Storfräsare karvar ut fler jobb

PUBLICERAD: 7 juni 2022
UPPDATERAD: 7 juni
Alfa Neons nya fräsbord från Multicam klarar jobb som är upp emot 7,3 meter långa. Foto: Privat

Sign&Print skrev under förra året om Alfa Neons investering i ett fräsbord från Multicam, modell 3309, levererad av Alvöen. Nu är det satt i drift och de storskaliga jobben börjar rulla in.

Maskinen installerades i oktober-november 2021 och därefter var det en inkörningsperiod på ett par veckor, för att säkerställa att allt fungerade som det skulle, berättar Marcus Nilsson, produktionschef på Alfa Neon.

Alfa Neon är baserat i Kil i Värmland och specialiserar sig på stora skyltar och fasadelement. De hade tidigare två Multicam-maskiner i produktionen, med en arbetsyta på 4 x 3 meter, varav det ena fortfarande används. Den nya maskinen klarar att fräsa ut delar som är 7,3 x 2,0 meter. Den är utrustad med ett vakuumbord och har en verktygskarusell med plats för åtta verktyg samt en frässpindel med åtta hästkrafter. Enligt leverantören Alvöen är fräsbordet det största inom den svenska skyltbranschen.

Smidig övergång

Det faktum att Alfa Neon har använt Multicams maskiner sedan tidigare gjorde att övergången blev sömlös.

– Det är samma mjukvara, så tekniken är precis den samma som i våra gamla fräsar. Det gjorde det väldigt smidigt att byta. Det var också ett kriterium för oss när vi skulle investera i en ny maskin, att vi kunde använda befintliga program. En annan viktig faktor var att vi var nöjda med samarbetet med Alvöen sedan tidigare, säger vd:n Anders Gustafsson.

– Vi är också väldigt nöjda med den serviceorganisation som Alvöen har. Det är aldrig några konstigheter utan vi får snabb hjälp, säger Marcus Nilsson.

Ännu större jobb
Anders Gustafsson, vd för Alfa Neon. Foto: Privat

Nytillskottet i maskinparken ska användas framför allt till fasadjobb. Alfa Neon har många uppdrag inom bilbranschen och producerar fasadelement under varumärket Alfacade. Nya Multicam 3309 innebär att man kan ta sig an ännu större jobb och tillverka fasadkassetter som är upp emot 7,3 meter långa. Det innebär i sin tur mindre manuell hantering, minskad tidsåtgång och färre risker.

– Det går att köra två mindre jobb i en och samma körning, men såklart även ett riktigt stort jobb. Det ger en större flexibilitet och ökat nyttjande av materialet och därmed även ökad effektivitet, säger Marcus Nilsson.

Bilföretag viktiga kunder

Avgörande för investeringen var ett uppdrag att göra fasaden på Hedin bils nya huvudkontor, med beställare Tuve Bygg AB.

– Det är ett jätteprojekt där vi närmar oss halvvägs. Parall­ellt jobbar vi med andra kunder och projekt. Vi gör bland annat fasadjobb åt Jaguar/Land Rover, KIA, Polestar, Porsche och Mercedes. Den här investeringen har gjort stor nytta för oss på fasadsidan, säger Anders Gustafsson och fortsätter:

– Vi ser en efterfrågan på stora objekt. Arkitekterna vill helst ha skarvfria fasader. När det kommer till skyltsidan kan det till exempel handla om pyloner med hela fronter, som vi bland annat gjort åt kunder som Renault och Dacia.

Ni jobbar med många bilföretag, har ni nischat in er på det?

– Det är en bransch som vi varit stora inom historiskt sett. Vi fick Volvo som kunder redan tidigt 1980-tal. Det är väl så att det sprider sig när man gör något som kunderna tycker är bra, säger Anders Gustafsson.

Hitta synergier

Men Alfa Neon tar sig även an andra typer av uppdrag. Ett exempel är omställningen av cirka 300 Coop-butiker runtom i landet. Via affärsområdet Alfacade har man även monterat fasader på till exempel ett parkeringshus och en bostadsrättsförening, båda i Karlstad. Ytterligare projekt förväntas i närområdet i närtid.

Enligt Niklas Svensson hos återförsäljaren Alvöen är Alfa Neons nya fräsbord det största i den svenska skyltbranschen. Foto: Anja Degerholm

– Det bästa är om vi kan göra både fasad- och skyltjobb, då kan vi hitta synergier. Strategiskt sett så gör vi gärna den typen av branding-jobb. Det gör det även enklare för kunden som bara behöver anlita en entreprenör, säger Anders Gustafsson.

Satsning börjar visa sig

Fasadbeklädnad är ett affärsområde som Alfa Neon satsat stort på under de senaste två åren.

– Nu börjar vi se att vi kan skörda av det arbetet, säger Anders Gustafsson.

– Det har varit en väldigt bra start på året, så kan vi säga utan att nämna några siffror. Vi tror dessutom att vi har stora möjligheter att få in fler jobb under resten av året. Om det är rätt projekt kan vi leverera 12–14 veckor efter beställning, om det är standardmaterial på ännu kortare tid, avslutar Anders Gustafsson.

Läs vidare

Nize Equipment blir återförsäljare av Elitron

NIZE Equipment, som är nordisk distributör av storformatprinters, skärmaskiner och mjukvara, går in i ett strategiskt partnerskap med Elitron, den italienska giganten inom digital skärteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Plockmatic får nya ägare

Det svenska efterbehandlingsföretaget Plockmatic group får ny majoritetsägare i Accent Equity. Köparen pekar ut att Plockmatic ska växa genom förvärv.
FotoJet (42)2

Ranhammar i konkurs

Efterbehandingföretaget Ranhammar har gått i konkurs. Stockholmsföretaget har ett femtontal anställda.
Ranhammar

Tryckeriets tatueringar "gaddar" vuxna

Tryckeriet @Graphiken i Malmö arbetar främst med trycksaker och producerar många kortare serier av häftade broschyrer. Smått unikt har företaget också en omfattande produktion av gnuggistatueringar.
FotoJet-(26)

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland