Heidelberg säljer av etikettsidan

Heidelberg säljer av Gallus-gruppen till ett schweiziskt holdingbolag. Foto: Pressbild

Heidelberg koncentrerar verksamheten ytterligare och säljer av Gallus, en dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.

Som Sign&Print tidigare har berättat så satsar Heidelberg på att fokusera på sin kärnverksamhet inom arkmatad utskrift. Det avser digitala arbetsflöden, informationssystem samt offsetpressar. Företaget har strypt sina satsningar på inkjetsidan och paradnumret B1-inkjetpressen Primefire som visades på Drupa 2016, och efter att ha bantat personalstyrkan globalt med 2 000 anställda, kommer nu nästa avveckling.

Ska ge ekonomisk stabilitet

Maskintillverkaren säljer etikettryckaren Gallus-gruppen för att ta höjd för den globala coronasituationen. Affärens köpesumma uppgår till cirka 120 miljoner euro (drygt 1,2 miljarder kronor) och innefattar fem produktionsställen med totalt 430 anställda i Tyskland och Schweiz. Enligt Heidelberg bidrar försäljningen till en långsiktig finansiell stabilitet i företaget, framgår i ett pressmeddelande.

Ett schweiziskt holdningbolag

Köparen är det schweiziska holdingbolaget, Benpac, som verkar inom förpackningsbranschen. Heidelberg ska framöver ändå arbeta nära med Benpac för att förse och leverera utskriftssytem, Digital printing unit (DPU) och förbrukningsvaror till etikettpressen Gallus Labelfire.

Fortsätter som leverantör

Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer kommenterar försäljningen:

– Vi säljer våra smalbaniga flexorullpressar och vårt flexografiska rulltryck för att fokusera närmare på innovativa lösningar för för tryckta ark för hela värdekedjan. Vi kommer att behålla vår interna digitala expertis och genom att samarbeta med Benpac kring Gallus Labelfire kommer vi också att göra ytterligare framsteg med digitaliseringen av konventionella pressar. Samtidigt kommer vi att förbli en viktig leverantör på den växande etikettmarknaden med våra offsetpressar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: