lördag 6. mars – vecka 9
Jörgen Victor, vd för Printhuset Electra. Foto: Claes Nordström
Printhuset Electras senaste investering i en flatbäddsskrivare från Ricoh, ska öppna nya dörrar och möjligheter enligt vd:n Jörgen Victor. Detta efter ett verksamhetsår med minskat sälj av traditionella trycksaker för mässor och event.
Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?
– Året började riktigt bra fram till mars, sen slog pandemin till och sen dess har det varit en ojämn beläggning inom vissa produktområden medan andra produktområden har ökat.
Vilka produktområden har ökat respektive minskat?
– Vår skyltsida har rullat på i stort sett som vanligt och vissa skyltapplikationer har ökat. Däremot har de traditionella trycksaksbeställningarna minskat något under senaste sex månaderna och beställningarna som är relaterade till mässor, event och konferens har fortfarande inte kommit upp till samma nivåer som innan pandemin slog till.
Vilka planer har ni framåt?
– Med investeringen vi har gjort av en ny flatbädd från Ricoh, som kan printa på elva centimeter tjocka material så öppnas nya dörrar och möjligheter, det är bara vår egen och våra kunders fantasi som sätter gränser. Vi kommer också att fortsätta utveckla våra produkter och tjänster inom sign och print totalt sett samt vara extremt lyhörda mot marknaden om dess behov och krav.
Billes investerar i två olika skärbord för att effektivisera efterbearbetningen. Det första har redan landat – ett kinesiskt bord för bland annat figurskärning, levererat av återförsäljaren Primotek.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 1. mars, 2021
– Vi har en ganska hög investeringstakt. Vi flyttade in i nya lokaler i somras och då vill vi också se till att ha det bästa, säger Mattias Adolfsson, produktionsansvarig hos NRA Repro.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 1. mars, 2021
Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. februari, 2021
Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2021
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige