Forskaren: Nordiska företag ledande inom hållbarhet

PUBLICERAD: 1 juni 2022
UPPDATERAD: 30 januari
Francisco Lozano Winterhalder är docent i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Enligt honom har de nordiska företagen kommit långt i den hållbara omställningen. Foto: Karin Karltun

Efterfrågan på hållbara produkter har ökat de senaste åren och företagen hänger gärna på – men hur hållbara är egentligen de material som används i branschen? I Fespas egna Sustainability Spotlight går det att jämföra mellan olika typer av material för att se om företagen håller vad de lovar. 

Det är lätt att säga att något är hållbart men det är svårare att faktiskt leva upp till det. Därför har Fespa under sin mässa anordnat montern Sustainability Spotlight med stöd från Re-board, HP, Anatolia, Drytac, Climatcalc, Carbon Quota och Hohenstein.

Där presenteras olika typer av hållbara varianter av förpackningsmaterial och bomullstyger. Men sedan är det upp till bevis. Bredvid varje produkt finns en lista med kriterier och om produkten uppfyller dem eller ej. På så sätt går det att avgöra hur hållbart varje enskilt material är och jämföra dem med varandra.

Besökarna jämför olika typer av hållbara förpackningsmaterial. Foto: Karin Karltun

 

Dessutom anordnas det under mässans tre första dagar föreläsningar med fokus på hållbarhet. Talarna består dels av grafiska företag men även representanter för miljöcertifiering, experter inom eco design och ekonomer.

Foto: Karin Karltun

Docenten i hållbar utveckling och cirkulär ekonomi Francisco Lozano Winterhalder från Esade Buissiness School i Barcelona är konferencier för arrangemanget.

Enligt honom står den grafiska branschen för samma utmaningar som resten av näringslivet.

– Den grafiska branschen har samma problem som i princip alla andra branscher. Det handlar om utsläpp av koldioxid, kemikalier och möjlighet till återvinning. Det är grundproblemen som sedan måste appliceras på den specifika sektorn.

Efter mässan kommer alla föredrag att publiceras på Fespas hemsida. Foto: Karin Karltun

Men det är en förändring på gång och de nordiska företagen går i bräschen.

– I de nordiska länderna ser vi att mer än 90 procent av befolkningen är medvetna om hållbarhet. För förtagen finns det lagar som de måste följa och konsumenterna letar efter hållbara produkter. Så ser det nödvändigtvis inte ut i andra delar av Europa, säger Francisco Lozano Winterhalder.

Han menar att det här ger de nordiska företagen en stor konkurrensfördel.

– De företag som inte gör förändringen kommer få stora problem i framtiden.

Text: Karin Karltun

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Europeisk huvudstad förbjuder PVC-reklam

Därför tar staden beslutet.

tallinn-584127_1280
Europeisk huvudstad förbjuder PVC-reklam

Tuff uppgift att få kunderna att återvinna

Hexis lanserar sitt återvinningsprogram i Sverige där spillmaterial blir isolering och PVC-rör. Men att få alla kunder att ansluta är en utmaning.

Hexis 9349
Tuff uppgift att få kunderna att återvinna

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare