Designbyrå får megabilder att lyfta

Fotorealistiskt är Lundström Designs specialitet. Företagets design går att se på butiksgolv eller tusentals meter ovanför marken. Enligt vd:n och grundaren Claes Lundström har intresset för produkterna exploderat i branschen, och kartong blir allt mer eftertraktat.

Tvåmannaföretaget Lundström Design är experter på fotorealistiska produktreplikor. I dag främst i kartong till stora varumärken runtom i världen.

– Det är rätt häftigt faktiskt, att vara ett så litet företag i Sverige på två personer med kunder i hela världen. Det är allt från stora varumärken som Pepsi, Gillette, Carlsberg, Heinekken, Soda Stream, Coca Cola och många fler, berättar Claes Lundström som är grundaren bakom designbyrån Lundström Design i Solna, Stockholm.

Företaget startade 1982 och har specialiserat sig på att omvandla bilder till fotorealistiska produktreplikor i tyg och kartong. Marint blev starten Det började med båtdesign för Claes Lundström och hans företag. Som byggingenjör var det hans arbete att ta fram komplicerade former som kunde bestå av miljontals delar. Då arbetade de främst med materialet duk och snart kom frågan om det var möjligt att lägga bilder på duken. För detta utvecklade Claes Lundström en programvara, TouchCAD, som automatiskt omvandlar bilden till en 3d-fil redo för tryck. Detta kom ut runt 2005, men då fanns det inga skrivare som kunde hantera den typ av filformat eller tryckstorlek. Men när det väl kom i bruk började Lundström trycka ett och annat.

Segel med bröllopsfoto som delats upp i ett flertal delar inför tryck.

– Med programmet får man en tryckfärdig fil. Till exempel gjorde vi ett segel till en segelbåt med en bröllopsbild på. Denna bestod av 95 paneler på totalt 120 kvadrat. Så programmet är motorn i arbetet kan man säga, säger Claes.

I dag säljer designbyrån sina tjänster som licenser till tryckerier – eller direkt till företagen vilket blir allt vanligare. Framförallt till de lite större bolagen som anlitar tryckerier i flera olika länder och vill få ut sin marknadsföring globalt. Hittills har totalt 20–30 tryckerier varav 3–4 riktigt stora tryckerier i USA och i Europa köpt licensen. Det är här de flesta kunder finns – globalt och inte på hemmaplan. Företaget arbetar också med två engelska partner – Stacka Wraps som tar fram de 3d-monterbara stommarna som tryck kan monteras på, och Panawrapped som utvecklat egna pop-out lösningar för tryck.

Tält och tunnlar i portföljen

Ett segel är långt ifrån det enda som företaget gjort genom åren. I portföljen finns allt från tält på 1 000 kvadratmeter till uppblåsbara entrétunnlar till tyska hockeylag. Ett projekt som tagit arbetet till nya höjder är att ta fram tryck till luftskepp. Beställaren av projektet var filmbolaget Universal och arbetet gällde att ta fram ett tryck som skulle pryda ett stort luftskepp, på 48 x 20 meter inför filmen Dumma Mej 2.

– De som skulle göra trycket ringde och ville hitta någon som kunde göra det möjligt. De hade inte råd att misslyckas eftersom trycket totalt skulle kosta runt 100 000 amerikanska dollar. Totalt blev det 1 680 utskrifter i vinyl som var en kvadratmeter per del. Varje del monterades sedan en i taget via en lyftkran på det stora luftskeppet som sedan flögs över USA:s marker för att marknadsföra den nya filmen.

Luftskepp med marknadsföring av filmen Dumma Mej 2.

Från tyg till kartong

Förr arbetade de mycket i tyg. I dag blir däremot kartong allt mer eftertraktat. Framförallt när Lundströms ska göra produktreplikor. Dessa har de flesta sett i butiker där förstoringar av originalförpackningar placeras ut strategisk i butikerna för att dra blickar till produkterna.

– Det vi gör i dag är att arbeta med antingen med stomme inuti som klätts med tryckt tyg eller kartong som kan böjas till en 3d-form. Numera är det gjort av kartong, innan var det metallstänger eller mdf.

– Tyg blev lite för dyrt för till exempel skyltställ. Nu har vi istället hittat andra bättre lösningar, berättar Claes och fortsätter:

– Även om man inte tror det så kan man få det att se väldigt realistiskt ut även på kartong. Då gör vi lösningar som är självformade med 2–3 bitar.

Vikbar pop-out lösning för Guinness.

Genom en video kan Claes demonstrera hur produktreplikan fungerar när man ska montera upp den i butik. För det är viktigt att det går snabbt och ser ut så som kunden förväntar sig.

– Man formar kartongen genom att vika den. Ibland har man gjort bigningar på de delar som är kantiga. Det ska gå fort att bygga ihop, berättar Claes och tillägger:

– Det här är ganska nytt men det har blivit ett stort sug efter detta bland stora bolag.

Kan inte mäta sig med kartong

Alternativen mot kartong för att skapa liknande 3d-former i samma storlek är få och dyra:

– Jämfört med konkurrerande tekniker är kartong ett väldigt bra alternativ. 3d-printing kommer inte i närheten eftersom det är dyrt och inte kan leverera den tryckkvaliteten som kunderna kräver. Vakuumformning skulle också kunna vara ett alternativ, men nackdelen är att det är plast och att det krävs en form. Vi har en start up-kostnad men den är inte alls lika hög. En normalorder i dag ligger på några tusen.

När Claes Lundström blickar framåt så ser han sitt företag med fler anställda och ännu fler order direkt från bolagsjättarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Prislyft med digital förädling

Vanligt fyrfärgstryck är inte tillräckligt om du vill kräma ut mer pengar ur tryckjobbet. Enligt en undersökning är trycksaksköpare nämligen villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling. MGI och Konica Minolta har expansion i sikte för maskinserien Jetvarnish. 

Publicerat av: