Forskaren: Nordiska företag ledande inom hållbarhet

Fransico Lozan Winterhalder är docent i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Enligt honom har de nordiska företagen kommit långt i den hållbara omställningen. Foto: Karin Karltun

Efterfrågan på hållbara produkter har ökat de senaste åren och företagen hänger gärna på – men hur hållbara är egentligen de material som används i branschen? I Fespas egna Sustainability Spotlight går det att jämföra mellan olika typer av material för att se om företagen håller vad de lovar. 

Det är lätt att säga att något är hållbart men det är svårare att faktiskt leva upp till det. Därför har Fespa under sin mässa anordnat montern Sustainability Spotlight med stöd från Re-board, HP, Anatolia, Drytac, Climatcalc, Carbon Quota och Hohenstein.

Där presenteras olika typer av hållbara varianter av förpackningsmaterial och bomullstyger. Men sedan är det upp till bevis. Bredvid varje produkt finns en lista med kriterier och om produkten uppfyller dem eller ej. På så sätt går det att avgöra hur hållbart varje enskilt material är och jämföra dem med varandra.

Besökarna jämför olika typer av hållbara förpackningsmaterial. Foto: Karin Karltun

 

Dessutom anordnas det under mässans tre första dagar föreläsningar med fokus på hållbarhet. Talarna består dels av grafiska företag men även representanter för miljöcertifiering, experter inom eco design och ekonomer.

Foto: Karin Karltun

Docenten i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi Fransisco Lozan Winterhalder från Esade Buissiness School i Barcelona är konferencier för arrangemanget.

Enligt honom står den grafiska branschen för samma utmaningar som resten av näringslivet.

– Den grafiska branschen har samma problem som i princip alla andra branscher. Det handlar om utsläpp av koldioxid, kemikalier och möjlighet till återvinning. Det är grundproblemen som sedan måste appliceras på den specifika sektorn.

Efter mässan kommer alla föredrag att publiceras på Fespas hemsida. Foto: Karin Karltun

Men det är en förändring på gång och de nordiska företagen går i bräschen.

– I de nordiska länderna ser vi att mer än 90 procent av befolkningen är medvetna om hållbarhet. För förtagen finns det lagar som de måste följa och konsumenterna letar efter hållbara produkter. Så ser det nödvändigtvis inte ut i andra delar av Europa, säger Fransisco Lozan Winterhalder.

Han menar att det här ger de nordiska företagen en stor konkurrensfördel.

– De företag som inte gör förändringen kommer få stora problem i framtiden.

Text: Karin Karltun

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *