Efter konkurserna: Brand Factory förvärvar konkurrenter

PUBLICERAD: 2 januari 2024
UPPDATERAD: 4 januari
Brand Factory Scandinavia förvärvar Imagon Sverige och Imagon Norge. På bilden syns Jakob Söderbaum och företrädare för finska Imagon. Foto: Anja Degerholm/Pressbild

 

 

Knappt har dammet lagt sig efter konkursen av Brand Factory Print och dess moderbolag innan systerbolaget Brand Factory Scandinavia öppnar plånboken. Företaget förvärvar nu två firmor inom ljusreklam och skyltning.

Det är Imagon som nu sålt hela aktiekapitalet i sina dotterbolag Imagon AB i Sverige och Imagon AS i Norge till Brand Factory Scandinavia. Imagon är ett av Finlands större företag inom ljusreklam och skyltning och erbjuder sina kunder produkter och tjänster relaterade till inomhus- och utomhusmiljöer för affärslokaler.

Ambitionen är att genom förvärvet stärka positionen inom digital signage, industridekaler, folie- och skyltlösningar på den skandinaviska marknaden.

– Vi är oerhört glada att välkomna Imagon Sverige och Norge till Brand Factory Scandinavia. Brand Factory och Imagon har länge varit branschkollegor på en dynamisk marknad. Tillsammans kompletterar vi varandra och kommer att kunna erbjuda mer bredd och kapacitet för skyltlösningar till våra kunder, säger Jakob Söderbaum, vd för Brand Factory Scandinavia.

”Rätt väg att gå”

Imagon och Brand Factory har dessutom ingått ett samarbetsavtal för att möta de största kundernas behov. Det betyder att Imagon blir tillverkningspartner för Brand Factory Scandinavia i Sverige och Norge. Det innebär också visst samarbete på den finska marknaden.

– Vi har velat hitta en långsiktig, ekonomiskt stabil partner som delar vår syn på branschens framtid. Vi är övertygade om att samarbetet med Brand Factory Scandinavia är rätt väg att gå, och vi är glada att kunna stärka vårt kundutbud i samarbete, säger Mikko Okkonen, vd för Imagon.

I december stod det klart att Lazarus Industriförvaltning driver vidare delar av verksamheten inom Brand Factory. Det ser dock ut som Brand Factory Printhouse kan läggas ner tillsammans med konkursade Brand Factory Holding AB.

 

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri