Branschens tuffaste år

Det är tuffa branschtider visar ny statistik. Foto: Genrébild

Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.

Utmärkande för det senaste året har varit den stora skillnaden mellan hur olika företag har utvecklats. Medan några sett sin omsättning dubblas så har andra sett en halvering. Allt beroende på vilken typ av produkter man fokuserat på.

Efter att ha pratat med branschorganisationer, kollegor i Europa och pappersleverantörer får jag följande bild av perioden april 2020 till mars 2021.

Digitaltryckerierna ner 22 procent

Offsettryckerierna ner 21 procent

Storformat och skyltproduktion ner 28 procent

Variationen var stor under året. 2020 började bra men tvärnitade och april-maj stod nästan helt still för många. Sedan började det sakta röra på sig, men kvartal tre var också mycket tungt. Sista kvartalet 2020 gick dock bra för många.

Därmed var förhoppningen stor när vi gick in i 2021. Men året började med nya hårda restriktioner på grund av corona. Det smittade av sig tydligt på branschen. Januari och februari var mörka för många. Det talades om ett minus på 30 procent jämfört med samma månader året före. Under mars blev det dock något bättre.

Nu ser många med förhoppning på april och maj månader innan det blir dags att oroa sig för sommaren, som traditionellt är en lugnare period.

Varför har det blivit så här?

Många kunder väljer att vara passiva i oroliga tider. Även om delar av handeln gått fantastiskt bra när pengar skulle spenderas på hemmaplan, så har marknadsförarna valt att skjuta på planerade kampanjer och inte sätta igång nya.

T-shirts, beachflaggor och promotionartiklar har inte behövts när inga kick-offer genomförts. Av naturliga skäl har ingen behövt skyltar och material till arenor, teatrar och mässor. Men även efterfrågan på broschyrer, kataloger, visitkort, flygblad och affischer har minskat när människor inte kan träffas. Till och med reklamen i kollektivtrafiken har fått sitta kvar i månader för att ingen efterfrågat platsen.

Hur ser då vägen framåt ut?

Det går inte att svara generellt på den frågan. I och med att det är så enormt stor skillnad mellan hur tryckerierna klarat sig i krisen. En sak verkar dock vara klok för alla att förhålla sig till. Det blir ingen snabb återgång.

Efter kollapsen i ekonomin 1929 dröjde det till 1933 innan det började vända. Detta vill man från politikens sida undvika genom att se till att det finns god tillgång på kapital. Men hur länge orkar man?

De svenska statsfinanserna gick back med 265 miljarder under 2020. Det är drygt 25 000 kronor per svensk. Bara knappt hälften av svenskarna arbetar (1/3 av dem bara deltid) så om de 37 procent som arbetar heltid ska dra lasset, så har deras skuld ökat med 75 000 kronor.  Redan innan krisen fanns det en statsskuld på 100 000 kronor per person eller 300 000 kronor per heltidsarbetande. Kanske fortsätter staten pumpa in pengar i ekonomin under 2021, men varje sunt tänkande person förstår att det är en långsiktigt helt ohållbar situation.

Rådet till tryckerierna är att hitta en ny balans, baserad på den verklighet som nu råder. Nästa år kommer förhoppningsvis att bli bättre. Året efter blir förmodligen ännu lite bättre. Men konkurrensen blir samtidigt stenhård. Prispressen blir tuff när de statliga stöden trappas ner och försvinner. Därför kan det vara klokt att också fundera på om jag kan hitta nya nischer, nya områden där jag kan erbjuda något unikt.

Från Sign&Prints sida kommer vi göra allt för att stödja, inspirera och uppmuntra dig.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *