Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
Magnus Lilja har arbetat med textiltryck i firman hemma på gården på Österlen i tio år. Lokalen var byggd på övervåningen i en lada. Men i oktober gick flyttlasset till Tomelilla. Butiken ligger i samma kvarter som Hasse & Tage-museet.
– Jag startade butiken för att jag hade så olämpliga lokaler. De var ungefär lika stora som de här – fast med snedtak. Om jag skulle applicera något på ett bord fick jag stå lutad.
Han började fundera på att skaffa en butikslokal.
– Jag tänkte att bara jag kan dra in 300 kronor mer om dagen än vad hyran kostar, och det har fungerat. Det ramlar in privatpersoner varje dag och vill göra tröjor efter egen design. Det är skitroligt.
Att ha skyltläge med butik har gett ett lyft åt affärerna. Sedan oktober har det kommit många nya uppdrag från småföretag och föreningar som inte kände till verksamheten sedan tidigare. Bland de nya kunderna finns bland annat gallerier, kaféer och många hantverkare.
– Jag har varit helt beroende av kontakter och nätverk tidigare. Det handlar mer om att synas i verkligheten nu. Något som jag tror gör att jag får kunder är att jag läger ner rätt så mycket tid i början på en kund. Jag trycker gärna. 1, 10, 25 eller 200 stycken t-shirts. Men kunder som är återkommande får bra pris.
I början gjorde han mest tryck åt sig själv och kompisar. Men tack vare sitt motorcykelintresse började han trycka merchandise åt motorcykel- och bilklubbar.
– I och med att jag är motorcyklist är jag med i klubbar och känner folk i klubbar. Det sprider sig fort när man är i en viss krets.
Hjälper hårdrockare med kläder
Han hjälper också flera rockband med turnémerch och webbshop. Signs&Shirts gör till exempel all merchandise åt rockbandet Deville från Malmö.
– Jag skickade ett mejl och sa ”vad ni har dåligt med merch på er hemsida”. Då tog vi fram lite designer. Tidigare har de varit tvungna att trycka 50 t-shirtar och tog det slut på medium fick de trycka nästan 30 till.
Idag kan Signs n’ Shirts trycka en enskild t-shirt on-demand och skicka den till en köpare i till exempel Tyskland, Schweiz eller Australien.
– Det är ingen jättestor marknad varken för bandet eller för mig men när de sedan skulle spela på Malmöfestivalen ville de ha 50 nya t-shirtar och det är sådana orders jag får in lite mer på.
Signs n’ Shirts har en webbshop med Magnus egna designer. Det finns till exempel en linje med Österlenmotiv.
– Min tanke är att jag vill ha in folk i butiken som köper Österlenklistermärken, kylskåpsmagneter och tröjor till sommaren. Jag har tre-fyra Österlendesigner som är tryckta i tre olika tekniker. Det är roligt att kunna kombinera.
Använder flera tekniker
Signs n’ Shirts trycker HTV, printad HTV och DTG. Det förstnämnda står för heat transfer vinyl. Det passar allra bäst till enfärgade motiv. Motivet skärs i enfärgad vinyl och trycks i värmepress.
Printad HTV innebär att man printar på en speciell vinyl i latexskrivaren. Motivet skärs sedan ut och transfern pressas på plagget. Trycket går att göra mer detaljerat och i flera färger.
Med DTG så appliceras ett tunt lager pulver som innehåller värmelim. Därefter värms trycket för att pulvret ska smälta till en jämn yta för att få in trycket i plaggets fibrer.
– Jag gillar att kunna göra små serier och det gör kunderna också. Du kan inte gå in till ett screentryckeri och säga att du vill ha tio t-shirts. För det kostar dig.
Magnus använder sig i stor utsträckning av HTV-tryck.
– Det tar två minuter att skära ut en text, fem minuter att rensa den och sedan är det klart. Så fort jag kan så rekommenderar jag HTV. Är det mer avancerat får vi titta på DTF/DTG eller en kombination. Det är många gånger jag gör bilden i DTF/DTG och texten i HTV.
Han tycker också att foton på textil görs sig allra bäst med HTV-tekniken.
”Kan prata print dygnet runt”
– Jag försöker hela tiden hitta det som är bäst för kunden och ger bäst resultat. Problemet är väl att jag försöker förklara och lägger ner för mycket tid på kunden men jag tycker att det är så himla roligt. Jag kan prata print dygnet runt. Det är mycket privatpersoner som kommer in med egna designer, ett skissat motiv i ett block som jag får ”tracea” i Illustrator.
Magnus Lilja berättar att han ibland försöka lägga band på sig själv när en kund bara vill ha en enkel text.
– Jag försöker låta bli att säga ”ska vi inte snitsa till det?” Jag måste ju tänka företagsmässigt också. Vill kunden ha tio raka t-shirts så är det egentligen det bästa och enklaste för mig. Det jag tycker är roligast är de som är stolta över sitt varumärke eller logotyp. Det är roligt att se att folk använder kläderna och är stolta över dem och beredda att betala lite mer.
Den kanske allra största kundgruppen vid sidan av motorcykelklubbarna är minde hantverksfirmor som behöver många t-shirts eftersom de smutsar ner sig mycket i jobbet.
Förutom textiltryck trycker Sign n’ Shirts paraplyer, partytält, dekaler, nyckelband, kepsar och mycket mer.
Gillar sin latex-printer
Förra året köpte Signs&Shirts in en HP Latex 315.
– HP Latex är en fantastisk maskin på alla sätt och vis. Den är snabb i uppstarten och ”klyddar” inte. Jag kan trycka på knappen och den börjar printa efter en minut. Jag behöver aldrig göra den ren. Den bara rullar. Den är bra nog att göra posters och banners med.
Hur föll valet på just den?
– Jag köpte begagnat och kollade på Youtube. Latex verkade bra. Det var en gammal jäkel men ändå var den så bra! När den förra rasade så hade jag köpt en ny över telefon på en halvtimme. Jag visste vad jag hade.
Intill latexskrivaren står skärmaskinen, en Summa D120.
– Jag skär alla stickers i den och jättemycket dekaler men framför allt HTV.
Han har också DTG/DTF-maskinen Polyprint ECHO2.
– Alla jag pratade med sa att den var underhållsfri. Den kan stå i 14 dagar och sen kör jag ”print and cleaning” så är den igång igen. Efter en längre tids trial and error börjar den kunna producera det jag vill. Det tog nog närmare ett år innan jag kunde känna att jag bemästrade printer och mjukvara.
Företaget har fått en ökning i omsättning sedan han skaffade butikslokalen i oktober, kombinerat med några större ordar.
– Jag tror det var smart att skaffa en butikslokal. För samma pengar hade jag fått större kvadratmeter i ett industriområde men då hade inte de kunderna som kommit in här sett mig.