
Efterbehandlingsleverantören har sina bästsäljande maskiner för mindre produktioner. Men i dag är det de riktigt stora systemen som står för den övervägande delen av försäljningen. Vi intervjuar Paul Jakobson, general manager för Horizon i Norden, om årets kommande produktsläpp, satsningen i Skandinavien och vilken riktning tillverkaren tar.
Horizons produktportfölj innehåller lösningar för alla sorters behov inom efterbehandling inklusive limbindare, häftmaskiner, samlare, skärmaskiner och falsmaskiner.
– Vi har de mindre maskinerna med hög kvalitet för copyshops, interntryckerier och andra. Men det vi säljer mest av i dag är de större systemen, säger Paul Jakobson, general manager för Horizons verksamheter i Norden.
– Vi vill hjälpa kunderna att automatisera så mycket som möjligt i sina verksamheter när det gäller efterbehandling.
Fokus på automation
Han säger att försäljningen i dag är allt mer inriktad på automatisering och integrering av system med mjukvaror, robotar och smarta systemlösningar.
– Våra maskinenheter i dag är superautomatiserade. Inställningstider – att ställa in format, tjocklek, falsning och skärning med mera från ett jobb till ett annat jobb – görs helt automatiserat och väldigt fort.
Hur ett upplägg ser ut beror helt på hur en specifik verksamhets totala produktionsflöde är uppbyggt. I den mindre skalan kan det handla om att en operatör vid en fristående maskin ställer in ett falsjobb med några få tryck på en pekskärm. I en större bokproduktion kan arbetsflödet vara uppbyggt på streckkodsavläsning. Information om varje inlaga och omslag – utskjutning i prepress och skärmärken – skannas av automatiskt i flödet.
Lanserar världsnyheter
Horizon lägger mycket vikt vid sina Smart binding-system under 2022, framför allt inom bokbindning, men också broschyrhäftning. Världsnyheter kommer att presenteras.
– Det handlar om en totalintegration med robotar, att automatisera både inmatningen till ett efterbehandlingssystem men även avläggningen från ett efterbehandlingssystem.
[metaslider id=”218850″]
Horizon har också vidareutvecklat Ice Link. Det är en molnbaserad plattform uppkopplad mot Horizons servrar som även kan integreras med printleverantörernas system. Under 2022 släpps en fullständig version av Ice-Link, uppkopplad mot 5G-nätet, som gör det möjligt att integrera allt i en tryckeriproduktion.
Ökad närvaro i Norden
Horizon har under senare år satsat på att komma närmare kunderna och öka närvaron i Sverige, Danmark, Norge och Finland genom att etablera regionala försäljnings- och serviceorganisationer i länderna.
Paul Jakobson säger att det är viktigt att veta var kunderna står i dag och var de kommer befinna sig framåt. Samtidigt är det viktigt att kommunicera till kunderna i vilken riktning Horizon som företag utvecklas.
– Om de över huvud taget har en tanke på någon förbättring inom efterbehandlingsområdet bör de ha oss som en av sina samtalspartner. Ett krav i dag är att kunna producera ett enda exemplar perfekt. I en Horizon-maskin så är varje exemplar som produceras säljbar. Det är full automatisering för snabba omställningar där varje exemplar ska vara av kvalitet oavsett om det är första exemplaret eller det miljonte exemplaret.