Heidelberg säljer av etikettsidan

PUBLICERAD: 5 augusti 2020
UPPDATERAD: 5 augusti
Heidelberg säljer av Gallus-gruppen till ett schweiziskt holdingbolag. Foto: Pressbild

Heidelberg koncentrerar verksamheten ytterligare och säljer av Gallus, en dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.

Som Sign&Print tidigare har berättat så satsar Heidelberg på att fokusera på sin kärnverksamhet inom arkmatad utskrift. Det avser digitala arbetsflöden, informationssystem samt offsetpressar. Företaget har strypt sina satsningar på inkjetsidan och paradnumret B1-inkjetpressen Primefire som visades på Drupa 2016, och efter att ha bantat personalstyrkan globalt med 2 000 anställda, kommer nu nästa avveckling.

Ska ge ekonomisk stabilitet

Maskintillverkaren säljer etikettryckaren Gallus-gruppen för att ta höjd för den globala coronasituationen. Affärens köpesumma uppgår till cirka 120 miljoner euro (drygt 1,2 miljarder kronor) och innefattar fem produktionsställen med totalt 430 anställda i Tyskland och Schweiz. Enligt Heidelberg bidrar försäljningen till en långsiktig finansiell stabilitet i företaget, framgår i ett pressmeddelande.

Ett schweiziskt holdningbolag

Köparen är det schweiziska holdingbolaget, Benpac, som verkar inom förpackningsbranschen. Heidelberg ska framöver ändå arbeta nära med Benpac för att förse och leverera utskriftssytem, Digital printing unit (DPU) och förbrukningsvaror till etikettpressen Gallus Labelfire.

Fortsätter som leverantör

Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer kommenterar försäljningen:

– Vi säljer våra smalbaniga flexorullpressar och vårt flexografiska rulltryck för att fokusera närmare på innovativa lösningar för för tryckta ark för hela värdekedjan. Vi kommer att behålla vår interna digitala expertis och genom att samarbeta med Benpac kring Gallus Labelfire kommer vi också att göra ytterligare framsteg med digitaliseringen av konventionella pressar. Samtidigt kommer vi att förbli en viktig leverantör på den växande etikettmarknaden med våra offsetpressar.

Läs vidare

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5