När cirka 80 procent av tryckvolymerna går i offsetkärran är det väsentligt med korta ställtider i efterbearbetningen för att snabbt kunna dra igång jobben. Med maskiner för broschyrhäftning och falsning kors och tvärs går det nu som aldrig förr, enligt Tryckeriet i Älmhults ägare Catarina och Peter Claésson som även skrivit avtal på en ny digitalpress och smider fler planer.
Tryckeriet i Älmhult blev först i Europa med sin uppsättning av Horizon-maskiner i efterbehandlingen. Det var vågat att göra satsningen, men väl värt det, berättar tryckeriägarparet Catarina och Peter Claésson när de blickar tillbaka. Trots ett fint första kvartal 2020 fick de som många andra uppleva ett par inledande månader med kräftgång på grund av coronapandemin.
– Med de köpen vi har gjort har vi rustat oss bra inför volymökningar, säger Catarina.
För att kunna få ut färdiga broschyrer och manualer installerade de fals- och häftmaskinen SPF 200L med två tillhörande plocktorn som sorterar arkbuntarna.
– Vi började få jobb på monteringsanvisningar från ett lokalt företag. De är på 44 och 48 sidor. Förr, i vår gamla maskin, var vi tvungna att stå och mata många ark för hand. Det var inte hållbart. Därför började tankarna på att vi behövde uppgradera oss. Så i dag har vi två plocktorn plus att vi kan häfta liggande a4.
80 procent i offset
Offsetproduktionen står för närmare 80 procent av det som levereras till kund, främst lokalt men också till hela Sverige. Ett återkommande jobb de trycker är en veckotidning som skickas över hela landet. Två dagars jobb med tryck och häftning, och hos prenumeranterna dag tre.
– Vi gör väldigt mycket adresserade och oadresserade utskick. Vi hjälper många kunder med upplägget och servar dem i inlämningen vilket gör att vi är väldigt flexibla med att hålla deadlines när posten ska ha sina grejer.
[metaslider id=”217614″]
Den andra maskinen som installerades är en Horizon-fickfalsmaskin, AFV–566F, med en extra enhet för att kunna göra korsfalsningar. En automatiserad lösning i B2-formatet som ger 6 + 4 falsfickor totalt. Operatören matar in arkstorleken och kalibrerar ett pappersark via pekskärmen – systemet sköter resten.
– Det går att falsa åt alla håll och kanter. Korsfalsningen gör att vi kan köra helt andra produkter i dag, även väldigt små produkter, säger Peter och fortsätter:
– Framför allt är den digitaliserad så att vi bara behöver knappa in jobbinställningen. Sedan funkar det. Catarina instämmer i utfallet:
– Det har varit väldigt positivt. Vi får en helt annan hastighet och helt andra intagningstider på falsmaskinen som också kan biga och perforera. Den är betydligt effektivare, säger hon och nämner bland annat att de har en stor kund lokalt i Älmhult som de levererar mönsterkort till.
”Det tar bara några minuter”
Pågående produktioner i falsmaskinen kan också avbrytas, och sedan startas igång igen, om en miniupplaga skulle behöva köras mitt i ett större jobb. Catarina uppskattar att tiden det tar för att ställa in ett enklare jobb har minskat med 30 minuter jämfört med förr.
– Och gör man återkommande jobb är det bara att klicka fram det man har sparat och inställt sedan tidigare och sätta igång. Det tar bara några minuter. Oavsett om det handlar om en falsning eller flera falsningar så är det så mycket lättare, säger hon men poängterar att även om hastigheten nu går betydligt fortare så ska allt som kommer ur maskinen tas om hand och buntas.
– Hastigheten vi har nu är inte allt, men det är skönt att få igenom grejerna mycket snabbare i maskinen.
Att kunna få bra support av sina maskinleverantörer är a och o, enligt Catarina och Peter. Samarbetet med Horizon är ett bra exempel.
— De är fantastiskt hjälpsamma och ställer upp. Det är bara att ringa om man har några frågor, antingen får man hjälp på telefon eller så svänger de förbi, säger Peter.
Växte ur lokalerna
Tryckeriet i Älmhult har sin historia i Sävsjö Grafiska som Peter Claéssons pappa Börje tog över i mars år 2000. Ett tryckeri som har anor från 1878. Peter och hans bror pendlade på den tiden för att arbeta i tryckeriet under närmare två år innan verksamheten flyttade till Älmhult. 2007 tog bröderna över och startade Tryckeriet i Älmhult AB.
I augusti 2013 växte de ur lokalerna och flyttade in i sin nuvarande fastighet. Passande nog bytte de även offsetmärke, från Komori till Heidelberg, efter att de på omvägar fått höra att Markaryds Grafiska hade en 50/70-offsetpress med åtta färgverk till salu. 2015 lämnar Tommy tryckeriet och Peter blir 100 procent ägare tillsammans med Catarina.
Offset- och digitaltryck har sedan länge varit basen i tryckeriet för att producera foldrar, broschyrer, böcker, flyers, manualer och spiralbundna block. 2013 investerade de i storformatsmaskiner för att bredda utbudet med skyltar, dekaler och annan visuell kommunikation.
Kunder rekommenderar tryckeriet I Älmhultstryckeriet arbetar sex anställda. Företagets omsättning ligger vanligtvis strax över 6 miljoner kronor. För det svajiga fjolåret blev det ett tapp på tio procent.
– Vi får mycket kunder på rekommendationer av andra kunder. Där ligger vårt fokus; att hitta vägar där vi kan visa vad vi kan göra, både lokalt och i hela landet. Catarina syftar på deras kundservice och nära kontakt med kunderna – ”Vi är ett litet företag med stort hjärta.”
– Vi är duktiga på leveranser och håller bra priser trots att vi är så små. Kvaliteten är mycket det vi jobbar för – från idé till färdig produkt.
Investerar i ny digitalpress
Efter årsskiftet uppdaterar de med en ny digitalpress för att kunna erbjuda det lilla extra på en trycksak och få bättre tryckkvalitet med CMYK och guld, vitt och transparent som extra tonerval. Maskinen är en Ricoh 7210X med full efterbehandling – broschyrhäftning, trimning och fyrkantsrygg.
– Från att du lägger i papperet så ska du i andra änden få ut en färdig produkt. Det är också en uppgradering vi vill göra för att ta hand om de mindre upplagorna så att vi inte bryter av offsetflödet, säger Catarina och Peter tillägger:
– Om en kund beställer 3 000 broschyrer så kör vi det i offsetkärran. Men kommer de sen igen och behöver hundra stycken till så vill vi kunna välja att köra det digitalt. Då måste det i alla fall vara så nära som möjligt i kvalitet. Det ska inte gå att se någon direkt skillnad.
En renovering ligger också i plan. Digitaltrycksavdelningen och den framkallningsfria framställningen av tryckplåtar till offsetpressen ska byta rum. Sedan ska väggar flyttas för att få plats med den nya digitalpressen.
Pussel som sidoverksamhet
På önskelistan längre fram finns en planprinter och ett skärbord för att kunna printa personaliserade pussel och skära ut bitarna med kniv.
– Vi har en sidoprodukt vi jobbar med – tvättbara pussel. De printas i dag direkt på skummad pvc och sedan vattenskär vi dem. Dessa pussel kan enkelt tvättas och hållas fräscha. Vi säljer mycket till demensboenden och inom äldreomsorgen där hygienaspekten är viktig, säger Catarina och tillägger att de även håller på att utveckla en webbshopp för pusslen. I dag säljs de via återförsäljare i Finland, Sverige och Danmark. Planen är att produkten ska ligga i ett separat bolag framöver.
Peter säger att de fick produkten av en kund som de har arbetat med i många år. När han blev till åren fick de möjlighet att föra idén vidare mot att han får royalty när de trycker upp nya pussel.
– Det kan bli större. Just nu kör vi på befintliga bilder som finns i systemet. Det vill vi utveckla med mer personaliserade tryck.
Som tryckeri är det viktigt att aldrig bara sitta still i båten:
– Vi hoppas få bättre snurr på det. Syftet är inte bara att överleva utan också att utvecklas.