
Xeikon bjöd på en Fespa-utställning med digital tapetproduktion i fokus. Förutom en tapetlina och olika signage-produkter var också kunden Färggrossen på plats för att demonstrera sitt nya butikskoncept – framtidens sätt att välja ut och köpa tapeter.
Under Fespa 23–26 maj i München visade Xeikon hur man digitaltrycker tapeter i ett flöde. Produktionslinans början bestod av en jumboavrullare, en rengöringsenhet och Xeikons CX500-digitalpress samt en vattenbaserad lackmodul. Det följdes upp med en skärnings- och avfallshanteringsenhet, innan den i sista instans avslutas med en tapetupprullare. Allt integrerat som en inline-lösning.
– Det vi visar här är en komplett produktion av tapet. Från ax till limpa, säger Per Larsson, nordisk försäljningschef på Xeikon, och fortsätter:
– Det är en simplex-press och allt är torrtoner. Den behöver inte heller bara vara en digitalpress för tapeter utan det kan vara posters, etiketter och bokomslag – allt för simplex-produktion egentligen.
För materialförsörjningen stod Ahlstrom och Lahnpaper.
”Börjar verkligen ta fart”
Xeikons har under mer än ett decennium förfinat sin torrtonerteknik och erbjuder oändlig printlängd samt 508 millimeter printbredd. Digitaltrycket har vuxit successivt och allt fler tapettryckare tittar på digitalpressar, säger Per Larsson.
– Det börjar verkligen ta fart nu, säger han och tillägger att den stora fördelen med digitaltryck är att det inte finns några begränsningar – det går att använda hur många designs och mönster som helst, miljontals om det skulle vara så. Annat är det med konventionell tapetproduktion. Startkostnaderna för att växla jobb är enorma om det då inte handlar om att det finns vetskap om att det enbart ska tryckas ett och samma mönster i väldigt stora volymer.

Svenska marknaden sticker ut:
– Om man tittar på Sverige utifrån hur många invånare vi är och den grafiska branschen så är vi i särklass störst i världen på digital tapetproduktion, säger han och tillägger att det förmodligen har att göra med att Sverige har en textilhistoria i städer som Borås och Norrköping. Det har vandrat vidare till att även innefatta interiör och tapet.
Utveckling av toner
Han framhåller även att maskinutvecklingen gått framåt för att kunna producera i ett från början till slut. Xeikon utvecklar till exempel ständigt sin torrtoner. Den certifierade och lågmigrerande tonern innehåller varken olja eller silikon, och miljö och hållbarhet står i fokus. Det har också skett en förbättring i efterbehandlingsledet, exempelvis att allt kopplas på inline samt att det inte behövs en kärna i upprullningen.
Produktionslinjen som Xeikon visade på Fespa har Färggrossen i Nybro valt att installera i år. Och de är inte ensamma, flera andra svenska digitala tapettryckare har valt samma upplägg, enligt Per Larsson.
– All vår tapetproduktion bygger på att det finns en order. Våra kunder behöver inte ha ett lager av papper och annat. Allt sker på beställning.

Per Larsson betonar att allt – från order till produktion och leverans – handlar om att göra det enkelt för tapetköparen. När denne har ett rum och sina mått för det som ska tapetseras finns massor av designmönster att välja mellan. När valet är gjort läggs enkelt en beställning, ordern produceras och sedan kommer tapeterna hemskickade ett par dagar efter i tapetvåder med rätt längd.
Succé för butikskoncept
Nybroföretaget Färggrossens tapetsatsning och innovativa butikskoncept var också en del av Fespa-utställningen. Företagets lösning syftar till att göra kundbeställningar av måttanpassade designtapeter ännu enklare, allt via en interaktiv skärm.

Vi träffar Kristian Ed, försäljningsansvarig på Färggrossen, i Xeikons monter. Han säger att intresset varit stort för deras koncept, speciellt för den automatiserade hjälpen man kan få att välja sin favorittapet, filtreringssystemet och att man på ett enkelt sätt kan se sin fina tapet på en stor LED-vägg.
– Det har varit överväldigande. Folk har verkligen varit fascinerade över tekniken och konceptet – sättet att visa och sälja det på. Men också att vi kan ha så korta ledtider, print on demand och den kapacitet vi har i Xeikon-maskinen, säger han och nämner även intresset för deras olika tapetmönster i sortimentet.
– Vi har faktiskt blivit bjudna till en konferens i Italien för allt som rör tryck, säger han och berättar att de även har intervjuats av italiensk media. Flera potentiella affärspartner i landet har också visat intresse.