Enligt Larsen var planen att visa upp textilskrivaren under Fespa i mars 2020. Mässan blev sedan framskjuten till oktober, men trots det har intresset för skrivaren varit stort.

– Det är den första textilskrivaren för stora volymer hos Roland, och den har ett väldigt konkurrenskraftigt pris. Den ligger i mittensegmentet, rent prismässigt, där det tidigare har funnits ett glapp, berättar Larsen.

XT-640S-DTG.
XT-640S-DTG kan trycka med CMYK och vitt.
För de som vill ta nästa steg 

Den nya skrivaren lämpar sig väl för företag som redan har en mindre textilskrivare och vill uppgradera till något större.

– Den är för de som redan har någon form av erfarenhet inom att tryck på t-tröjor.

Maskinen kommer snart att finnas för visning hos Roland i Danmark, som har en 25 minuters körväg norr om Köpenhamn.

Hälsa är trend

En annan växande trend, framförallt i Norden, som Larsen upplever är mer hälsomedvetna val av tryckmetoder.

– UV-tryck är inte alltid den ideala lösningen, därför har vi flatbäddsskrivaren SF-200 som trycker med ett EN 71-3 certifierat eco-solvent bläck. Vi ser ett ökat intresse för denna maskin och den kan till exempel användas för att trycka på leksaker i en rad olika material. Barnet kan stoppa leksaken i munnen utan att det är farligt, säger Larsen och fortsätter:

– Om man gräver lite djupare så blir det tydligt att maskinen sticker ut eftersom den kan trycka på objekt som du inte kan med UV-bläck. Förutom barnleksaker så kan du trycka på babyprodukter, matvaror och andra föremål för känsliga människor eller omgivningar. När det gäller det senare tänker jag på artiklar för dekoration för barnhem, tandläkare och sjukhus.

Denna maskin finns att titta närmare på i demorummet hos Marabu i Malmö.

 

Läs vidare

Nytt etikettmaterial genombrott för förpackningsåtervinning

Nytt pappersetikettmaterial går att tvätta bort med vanligt vatten.
image1

Lessebo Paper: "Vi har lyckats nå unikt låga CO2-siffror"

Lessebo Paper har klarat av att minska sina koldioxidutsläpp med stor framgång. Ett ton papper hos dem ger 11 kilo CO2.
– Det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, säger Jens Olson, vd för Lessebo Paper.
DSC_0461-copy-thumb-1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web