onsdag 27. januari – vecka 4
Niklas Bille, vd för Mölndalstryckeriet Billes, säger att de ständigt arbetar med miljöfrågorna. Foto: Claes Nordström
Mölndalstryckeriet Billes fortsätter att satsa för att nå sina miljömål. Sedan oktober 2020 har tryckeriet klimatkompenserat för samtliga inköp av papper, kartong, plåtar och färger. Här inkluderas även transporter av färdiga produkter till kunden.
– Vi jobbar ständigt med miljöfrågorna och det känns tillfredsställande att vi nu också tagit det här steget. Det finns mig veterligen inget tryckeri i Sverige som ligger så här långt framme i sitt arbete med att minska klimatpåverkan, säger Niklas Bille, vd på Billes tryckeri i ett inlägg på företagets sajt.
Förutom sin utökade klimatkompensation, har tryckeriet nyligen skrivit på ett FN:s Climate Neutral Now och ett vindkraftsprojekt i Guatemala. Detta betyder att företaget köpt klimatkompensation som motsvarar ett koldioxidutsläpp om 1 000 ton.
– Vi kommer att fortsätta detta arbete tillsammans med pappersbrukens och transportföretagens allt mer miljöinriktade omställning. På sikt kommer alla företag säkerligen att ta fullt ansvar för sina utsläpp av koldioxid, vilket innebär att vi inte behöver klimatkompensera exempelvis pappersframställning eller transporter, avslutar Niklas Bille.
Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 23. november, 2020
– Vi kommer att presentera mjukvarulösningar som ska hjälpa våra kunder att bli ännu mer effektiva från order till leverans. Och maskiner för att stötta de olika processerna, säger vd:n Karl Rise.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. januari, 2021
Under temat textiltryck presenterar Folier.se material och utrustning för mässpubliken. Richard Rindelaub hoppas att företaget också kan visa upp helt nya produkter.
– Vi hoppas också att kunna presentera några premiärer för Europa, men det är inte riktigt klart än.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Agfa laddar inför Connect-mässan med produktfamiljer som innefattar hybridskrivare för både styva material och rullmedia, planprintrar med rulloption och mjukvaran Asanti. Den stora maskinnyheten i utställningen blir Oberon RTR3300.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Skrivarlösningar för skylt- och textilproduktion. Det kommer stå i fokus i Epsons digitala monter.
– Vi ser detta som ett mycket bra forum för att få möjligheten att visa upp flera av de nyheter som vi har lanserat nu under hösten, säger Epsons Richard Garp.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige