Forskaren: Nordiska företag ledande inom hållbarhet

PUBLICERAD: 1 juni 2022
UPPDATERAD: 30 januari
Francisco Lozano Winterhalder är docent i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Enligt honom har de nordiska företagen kommit långt i den hållbara omställningen. Foto: Karin Karltun

Efterfrågan på hållbara produkter har ökat de senaste åren och företagen hänger gärna på – men hur hållbara är egentligen de material som används i branschen? I Fespas egna Sustainability Spotlight går det att jämföra mellan olika typer av material för att se om företagen håller vad de lovar. 

Det är lätt att säga att något är hållbart men det är svårare att faktiskt leva upp till det. Därför har Fespa under sin mässa anordnat montern Sustainability Spotlight med stöd från Re-board, HP, Anatolia, Drytac, Climatcalc, Carbon Quota och Hohenstein.

Där presenteras olika typer av hållbara varianter av förpackningsmaterial och bomullstyger. Men sedan är det upp till bevis. Bredvid varje produkt finns en lista med kriterier och om produkten uppfyller dem eller ej. På så sätt går det att avgöra hur hållbart varje enskilt material är och jämföra dem med varandra.

Besökarna jämför olika typer av hållbara förpackningsmaterial. Foto: Karin Karltun

 

Dessutom anordnas det under mässans tre första dagar föreläsningar med fokus på hållbarhet. Talarna består dels av grafiska företag men även representanter för miljöcertifiering, experter inom eco design och ekonomer.

Foto: Karin Karltun

Docenten i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi Francisco Lozano Winterhalder från Esade Buissiness School i Barcelona är konferencier för arrangemanget.

Enligt honom står den grafiska branschen för samma utmaningar som resten av näringslivet.

– Den grafiska branschen har samma problem som i princip alla andra branscher. Det handlar om utsläpp av koldioxid, kemikalier och möjlighet till återvinning. Det är grundproblemen som sedan måste appliceras på den specifika sektorn.

Efter mässan kommer alla föredrag att publiceras på Fespas hemsida. Foto: Karin Karltun

Men det är en förändring på gång och de nordiska företagen går i bräschen.

– I de nordiska länderna ser vi att mer än 90 procent av befolkningen är medvetna om hållbarhet. För förtagen finns det lagar som de måste följa och konsumenterna letar efter hållbara produkter. Så ser det nödvändigtvis inte ut i andra delar av Europa, säger Francisco Lozano Winterhalder.

Han menar att det här ger de nordiska företagen en stor konkurrensfördel.

– De företag som inte gör förändringen kommer få stora problem i framtiden.

Text: Karin Karltun

Läs vidare

PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar

PrintVis, den molnbaserade plattformen för administration inom den grafiska industrin, har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med CarbonQuota för att integrera automatiserade CO2-beräkningar i sin lösning för tryckhantering.

Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Epson i samarbete med rederi för att minska utsläppen

Nu hoppas printleverantören att partnerskapet ska skapa ett prejudikat inom elektroniksektorn.

båt

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.

xeikon_webinarx

Senaste nytt

Etiketto Groups ägare förvärvar etikettjätte

Nu tar Etiketto Group steget in på ny marknad.

FotoJet---2025-02-04T161312.200

Canon satsar stort på Hunkeler Innovation Days

Under temat ”The Power to Move” vill Canon visa hur framgångsrika varumärken och tryckerier utnyttjar deras teknologier, tjänster och support.

canon_prostream_3000_01

Tryckeri för sedelförfalskning hittat

Det pågår just nu en större polisinsats för att finna och beslagta förfalskade pengar efter att ett tryckeri för förfalskning av euro och dollar hittats.

money-3481699_1920

Vägskäl för Blinkfyrar: Byter vd och skapar nytt bolag

Förändringar på väg hos stor vägmärkesproducent.

FotoJet---2025-02-03T143217.324