”Kunderna älskar när vi är flexibla”

Emil Gillmor, försäljningsansvarig på KA Olsson & Gems.

Emil Gillmor, försäljningsansvarig på KA Olsson & Gems.

3M:s självhäftande printfolier och 2080-serien med wrappingfolier har en given plats i KA Olsson & Gems utbud. Snart rullar webbshoppen ut till alla kunder, och årets produktkatalog har redan skickats ut. För varje yta som ska kläs in finns ett material, och PVC-fritt är i fokus.

KA Olsson & Gems har inte maskiner i sitt sortiment utan har valt att fullt ut fokusera på material. Med 3M som en nära samarbetspartner sedan många år, har företaget specialiserat sig på print- och skärfolier samt wrappingfolier. De är även 3M:s enda godkända träningscenter i Sverige.

Vi möter försäljningsansvarige Emil Gillmor i företagets showroom som har byggts fram det senaste året. Utställningen speglar mycket av det som ryms i företagets produktkatalog. Olika materiallösningar som sätts på allt från golv, väggar och tak, till fönsterfilm, självhäftande printbara folier för storformat såsom affischer och roll up:er samt allt som ryms inom bilfoliering.

I segmentet självhäftande folier för grafik och skyltning finns bland annat den tryckbara folien 3M Envision 480. Folien är designad för latex- solvent- och uv-skrivare:

– Det är en heltäckande folie som funkar till allt möjligt, säger Emil Gillmor och pekar på en tegelvägg där folien är ditsatt och som tydligt visar att den även går att montera på ruffiga, ojämna ytor. Han tillägger att de har tagit fram en helt ny pärm som täcker in företagets alla digitala printmaterial.

– Vi har också ett eget polymeriskt printmaterial som heter KA Decal. Detta material finns både med och utan kanaler och är ett prisvärt alternativ som en husfolie.

KA Olsson & Gems har sitt huvudsäte i Mölndal.

KA Olsson & Gems har sitt huvudsäte i Mölndal.

Skär ner materialrullar

Emil Gillmor säger att om en kund är i behov av en ganska smal produkt för ett specifikt projekt så finns det fördelar med att beställa från KA Olsson & Gems eftersom de skär till material, packar och levererar över hela Sverige. Nästan alla material kan beställas per löpmeter. Det är nämligen inte alla företag som skär ner materialrullarna.

– Det som gör oss starka är att man kan köpa på löpmeter hos oss. Vi är ganska bra på att leverera till exempel fem kvadratmeter. Det blir kanske lite dyrare per kvadratmeter, men vi är väldigt flexibla där.

– Kunderna älskar när det är flexibelt. Vi är i många fall breda på specialmaterial, exempelvis en perforerad printfolie, eller självhäftande folier för väggar. Det kan handla om en ganska smal produkt som bara ska användas för ett projekt.

Material för bilfoliering

En storsäljare inom fordonsfoliering för KA Olsson & Gems är 3M:s serie med wrappingfolier 2080. Serien som släpps i tre faser väntas bli komplett med färger och mönster efter sommaren. En framskjutning har skett på grund av den rådande omständigheten med covid-19.

– Den har marknadens bästa formbarhet och garanti. Alla blanka folier har dessutom en skyddsliner som skall tas av när folien har monterats. 

En annan succé är skyddsfilmen Stek (Paint protection film) mot exempelvis stenskott som lanserades för drygt ett år sedan. Emil säger att produkten har blivit en succé för bolaget och att försäljningen går extremt bra. Stek finns i ett tjugotal varianter och premiumprodukten Dynoshield har tio års garanti.

– Den är högblank, gulnar inte med tiden, har en hydrofobisk yta som gör att vattendroppar bara rinner av och originallacken förblir intakt. Repas folien så självläks den med värme.

3M Envision 480, den PVC-fria printfolien.

3M Envision 480, den PVC-fria printfolien.

Emil är övertygad om att PVC-fria material är framtiden. Företaget samarbetar bland annat med världens största konfektionskedja med tusentals butiker över hela världen, vilka ställer höga krav på PVC-fria miljövänliga och hållbara material.

– Vi jobbar mycket med miljö och hållbarhet och tycker det är viktigt. Vi märker att PVC-fritt efterfrågas allt mer också. Vi försöker ha en PVC-fri produkt i varje segment och det behöver inte alltid bli dyrare med ett mer hållbart alternativ.

Webbutik på gång

KA Olsson & Gems har sitt huvudsäte i Mölndal. Inom kort lanserar de sin webbshop, där kunderna ska kunna beställa dygnet runt och få tips och råd gällande montering och användning av tillbehör.

– Du kommer kunna se hela vårt utbud. Vi blir inte först med en webbshop men utifrån önskemål hoppas vi kunna utforma en webbshop som skall vara det ultimata arbetsverktyget för våra kunder.

–Men det är alltid lika trevligt om våra kunder ringer, mejlar eller kommer in och besöker oss.

– Vår nya produktkatalog kommer att skickas ut inom kort. Där kan du hitta en jäkla massa nya produkter och alla priser samt produktkategorier i sortimentet kommer finnas med. PVC-fria material kommer givetvis att få extra synlighet.  Vi vill visa vår styrka och att vi kör på för fullt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]