
Vi intervjuar Daniel Nyström, ägare till Gibon-kontor i Borås och Skaraborg, om hans syn på grafiska branschens utveckling och att kunna erbjuda Konica Minolta, och nu senast Ricoh, i skrivarsortimentet. Han ser stora fördelar med kompletteringen:
– Där har vi aldrig haft ett så starkt erbjudande som vi har nu. Det är många produkter där som ligger rätt i tiden.
Gibon Sverige har som affärsidé att vara en totalleverantör i små och medelstora företags digitaliseringsresor. De erbjuder ett sortiment inom tre segment – print, it- och mötesteknik. Under namnet Gibon har den medlemsägda företagsgruppen, med en utsedd ledning och vd, växt från tio till 22 kontor runtom i Sverige sedan starten 2018. Daniel Nyström har varit med sedan starten av företagsgruppens expansion och är vd och ägare till Gibon-kontoren i Borås och Skaraborg. Det är också i dessa regioner, ihop med Gävle, som Gibon Sverige är starkast inom production print.
– Vi försöker vara en märkesoberoende leverantör som tar ett helhetsgrepp. Vi försöker vara starka centralt, men bäst lokalt.
– Från Boråskontoret supporterar vi främst sjuhäradsbygden och nu har vi anställt folk i Nässjötrakten som jobbar med production print-sidan. Vi har också ett kontor i Lidköping som supporterar Skaraborg. Gibon som helhet innefattar annars mycket fokus på skrivare och mötesteknik i kontorsmiljöer. Daniel Nyström säger att allt hänger ihop i dag.
– Snart skannas det lika mycket som det skrivs ut i våra office-skrivare. De används för mycket mer än att skriva ut papper. De blir en central del på företagens ekonomiavdelningar.
– Vi vill vara lokala och nära våra kunder och hjälpa dem med digitalisering, print, it-drift, molnbaserade lösningar och konferensteknik. Vi har byggt upp med produkter inom det som passar vår målgrupp.
Två varumärken inom print
Konica Minoltas lösningar med multifunktionsskrivare och digitalpressar har alltid varit en central del i Gibons erbjudande. Samarbetet existerade redan före millennieskiftet då Konica och Minolta stod som fristående bolag. 1 april i år kommunicerades nyheten ut att Gibon även blir återförsäljare av Ricohs digitalpressar, kontorsskrivare och sortiment i stort. Det är en fördel att kunna erbjuda båda varumärkena, enligt Daniel Nyström.
– Grafisk bransch är en ganska svajig bransch, minst sagt. Men jag känner att vi är helt rätt på det med att kunna erbjuda Konica Minolta och Ricoh. De två tillverkarna ihop har en väldig bredd på digitalsidan. Där har vi aldrig haft ett så starkt erbjudande som vi har nu. Det är många produkter där som ligger rätt i tiden.

– De två varumärkena kompletterar varandra bra. Tittar man på Konica Minolta som vi har jobbat med i alla år så saknar de vissa delar i sin portfölj som Ricoh kompletterar med, och även tvärtom.
En oberoende grupp
Daniel Nyström understryker att han inte ser någon konflikt i att sälja på två tunga maskinmärken.
– Vi på Gibon är inte på något sätt missnöjda med Konica Minolta utan det är att vi på Gibon går ut ganska starkt med att vi är en märkesoberoende grupp. Då är det svårt att ha ett märke som är så dominerande. Sedan jobbar vi mot små och medelstora företag, men också mot stat och kommun. Då finns det också fördelar och nackdelar med de här två märkena. Det är viktigt att kunna erbjuda två märken. Vi behövde ha ett märke till för att print är så stor del av vår verksamhet och totala omsättning i Gibon-gruppen så det är närmast vårdslöst att bara ha en leverantör, säger han och jämför med it- och hårdvarusidan där de erbjuder flera varumärken.
I samband med det nya Ricoh-avtalet har rekryteringar gjorts. Dels Pelle Säll som varit säljare hos Ricoh sedan många år, dels en mångårig Ricoh-tekniker som arbetat länge med production print-sidan.
– Vi tar helhetsansvaret och gör både säljet och serviceavtalet. Det är en styrka för säljaren men också en trygghet för kunden.

– Vi har örat mot rälsen och är nära våra kunder. I princip är det ingen kund som är längre bort än två timmar. Så vi kan vara snabba på servicen. Och vi är hos våra kunder ofta. Inte bara när en maskin går sönder en gång om året. Vi är insatta i våra kunders verksamheter.
Programvaror och drifttjänster
I Daniel Nyströms holding-bolag, där Borås och Skaraborg-kontoren ingår, finns sedan 2015 också mjukvarubolaget Visual Business Systems (VBS) som är en leverantör av grafiska programvaror med tillhörande service och support. I dagsläget erbjuder de Taopix, en plattform för att administrera och optimera bilder för exempelvis fotoboksproduktion. En annan agentur är Cloud Lab, utvecklaren av Printq, som bearbetar kommersiella dataflöden och har en inbyggd funktion för att bygga e-handelsplattform med tillhörande debiteringslösningar.
– Tittar man på den grafiska branschen så är det i dag mycket programvara, web to print, crossmedia- och fotobokslösningar. Det är en del. Men sedan kan vi drifta det i vår serverhall eller hjälpa till att sköta om det på företagens egna servrar eller vad nu kunden vill ha.
Efter att VBS tidigare i år tagit in Björn Olsson som ny vd och Marcus Ramberg som servicetekniker, båda tidigare Quadient-medarbetare, så har VBS valt att expandera med affärsområdet grafisk efterbehandling.
– Där har vi nu tecknat flera återförsäljaravtal och agenturer, bland annat den arkmatade skärmaskinstillverkaren Valiani och Anytrons konverteringsmaskiner för etiketter. Istället för att stansa eller plotterskära, så laserskärs etiketterna. De tror vi stenhårt på.
– Labels har växt under corona. Och digitaltryckta serier både när det gäller förpackningar och etiketter. Där lägger vi mycket fokus.
En bredd i försäljningen
Gibons olika kontor bistår varandra i försäljning och kompetens, det gäller inte minst ur ett grafiskt perspektiv. Omsättningen för hela Gibon-gruppen uppgår till strax över
400 miljoner kronor.
– Men vi kan mycket bakomliggande också med digitala flöden. Vi kan tillföra ett mervärde i de flesta implementationerna. Det är en av anledningarna till att vi har VBS som är återförsäljare till andra Gibon-kontor också. Inte bara oss. I och med det får vi en bredd som gör att vi inte bara säljer en printer.
Att vara en totalleverantör, leder det till att ni kan göra merförsäljning?
– Det vill man ju tro. Många av tryckerierna vi har digitalpressar hos har sina officemaskiner från oss. Vi kanske sköter om deras Office- och Adobe-licenser och driftar något i vår servicehall, så det skulle jag nog påstå. Det är många kunder som har mer än en tjänst från oss om jag säger så.
Målet för Gibon-gruppen är att fortsätta växa i omsättning och bli heltäckande. Framtidstron är ljus och spännande digitaliseringsarbeten ligger framför dem, enligt Nyström:
– Vi har en egen paketerad lösning för att hjälpa våra kunder ute i molnet, Gibon Cloud. Så på vår it-avdelning kommer det ligga mycket fokus.
Vara i framkant
På den grafiska sidan kommer de att fortsätta på den inslagna vägen.
– Vi är ganska följsamma, och man vill ju jobba med det som är up and coming i grafisk bransch. Nu har det varit förpackning och etiketter ett tag. Där ska vi se till att vi hamnar i framkant. Det tror jag vi kan göra med de leverantörerna vi har.

Under pandemins inledande månader var det affärområdet it och mötesteknik som gick bäst när fler människor började arbeta hemifrån. Det gjorde å andra sidan att printutskrifter i kontorsmiljöer dalade.
Hur har investeringsviljan varit bland tryckerierna under pandemin?
– Alla har i princip suttit på händerna. Man har investerat i det som man har varit tvungna att köpa när något har gått sönder.
– Initialt tappade vi volymer inom production print – grafiska sidan med större digitalpressar. Men det känns som vi hämtade igen det när folk började trycka mer digitalt, bland annat etiketter.
Ser positiv trend
Innan andravågen i september i fjol började det röra på sig och Gibon fick ett uppsving i alla affärssegment.
– Då gjorde vi bland annat några grafiska affärer också. Vi sålde bland annat tre av Konica Minoltas nya Accurio Press C12000-modell i den vevan. Det har gått upp och ner. Nu ser vi en väldigt positiv trend och det är nästan lika mycket i rörelse som det brukar vara.
– Nu är det snarare istället att det är brist på varor på grund av uteblivna leveranser. Då märker man också fördelen med att ha två märken, Konica Minolta och Ricoh. När den ena har svårt att leverera i modellprogrammet kan den andra leverera, och självklart tvärtom. Så man får slira lite om det är bråttom att leverera. Jag ser positivt på framtiden. Det känns som att alla avdelningar går för fullt nu, säger Daniel Nyström.