På agendan: Textil-, etikett- och förpackningstryck

Lars Haargard, landschef för Oki i Danmark. Foto: Pressbild

Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.

Lars Haargard, landschef för Oki i Danmark, säger att de har genomgått en stor strategiförändring, från en ordinär tillverkare av skrivare till en specialist inom utvalda trycklösningar. Det innefattar flera för det grafiska segmentet. Han säger att tre huvudområden kommer att utgöra själva kärninnehållet när företaget när företaget visar upp produkter på den digitala mässan Sign&Print Connect.

Publiken får se förpackningstryck för mindre on demand-serier och prototyper med bland annat vitt på en mörk bakgrund. De blir också etikettutskrifter för mindre upplagor – från enstyck upp till 500 etiketter.

– Vi arbetar för närvarande på hur vi bäst kan presentera våra lösningar och vi kommer definitivt att visa i detalj hur enkelt och elegant även små upplagor av etiketter kan produceras i vår Pro1040- och Pro1050-serie. Inklusive tryck i vitt.

 Transfermarknaden växer

Transfertryck för digital utskrift på textilier och andra reklamprodukter är det tredje området som står i fokus på mässan.
– Transfermarknaden växer snabbt och här vill vi framhäva både traditionellt textiltryck, naturligtvis inklusive print med vitt på mörk bakgrund, och mer avancerade lösningar för digitalt smart screentryck.

Lars Haargard är hoppfull inför Connect trots att Oki har sin vana trogen att vanligtvis ställa ut på en fysisk mässa.

– Vi är helt medvetna om att onlinevärlden kommer att skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi hoppas att det kan locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet. Och vi är naturligtvis medvetna om att möjligheten till att kunna ha ett mer nära samtal måste finnas trots det digitala formatet. Vi ser fram emot detta.

Från enstycksetiketter upp till 500 exemplar kan produceras i Okis Pro 1050-serie med skrivare.

Starta dialog med återförsäljare

Han säger att mässan blir ett utmärkt tillfälle för Oki att profilera företagets nya strategi för den professionella tryckmarknaden i Sverige och Norden.

– Vi kommer att fokusera både på att presentera våra lösningar för kunderna och på att inleda dialog med nya potentiella återförsäljare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: