Norsk leverantör på väg in i Sverige

PUBLICERAD: 10 februari 2023
UPPDATERAD: 10 februari
Sebastian Erliksson, key account manager på Print Supplies, ser med tillförsikt på framtiden med Mimaki på maskinsidan.
Print Supplies, material- och maskinleverantör i Norge, planerar en satsning på den svenska marknaden.
Leverantören av printmaterial för storformatsproduktion är nu även en spelare på maskinsidan. I slutet av 2022 ingick de nämligen ett partnerskap med Mimaki om att sälja deras maskinportfölj på den norska marknaden. Sedan avtalet stod klart har mycket för Print Supplies handlat om att bygga upp en service- och försäljningsorganisation och få alla bitar på plats. Det säger Sebastian Erliksson, key account manager på Print Supplies.
På Sign, Print & Promotion, 8–9 februari, fick företaget äntligen hålla sin efterlängtade premiär med maskindemonstrationer för kunder och besökare.
Vad betyder det här för er?
– Det är lite av en game changer, säger säljaren Sebastian Erliksson och utvecklar:
– Vi är väldigt glada att ha fått Mimaki på plats och ska nu få det här att växa i Norge. De förtjänar en bättre position på den norska marknaden, säger han och berättar att de nu har ett bra upplägg med hela serviceapparaten – utbildade säljare som kan sälja en printer efter kundens behov. Inte bara sälja för att sälja.
Print Supplies höll inte tillbaka – flera av Mimakis skrivarlösningar visades upp på mässan Sign, Print & Promotion, 8–9 februari.
Den norska materialleverantören planerar även att expandera till Sverige.
– Än så länge har jag inte så mycket att säga om det mer än att vi kommer gå in i Sverige. Ett datum är inte på plats.
Öppnar ni ett försäljningskontor?
– Det jag kan säga nu är att vi öppnar en nätbutik och hemsida i Sverige. Produkter kommer att gå från Norge med en samarbetspartner på transportsidan. Men lagret kommer fortfarande vara i Norge. Sedan får vi se vad som händer.
Sebastian Erliksson säger att det i ett första läge handlar om att börja sälja wrappingfolier och skyddsfilmer. De tittar även efter en plats för att hålla sina utbildningar inom Print Supplies Academy i grannlandet Sverige.
– Det har varit en succé för oss. Alla kunder som har varit hos oss på wrappingkurs har blivit bättre och fått mycket värdefull kunskap.
Materialleverantören bjöd även på car wrapping i mässmontern.

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Senaste nytt

Hexis ger kunderna makten över laminaten

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 
FotoJet

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449