Han får GYF:s specialpris: ”Känner både ära och glädje”

PUBLICERAD: 19 december 2023
UPPDATERAD: 19 december
Grafiska Företagens vd Eva Glückman och Håvard Grjotheim vid prisutdelningen. Foto: Grafiska Företagen

Håvard Grjotheim tilldelas GYF:s (Grafiska Yrkenas Främjande) specialpris 2023. Han får det bland annat för att han ”gjort sitt yttersta i möten med politiker och andra intressenter i syfte att stärka det tryckta ordet”.

Priset delades ut i samband med heldagskonferensen Print Next i Stockholm i slutet av november.

– Jag är ödmjuk inför det, men jag känner både ära och glädje. Jag visste inte att jag skulle få priset, men hade mina aningar om att något var på gång eftersom de hade pushat mig att komma till eventet, säger Håvard Grjotheim.

Håvard Grjotheim har en diger meritlista och började som chef för det som i dag heter IGM Designskolen i Norge. Han har även varit koncernchef för Elanders och varit med och byggt upp norska 07-gruppen. Fram till 2017 jobbade han för 07 Media, som numera är en del av Aksell-koncernen. Sedan dess har han varit arbetande styrelseordförande för svenska börsbolaget Scandbook där han ansvarar för bland annat marknads- och utvecklingsfrågor. Han är även ordförande i NOPA, The Nordic Printing Association, och har tidigare varit ledare för den internationella branschorganisationen Intergraf under sex års tid.

Engagerat sig brett

I juryns motivering beskrivs Håvard som en person som ”personifierat skandinavisk ledarstil”, bland annat som ordförande i Intergraf. På frågan hur han ser på den beskrivningen säger han så här:

– Jag tror jag har en engagerad ledarstil där jag har lätt för att prata med folk och skapa ett bra klimat för utveckling.

Som ledare i de olika branschorganisationerna, både internationellt och på hemmaplan, har han engagerat sig i områden som inte enbart gäller ett snävt grafiskt område.

– Jag har under mina år som aktiv i branschen intresserat mig för samhällsfrågor som gäller det grafiska och publicering i stort, säger Håvard.

Han förklarar vikten av att som bransch se sitt uppdrag ur ett bredare perspektiv och samarbeta på tvärs, oavsett om du levererar papper, trycker eller är en annan del av kedjan.

Vikten av tryckta skolböcker

Ett exempel på det är det tryckta ordets betydelse i skolan och hur det påverkar ungas kunskapsutveckling. Tryckta skolböcker är något som Håvard Grjotheim under lång tid varit en förkämpe för och som åter blivit aktuellt efter årets PISA-undersökning som visar att läsförståelsen sjunker, bland annat i de nordiska länderna. Forskning har också visat fördelarna med fysiska böcker och att pappersbaserad läsning lämpar sig bäst för längre och mer komplexa texter som kräver en djupare förståelse.

– Jag höll ett föredrag för ett förlag nyligen och jag berättade för dem att min viktigaste kund är en pojke eller flicka som är 6 år gammal och ska lära sig att läsa. Mitt budskap till dem var att vi redan har förlorat en generation, men har inte råd att förlora en generation till. Allt fler länder börjar inse vikten av pappersbaserad läsning i skolan.

Det betyder inte att de digitala läromedlen ska försvinna helt, poängterar han.

– Jag är inte negativ till digitala verktyg, men det måste finnas en balans mellan det analoga och digitala. Det måste även finnas olika modeller för olika nivåer i utbildningssystemet och man måste komma överens om en nationell strategi för hur det ska se ut.

 

Juryns motivering:

Håvard har under sin långa tid i branschen bland annat lett de största grafiska koncernerna i Sverige och Norge. Han är sällsynt multinationell i en bransch som till största delen förblivit inhemsk och har personifierat skandinavisk ledarstil som flerårig ordförande för Intergraf och i olika branschföreningar gjort sitt yttersta i möten med politiker och andra intressenter i syfte att stärka det tryckta ordet. Det är en ära för Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande att få premiera Håvard.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu tillkännager Postnord Strålfors och säljaren Banqup Group att affären är slutförd och att de dessutom inleder ett nytt strategiskt samarbete.

FotoJet---2025-06-09T090758.010
Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu är nya Sign&Print här!

Det här bjuder vi på i nya numret!

SOP581_omslag_sid3beskuren
Nu är nya Sign&Print här!

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland