Hon ska leda miljöarbetet framåt

PUBLICERAD: 3 mars 2023
UPPDATERAD: 6 mars
Johanna Eriksson tar rodret för Canons hållbarhetsarbete i Sverige. Foto: Pressbild

Canon Svenska har anställt Johanna Eriksson som ny hållbarhetsanvarig för företagets alla affärsområden.

I sin nya roll kommer Johanna Eriksson ansvara för hela Canons hållbarhetsarbete i Sverige. Hon kommer närmast från en tjänst där hon arbetat med hållbarhetsfrågor inom den privata specialistvården. Erfarenheter hon nu tar med sig in i sin nya roll. Det uppger Canon i ett pressmeddelande.

– Det jag särskilt tar med mig är att vara lyhörd för intressenters behov och förväntningar. På så sätt tror jag att hållbarhetsarbetet kan bedrivas och utvecklas på bästa sätt, säger Johanna Eriksson.

Flera initiativ igång

Enligt Canon bidrar de till FN:s globala mål för hållbar utveckling genom att aktivt arbeta med ett flertal identifierade områden. Det avser dels initiativ inom innovativ produktdesign, satsning på förnybar energi och förbättrad energieffektivitet, dels att utveckla teknik och processer för renovering och återtillverkning av maskiner samt att minska användning av engångsplast i förpackningsmaterial.

Högt betyg för mijöarbetet

Sju år i rad har Canon fått guldutmärkelsen i det oberoende analysföretaget EcoVadis årliga internationella miljörankning.

– Hållbarhet är centralt i allt som Canon gör, och guldutmärkelsen är ett fantastiskt betyg på att vårt miljöarbete går i rätt riktning. Det är numera en nödvändighet för företag att ta sitt hållbarhetsansvar, och EcoVadis utmärkelse hjälper oss att visa kunder och partners att vi menar allvar, säger Johanna Eriksson.

Affärsområdena inom Canon Svenska är foto, video och konsumentprint, kontorslösningar och mötesteknik samt produktionsprint.

 

Läs vidare

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Stort intresse för Brand Factory efter konkursen

Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.
Brand Factory

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1