Tror på tillväxt för mjuka skyltmaterial

HP Stitch S1000 har nu släpps i en ny uppgraderad version. Foto: Pressbild

Våren 2019 släpptes sublimeringsskrivaren HP Stitch S1000 för mjuka skyltar och interiörer. Nu lanseras en uppgraderad version med bland annat en ny integrerad kontaktvärmare.

HP Stitch S1000 är en 126-tumsskrivare som gör det möjligt att printa direkt på textil eller transferpapper. En av nyheterna är en värmare i maskinen som ger bättre kvalitet vid utskrifter direkt på tyg.

– Den värmer tyget underifrån vilket gör att bläcket går ner genom tyget, om man vill ha en skarp bild både på fram- och baksidan, säger Marcus Wollard, ansvarig för HP:s affärsområde storformat i Sverige, Finland och Baltikum.

Något som kan vara en fördel vid tryck av till exempel flaggtyger eller banderoller. Skrivaren har ett så kallat Drop & Dry-system som, enligt HP, gör det möjligt att trycka med ett större djup i det svarta och som över lag ska ge mer levande färger och en ännu bättre utskriftskvalitet.

Marcus Wollard.

Finns redan på marknaden

Maskinen har printhuvuden med 1200 dpi som operatören själv kan byta ut, den kan printa upp till 220 kvadratmeter i timmen och klarar rullar på 300 kilo. Den har även ett förbättrat extraktionssystem som ska föra bort vattenångor och aerosolpartiklar från bläcket, en fördel vid användning av känsliga tyger.

Nya HP Stitch S1000 släpptes på marknaden under maj månad och ligger på 1 795 000 kronor exklusive moms.

– Vi förväntar oss en tillväxt inom textiltryck, miljövänliga och framför allt mer exklusiva produkter. Därför tror jag att den här maskinen tilltalar den nordiska marknaden, säger Marcus Wollard.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: