Konica Minolta ökar andelar i MGI

Exempel på tryck som efterbehandlats i MGI:s lackmaskin JetVarnish.

Exempel på tryck som efterbehandlats i MGI:s lackmaskin JetVarnish.

Konica Minolta gör ytterligare investeringar i franska MGI Digital Technology. Detta då de ser ett ökat behov av efterbehandling på tryckmarknaden.

Det var i januari år 2014 som Konica Minolta och leverantören av efterbehandling, MGI, inledde en affärsallians. I slutet på september 2020 gjorde Konica Minolta ytterligare investeringar i MGI och ökade därmed sina ägarandelar i bolaget till 42,3 procent. Med detta ökar företaget sin närvaro på marknaden för industritryck, vilket också betyder att segmentet fördubblats under de senaste fyra åren.

Allt viktigare på marknaden

I ett pressmeddelande skriver Konica Minolta att digitaliseringen av efterbehandling blir allt viktigare på tryckmarknaden. Även att expandera och bredda erbjudandet och utbudet av digitala förädlingsmaskiner som gör trycksaker mer tilltalande. Detta är anledningen till att Konica Minolta nu väljer att bredda alliansen med MGI, skriver företaget.

Miljonföretag

MGI, som har 204 anställda, grundades 1982 och har sitt huvudkontor i Fresnes, Frankrike. Företagets intäkter sträckte sig till dryga 68 miljoner euro för helåret 2019

MGI:s maskiner är utrustade med skrivhuvuden som är tillverkade av Konica Minolta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Högtryck för värmemattor: Printar tusentals meter under iskalla vintrar

Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.

Publicerat av: 

Trendspaning: Så ser framtidens bokmarknad ut

Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.

Publicerat av: