Agfa på väg att sälja offsetverksamheten

Agfa satsar framåt på inkjet och digitaltrycksmaskiner för bland annat skylt-, display-, och förpackningsmarknaden. Foto: Arkivbild

Agfas transformation fortsätter. Företagets grafiska verksamhet går mot att bli helt digital och nu står det klart att offsetdelen står nära en försäljning.

Agfa-Gevaert-koncernen har undertecknat ett avtal med Aurelius-koncernen om aktieköp av divisionen Offset Solutions. Agfa har genom åren varit en global leverantör till offsettryckeribranschen med sina tryck- och prepresslösningar. Bland kunderna finns allt från civiltryckerier och tidningstryckerier till förpackningsföretag. Nu ser det alltså ut som en försäljning är nära förestående.

Satsar på digitaltryck

Sign&Print har tidigare rapporterat om Agfas satsning inom inkjet och förvärvet av Inca Digital Printers. Pascal Juéry, vd för Agfa-Gevaert-koncernen, säger i ett pressmeddelande att den förväntade försäljningen av affärsverksamheten Offset Solutions är ett viktigt steg i Agfas pågående omvandlingsprocess.

– Det kommer att göra det möjligt för oss att öka vårt fokus på våra tillväxtverksamheter, vilket är avgörande för vår framtida framgång på våra marknader. Efter att ha undersökt alla alternativ anser vi att den föreslagna transaktionen är den bästa möjliga lösningen för alla intressenter: de anställda som arbetar inom divisionen, kunderna inom offsetindustrin och våra aktieägare.

I början av 2023

Enligt villkoren i avtalet skulle Aurelius-koncernen förvärva Offset Solutions-divisionen till ett företagsvärde på 92 miljoner euro (drygt 980 miljoner svenska kronor), med förbehåll för sedvanliga justeringar av rörelsekapital och finansiell nettoskuld samt avdrag för minoritetsandelar och nettopensionsskulder.

Båda parter strävar efter att kunna slutföra transaktionen under det första kvartalet 2023.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: