Han är Canons nya produktchef

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 24 april 2023
UPPDATERAD: 27 april
Affärsdrivet och företagskulturen lockade Ola Fors till Canon där han påbörjade sin nya tjänst som produktchef inom EMEA för affärsområdet produktionsprint.

Ola Fors bytte från Försvarsmakten till att bli produktchef för Canon Svenska.
– Jag har saknat det kommersiella drivet, säger han om sin nya roll han påbörjade i januari.

Hur ser du på din nya roll?

– Jag ser med spänning på det såklart. Det känns jätteroligt och som att jag har hittat tillbaka till där jag hör hemma, i ett kommersiellt bolag som drivs framåt med den typen av driv.

Ola Fors har arbetat inom grafiska verksamheter i drygt 30 år. Merparten, från 1992 till 2014, arbetade han på fackpressförlaget CW Communications som sedermera uppgick i IDG, numera under namnet Foundry, Närmast kommer han från en tjänst som sektionschef på Försvarsmaktens avdelning grafisk produktion.

– Där producerar man allt grafiskt material som Försvarsmakten kan tänkas behöva. Allt från namnbrickor, affischer, broschyrer, instruktionsböcker till stridsvagnsmål och annat däremellan.

Vad lockade dig att arbeta på ett företag som Canon?

– Jag har saknat det kommersiella drivet. Försvarsmakten är en viktig myndighet, men det är trots allt en myndighet och passar kanske inte mig riktigt 100 procent. Jag gillar det här med affärer. Dels att våra kunder får bra saker så att de kan göra vinster och sina saker, dels att vi är ett affärsdrivande företag. Det tycker jag är jättekul och spännande.

Utarbeta strategier

I sitt nya uppdrag kommer Ola Fors bland annat arbeta strategiskt med att mejsla fram prisstrategier och att ta befintliga produkter och nya produktsläpp till marknader.

Till en början har hans arbete handlat mycket om få en övergripande helhetsbild av Canon-organisationen och företagets portfölj med maskiner och programvara inom produktionsprint – från företagets väldiga ark- och rulle till rulle-inkjetpressar till mindre storformatsskrivare. De inledande månaderna har inneburit en hel del resor och möten runt om i Europa, berättar Ola.

– Under de här tre månaderna har det varit mycket att sätta sig in i vad arbetet handlar om, förstå organisationen och hitta kontaktytor internationellt har varit mitt största fokus.

Lockades av företagsfilosofin

Vad är känslan du fått av Canons produktportfölj?

– Produktportföljen är minst sagt imponerande. Men sedan lockades jag också av företagsfilosofin Kyosei. Det är ett japanskt ord som betyder ”att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”, vi ska inte bara sälja och kränga grejer utan det finns ett högre mål. Det gillar jag och det har nog färgat mig. Det genomsyrar hela vår organisation.

– Jag tycker att bredden är en otrolig styrka, säger Ola Fors om Canons produktportfölj inom produktionsprint.
”Svårt att välja”

På frågan om vad han anser är spjutspetsen i maskinportföljen så blir svaret helheten de erbjuder inom alla produktionssegment.

– Det blir svårt att välja ut någonting. Jag tycker att bredden är en otrolig styrka. När man tittar på storformat tänker vi på allt, från det enkla till det mer avancerade. Och samma sak på ark. Det finns ingen annan som har det vi har och det tycker jag är jättekul och unikt.

– Canon som varumärke toppar listan inom det mesta men sedan finns det såklart produkter som är lite svårare och de som går lite bättre, så för mig handlar det såklart om att stärka upp överallt inom det som är min produktportfölj, production print.

Ola Fors tar upp ett exempel, arktonerserien som de i år arbetar intensivt med att marknadsföra:

– Det jag tycker är riktigt kul nu är hela den så kallade V-serien som förnyades under hösten. Där har vi ett väldigt starkt erbjudande till marknaden kopplat till kunder med de mindre behoven men även de med de riktigt stora behoven på arksidan. Vi har en registrering och passning där vi slår alla på fingrarna, säger han och sammanfattar sitt tänk kring prisbilden på Canons produkter:

– Vårt mål är någonstans inte att vi ska vara billigast, däremot ska vi vara bäst.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)