Digitaltrycket lyfter i förpackningssatsning

PUBLICERAD: 9 februari 2021
UPPDATERAD: 9 februari
Jesper Hammarstrand, vd hos Ink n Art, tillsammans med Visutechs Patrik Agblad. Foto: Pressbild

Vi har tidigare berättat om Ink n Arts förpackningssatsning med e-handel och nya efterbehandlingsmaskiner. Nu får trycksidan en uppdatering när en HP Indigo-press tar plats i produktionen.
– Vi har nu en maskinpark som inte är helt vanlig i Sverige, om inte helt unik, vilket ger oss fördelar i många affärer, säger Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art.

Göteborgsföretaget Ink n Art är en leverantör av förpackningar, trycksaker och storformat.På senare år har företaget sett en tillväxtpotential inom förpackningar och i mitten av 2020 investerade företaget i nya efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier. De erbjuder även digitaltryckta kartongförpackningar via sin webbutikssatsning Pacsome, vilket vi bland annat berättade om i juni förra året.

Variabeldata och specialfärger

Nu bygger företaget vidare med digitalt offsettryck och köper en fullutrustad HP Indigo 7900. Enligt Visutech som levererar maskinen så kommer den nya digitalpressen installeras hos Ink n Art under våren 2021. Ett stort utbud av specialfärger, utskrifter med variabel data, låga uppstartskostnader är några av fördelarna som pekas ut av leverantören.

– Genom investeringen av en HP Indigo ger vi våra kunder möjlighet att producera förpackningar och övriga produkter i högsta kvalitet utan att tumma på våra korta ledtider. Vi har nu en maskinpark som inte är helt vanlig i Sverige, om inte helt unik, vilket ger oss fördelar i många affärer, säger Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art.

Ink n Arts senaste maskininvestering – en fullt utrustad HP Indigo 7900 som levereras av Visutech under våren. Foto: Pressbild
Pressen har sju färgverk

HP Indigo 7900 kan också hantera tjocka material upp till 450 gram per kvadratmeter för att skriva ut förpackningar. Tryckeriet kommer att kunna använda digitaltryckta metallfärger med HP Indigo ElectroInk Silver liksom HP Indigo ElectroInk Premium White som bidrar till ett större materialutbud med färgade papper, plast och transparenta material.  Sju färgverk finns i digitalpressen och utöver CMYK finns orange, violett och grönt. Det går också att göra simuleringar av Pantone-färgskalan direkt i pressen.

En ny efterbehandlingslina installerades under första halvan av 2020. Foto: Claes Nordström

 

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922