Bording förvärvar KLS Pureprint och lägger ny strategisk plan

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERAD: 5 juni 2023
UPPDATERAD: 8 juni
Direktör Niels Søndergaard vid kontrollpanelen på den helt nya Heidelberg CX 104, som huvudsakligen kommer att användas för förpackningar. Foto: KLS Pureprint.

Det har gått ett år sedan Bording tog över aktiemajoriteten i KLS Pureprint. Sedan dess har ett antal investeringar och förändringar genomförts, vilket har satt en ny riktning för företaget och även en säljsatsning i Sverige.

Samtidigt som Bording tog över aktiemajoriteten anställde de Niels Søndergaard som ny vd. Han kommer från ett jobb som Chief design officer på Smurfit Kappa och har arbetat för bland annat SCA och Nestlé, så han är i allra högsta grad en förpackningsspecialist. Och det är ingen slump. För KLS Pureprints framtid handlar i allra högsta grad om förpackningar.

– Vi är ett grafiskt hus som i stor utsträckning fortsätter att betjäna kunder med traditionella grafiska uppgifter. Tyvärr är det tydligt för alla att det inte kommer att finnas några fler sådana. Däremot kommer det att finnas mer förpackningar och relaterade uppgifter som POS-produkter. Vi har valt att fokusera mycket mer på dessa i framtiden, utan att ge upp någonting, säger Niels Søndergaard.

Flytt av produktion från Sverige till Danmark

I samband med förvärvet beslutade Bording att stänga sin tryckerianläggning i Helsingborg. Här hade man framgångsrikt påbörjat omställningen mot mer POS-orienterade arbetsuppgifter. Tryckmaskinerna var dock utslitna och istället för att uppgradera anläggningen togs beslutet att lägga avdelningen under KLS Pureprint och flytta produktionen till Avedøre Holme. Den nya svenska organisationen heter Bording Pureprint. Det är en ren säljorganisation med 10 anställda på kontoren i Helsingborg, Göteborg och Stockholm.

Detta innebar dock att organisationen var tvungen att uppgradera maskinparken på Avedøre Holme. Så tidigare i år installerades en helt ny Heidelberg Speedmaster CX104 som komplement till deras åttafärgs KBA Rapida.

– Det är en stor investering och även om det fanns många åsikter i huset om vad vi skulle investera i, insisterade jag på att vi skulle göra en grundlig analys. Vi tittade på ett antal lösningar, men det är faktiskt svårt att jämföra. Det fanns många saker som talade för en Heidelberg-lösning: Kvaliteten är oklanderlig och vi har en lång och bra relation, men det som förmodligen betydde mest var deras serviceorganisation. Det råkar vara så att mycket av den övriga utrustningen som vi har tagit in också kan servas av Heidelbergs tekniker, vilket gör det enklare och säkrare för oss, förklarar Niels Søndergaard.

Seriösa investeringar i förpackningar

Att de menar allvar med förpackningar märks på de övriga tillskotten i maskinparken. Förutom den nya Heidelberg, som främst är avsedd för förpackningsproduktion, har de köpt en Iberica-stans och en Lamina-laminator från den nedlagda produktionen i Sverige, båda för helark. Och till hösten kommer de att få en helt ny kartongklistrare, en Heidelberg Diana, som är nästan 20 meter lång.

– Det är en lång process och det handlar inte bara om att producera fler förpackningar. Det handlar också om att få en mer uppdaterad uppsättning internt med en mer strömlinjeformad produktion. En av utmaningarna är att vi befinner oss i en äldre byggnad, där saker som el och väggar inte enkelt kan flyttas runt som vi vill, förklarar Niels Søndergaard.

Men när han visar oss runt märks det att man har tänkt mycket på den framtida layouten för att optimera arbetsflödet.
Förpackningstryck är inte nytt för KLS Pureprint. De har arbetat med det sedan 2016, men till stor del tillsammans med strategiska partners. I framtiden är tanken att de ska kunna producera mer och mer själva.

Investeringarna omfattar efterbehandlingsutrustning för förpackningar, inklusive en Iberica-stansmaskin, en Lamina-laminator, båda för helark, och ett helt nytt kartonglim. Här visar Niels Søndergaard upp stansmaskinen. Foto: KLS Pureprint.
Pureprint får ett brohuvud i Sverige

I och med omvandlingen av det svenska kontoret till Bording Pureprint får KLS ett brohuvud i Sverige för sin Cradle-to-cradle-baserade miljöprofil. Kasper Larsen, Commercial director, berättar att de nu är riktigt starka på den danska marknaden med sitt hållbarhetskoncept. Han säger:

– Det finns nu många kunder som vill samma sak som vi. Men hittills har vi inte riktigt lyckats ta konceptet över sundet. Det förväntar vi oss ska förändras nu.

Kasper Larsen berättar också att KLS Pureprint är ett av de första tryckerierna i världen som har uppnått guldnivå i Cradle-to-cradle. Det innebär att man bedöms i fem kategorier, och man kan bara uppnå en övergripande status som guld om man har minst guldcertifiering i alla fem kategorierna. KLS Pureprint uppnådde detta i januari 2023.

Hållbarhet är mer än bara trycksaker

Kasper Larsen berättar också att de för närvarande arbetar med ett stort energiprojekt på Avedøre Holme. Här har flera stora företag gått samman för att både skapa ett samhälle med förnybar energi och plantera stora delar av Danmarks största industriområde, Avedøre Holme, för att öka den biologiska mångfalden. Ett projekt som får Kasper Larsens ögon att lysa.

Niels Søndergaard instämmer och förklarar att de också har ett bra samarbete med kommunen, där de tar emot flexarbetare och praktikanter för arbetsprövning. Detta är delvis för att agera som ett ansvarsfullt företag, men han döljer inte det faktum att mellan en av tre och en av fyra personer faktiskt stannar kvar på ett riktigt jobb. Så i den meningen är det också en vettig rekryteringsplattform.

Senaste nytt

Visar komplett produktionsflöde med DTF

Folier.se har specialiserat sig på textiltryck och det kommer att märkas på Sign&Print Scandinavia. Men det blir även plats för print and cut-skrivare från Roland och annat både stort och smått.

IMG_6545
Visar komplett produktionsflöde med DTF

Sverigepremiär för frigolitskärare

Värmländska Signtools är en del av CWT Worktools och levererar maskiner, material och verktyg för grafisk produktion. Till Sign&Print Scandinavia tar de med sig bland annat en ny frigolitskärare.

signtools
Sverigepremiär för frigolitskärare

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

JCDCAUX
JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

Läs vidare

Andelen digitalt förpackningstryck ökar

En ny rapport från Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, visar att digitaltryck inom förpackning växer snabbt.

canon_drupa_01xx
Andelen digitalt förpackningstryck ökar

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.

papajohns-931x642_Mesa-de-trabajo-1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

SmurfitWestrock Lithopac tar det bästa från offsetvärlden

Smurfit Westrock LithoPac tillverkar tryckta wellpappförpackningar. Nybro ligger ganska långt från de stora trafiklederna, men det finns fördelar som till exempel en engagerad personal, en GM som bara ser möjligheter och en avancerad maskinpark.

carl-oscarx
SmurfitWestrock Lithopac tar det bästa från offsetvärlden

Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Fujifilm gör sig redo för Labelexpo i Barcelona i september. De kommer bland annat visa upp sin nya femfärgspress för förpackningstryck.

Fuji1
Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon