H-tryck storsatsar för fulla muggar – igen

Bröderna Sam och Per Hansson på H-tryck i Markaryd har ökad omsättning i sikte. Foto: Pressbild

Underleverantören H-tryck producerar pappersmuggar som aldrig förr. 20 miljoner kronor har investerats för att öka produktionstakten och för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment.

H-tryck i Markaryd startade sin tillverkning av pappersmuggar med två maskiner för närmare 1,5 år sedan och sedan dess har det gått av bara farten. Nu besitter företaget två stycken produktionsenheter för pappersmuggar och bägare som gör att de får en produktionskapacitet på 50 000 stycken muggar per timme. Åtta ytterligare maskiner har köpts in och de har också byggt och renoverat för att skapa en avskild del i verksamheten för tillverkningen. Tidigare kunde de endast göra bägare som rymmer 230 respektive 330 milliliter.

Totalt har de nu tio stycken maskiner som kan tillverka 13 olika format av de pappersbaserade bägarna. Totalt uppgår investeringen till 20 miljoner kronor.

– Vi gör det här för att bli kompletta. Vi har kunder som frågar efter det. Det är många kunder som ser att vi är lika billiga som de utomlands så de väljer att lägga det i Sverige, säger Per Hansson.

En ny produktionshall

De nya maskinerna köptes in från Kina för ett år sedan. Därefter drog satsningen igång på allvar med renovering och nybyggnation i huset för att ge plats åt den nya produktionsenheten.

Maskininvesteringarna gör att H-tryck kan erbjuda ett bredare produktsortiment, bland annat bägare för pommes frites, små kaffebägare för espresso och muggar med dubbelvägg – två lager papper för en robustare mugg.

– Nu är det färdigt. Maskinerna står på plats och prislistan går ut, säger brodern Sam Hansson och fortsätter:

– Vi tror på själva produkten. Vi tycker den är rolig och tror att vi kan sälja den. Vi har redan grunden med rulloffset och digitaltryck i tryckeriet.

Rulloffset och digitaltryck

De större volymerna med bägare och muggar trycks traditionellt och de mindre serierna kan skrivas ut variabelt i en Canon Océ-skrivare och en Kodak Nexpress. Dubbelväggen går i Canon-skrivaren och enkelväggen i Kodak-maskinen. I samband med satsningen har företagets rulloffset-maskin renoverats och de har även köpt in en stans, en så kallad punch, som stansar ut de olika muggformaten ur arken.

– Vi har våra befintliga kunder, andra tryckerier, och det här är en produkt som många har köpt in och sålt, säger han och berättar att utöver tryckerier är många av kunderna promotionföretag.

– Sedan har vi ett nytt segment som är inom bageri- och kafégrossister.

Han ser ett ökat intresse för pappersmuggar.

– Till skillnad från kuvert eller brevpapper så är det här något som verkligen ökar och vi har redan en befintlig kundkrets.

Konkurrerar med utlandet

Med de nya maskininvesteringarna kan de konkurrera med utlandet och täcker upp ett spektra som inkluderar  många kunder som tidigare köpt in denna typ av produkter från Asien, och nu istället vill förlägga tillverkningen i Sverige, enligt Sam Hansson. Det innebär miljöaspekter som minskade fraktkostnader samt att de använder svensktillverkat papper som levereras av Stora Enso.

– Vi levererar snabbt inom en vecka till låga priser som står sig. Vi har till exempel levererat 300 000 muggar till en kund och vi är då fortfarande billigare än Turkiet. Det är jättekul och sedan är det många som tycker om svensktillverkat.

– Jag hoppas det här ska ge en ökad omsättning och ett bättre resultat. Det är det som är målet, säger Sam Hansson.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: